חברת התעופה מונארך קרסה; תטיס ישראלים רק מהארץ לאנגליה

החברה הבריטית החלה לפעול בישראל ב-2015 והפעילה 6 טיסות שבועיות מנתב"ג ללונדון ומנצ'סטר ■ המועצה לצרכנות: "על המדינה להסדיר את ההתנהלות במקרה של קריסת חברת תעופה"

חודש וחצי אחרי קריסת אייר ברלין, עוד חברת לואו קוסט מצטרפת לרשימה: חברת התעופה הבריטית מונארך נכנסה להקפאת הליכים. הבוקר (ב') הודיעה החברה כי כל טיסותיה מבוטלות.

חברת ממן, נציגת מונארך בישראל, קיבלה את ההודעה בהפתעה מוחלטת, ונציגיה ציינו כי רק לאחרונה אישרה החברה קמפיין ייעודי לקהל הישראלי בעלות של עשרות אלפי דולרים.

מונארך היא חברת לואו קוסט המונה אלפי עובדים ופועלת זה 50 שנה. החברה, הנמצא בבעלות פרטית, משמשת כסיטונאית תיירות גדולה בבריטניה, ואחת מהבעלים שלה היא קרן ההון גרייבול.

ההערכות הן שכמה מאות ישראלים נפגעו כתוצאה מהפסקת הפעילות של החברה. מונארך החלה לפעול בישראל בדצמבר 2015 ומפעילה כיום 6 טיסות שבועיות מנתב"ג: 3 טיסות ללונדון ו-3 טיסות למנצ'סטר. בעונת החורף מפעילה החברה טיסה מאילת ללונדון.

מונארך מפעילה טיסות ליותר מ-100 יעדים באירופה. בסיס האם שלה ממוקם בנמל התעופה לוטון שבלונדון, ובסיסיה המשניים ממוקמים במנצ'סטר, ברמינגהם ובנמל התעופה גטוויק שבלונדון.

בחודש אוגוסט 2017 עמדה תנועת הנוסעים של מונארך על כ-10,000 נוסעים בקווים מישראל (גידול של 18% ביחס לאוגוסט אשתקד). אין מדובר במספרים גדולים ביחס לחברות לואו קוסט אחרות. עד ליום שישי האחרון כל הטיסות התנהלו כסדרן, ובמועד זה עוד צייצה החברה בחשבון הטוויטר שלה פרסומים לעונת הסתיו הקרבה. הבוקר החליפו את הודעות הפרסום הללו הודעות שקראו לנוסעים שלא להגיע לנמלי התעופה בבריטניה לאור ביטול גורף של טיסותיה.

אחרי שהחברה הודיעה כי בהתאם לחוקי התעופה בלונדון היא דואגת ראשית לנוסעיה תושבי בריטניה, מגיעה קריאת הרגעה (חלקית) לנוסעים הישראלים: "במשך שבועיים, מהיום עד 16 באוקטובר, יפעלו הרשויות להחזיר את כל הנוסעים שמחוץ לגבולות בריטניה. לצורך כך כבר הלילה ייצא מנתב"ג מטוס בשעה 23:00, במקום הטיסה המקורית שהייתה אמורה לצאת ב-22:15. בכל הטיסות יהיו נציגים של השגרירות הבריטית. כל נוסע יוצא מתל-אביב יוכל לעלות על הטיסה, אבל עליו לדאוג לטיסת חזור (שאם הזמין מראש לא יקבל עליה החזר כספי). נוסע שנמצא בבריטניה ואמור לחזור לארץ לא יכול לעלות על הטיסות המיוחדות האלה. עליו לדאוג לעצמו דרך סוכן או בכל דרך אחרת".

לפי החוק הבריטי, על חברות התעופה שטיסותיהם מבוטלות להציע ללקוחותיהם טיסה חלופית באמצעות מוביל אחר, ובמקרה של ביטול טיסה להציע החזר כספי. רשות התעופה הבריטית רשאית לנקוט הליכים משפטיים נגד חברת תעופה שמפרה את החוק כלפי לקוחותיה. לאחרונה גם חברת הלואו קוסט האירית ריינאייר הודיעה על ביטול טיסות, וחויבה ליידע את רוכשי הכרטיסים בדבר זכויותיהם.

להגן על הצרכן דרך הסוכן או קרן

בענף הלואו קוסט, מרבית הנוסעים רוכשים את הכרטיסים ישירות באינטרנט מחברת התעופה - ואלה לא מוגנים למעט היכולת לבטל את העסקה בהתאם לחוק: עד 14 ימים ממועד ביצוע העסקה ובלבד שמועד הטיסה מרוחק לפחות 7 ימים מהביטול. החוק תקף לחברות שיש להן נציגות בישראל. שיעור קטן מהנוסעים בחברות לואו קוסט רוכשים את הכרטיסים דרך סוכני נסיעות. במקרים כאלה, אומרים במועצה לצרכנות, לסוכנות הנסיעות יש מחויבות כוללת כלפי הנוסע לספק לו את השירות שרכש דרכה גם אם נפלו ליקויים שלא באשמתה.

"סוכנות הנסיעות איננה רק 'צינור' לביצוע הזמנה והעברת הכסף לספקים. פניית הצרכן לסוכן מתבססת על קשריו עם הספק והידע שיש לו, הגלוי לכלל הציבור וכזה שאינו גלוי. הסתמכות זו מחייבת את הסוכן לנהוג בזהירות בבחירת ספקי השירותים, ואם ספק נקלע לקשיים הרי שסוכנות הנסיעות היא שהתחייבה למתן השירות. בהתאם, אם הצרכן אינו מקבל את השירות, קמה לו עילה לתביעה בגין כשל תמורה. בנוסף, על-פי דיני החוזים, סוכנות נסיעות או מארגן שמשווק כרטיסי טיסה או חבילות תיור מחויבים לספק ללקוח את כרטיסי הטיסה ושוברי המלון עבורם שילמו".

עוד מציינים במועצה כי "חוק כרטיסי חיוב מאפשר לצרכן שלא קיבל את התמורה (במקרה זה את כרטיס הטיסה או הטיסה עצמה) שהספק הודיע לו על הפסקת פעילותו באופן קבוע, להודיע לחברת כרטיסי האשראי (חובה בכתב) כי הספק הפסיק את פעילותו ובהתאם הוא מבקש הפסקת התשלומים שטרם הורדו מחשבונו. על חברת האשראי להפסיק מיידית לחייב את חשבונו של הצרכן".

לדברי ג'וש גולדשמיד, מנכ"ל המועצה לצרכנות: "אנו מצפים כי המדינה תסדיר את התחום באופן שיגן על הצרכנים בישראל, אם בשיטה האירופית של חיוב סוכנים ומארגנים לבטח את עצמם בפני הפסקת פעילות של ספק ואם באמצעות הקמת קרן ממשלתית להגנת כספי הלקוחות".

הדקה ה-90 יצאה בהכרזה הרלוונטית לעשרות הצרכנים שרכשו דרכה כרטיסים והציעה להם לרכוש כרטיס טיסה חלופי דרך חברה אחרת ולשלם רק בגין ההפרש במחירים. חברת הלואו קוסט ההונגרית וויז אייר מציעה לנוסעים שתקועים בלונדון לטוס לישראל במחיר של 559 שקל - מלוטון לתל-אביב (בין 2 באוקטובר ועד 5 בדצמבר).