הטרמינולוגיה של משרד הבריאות I שני מוזס

מה שברור לכולם זה שלחץ של לוביסטים ויבואנים עושה את העבודה על משרד הבריאות, שצריך להחליף את הלוגו שלו לספינה טרופה

יעקב ליצמן / צלם: איל יצהר
יעקב ליצמן / צלם: איל יצהר

למי שהפרקטיקה הזו מצלצלת מוכרת, בוודאי ייזכר באופן בו משך משרד הבריאות את התקנות של רפורמת התמרוקים לפני כשבועיים. המון כוונות טובות לגבי שינויים מהותיים שיגעו בכל אחד מאיתנו מתנגשות שוב ושוב בלובי החזק של איגוד לשכות המסחר, שמפעיל את כל כוחו כדי למנוע את החלקים ברפורמה שעשויים לפגוע באינטרסים שלו - מדבקה אדומה בחזית האריזה.

מעניין לשים לב לטרמינולוגיה בה נוהגים להשתמש במשרד הבריאות לטובת הרפורמות שהוא מוביל - ספינה.

כך למשל בסקירה של המשרד נכתב בהקשר של רפורמת סימון מוצרי המזון, "ניתן לשנות את כיוון הספינה", משה בר סימן טוב, מנכ"ל משרד הבריאות השתמש בה בדיון בוועדת הבריאות בהקשר של רפורמת התמרוקים וכינה את הרפורמה ספינה מלאה חורים, ובדיון אחר בנושא אמרה ראש מנהל טכנולוגיות רפואיות ותשתיות במשרד הבריאות, ד"ר אסנת לוקסנבורג, "רצינו לפתוח את השווקים ולהתאים את ישראל למודל האירופאי, אבל בכנסת התחילו לחורר חורים באותה ספינה". למרבה הצער, נדמה כי שתי הספינות של משרד הבריאות לא רק מלאות חורים, אלא שכבר חדרו אליהן גם לא מעט מים.

גם ברפורמת התמרוקים וגם ברפורמת המזון, צצו רגע לפני אישור התקנות מכתבים שהגיעו על-ידי גורמים מהאיחוד האירופי ומארה"ב, שטענו כי הרפורמות המקומיות לא תואמות את הסכמי הסחר וגרמו ללחץ שהביא לדחייה, השהיה, משיכה ומי יודע מה בהמשך. מה שברור הוא שגם בקרב התעשיינים המקומיים, וגם בקרב היבואנים, כבר יודעים שהמפרשים של משרד הבריאות מתחוררים בקלות, ושהלובי המאסיבי עושה את שלו.

באתר משרד הבריאות עדיין מופיע קול קורא שמכריז על יציאתה של רפורמת סימון המזון לדרך, ומבקש מהציבור לשלוח הצעות לעיצוב לוגו לסימון השלילי והחיובי על אריזות המזון, וקורא למעצבים, מאיירים ולכלל הציבור לתת רעיונות לעיצוב המדבקות, תחת ההבטחה "ואולי הסימון שלכם יופיע בכל מוצרי המזון בארץ". בקצב הנוכחי יצטרכו לשקול במשרד להשתמש בלוגו של ספינה טרופה.