פלאפון התכוונה למכור פסולת חשמלית - וחזרה בה

ל"גלובס" נודע כי חברת פלאפון התכוונה למכור פסולת חשמלית ואלקטרונית לכאורה בניגוד לחוק, אולם עצרה את המהלך בעקבות פנייה ששיגר אליה המשרד להגנת הסביבה 

רן גוראון / צילום: יונתן בלום
רן גוראון / צילום: יונתן בלום

חברת פלאפון התכוונה למכור פסולת חשמלית ואלקטרונית לכאורה בניגוד לחוק, אולם עצרה את המהלך בעקבות פנייה ששיגר אליה המשרד להגנת הסביבה - כך נודע ל"גלובס".

פניית המשרד אל פלאפון נדרשה בעקבות תלונה שהגיעה למשרד להגנת הסביבה, לפיה החברה פרסמה הודעה למכירת פסולת חשמלית ואלקטרונית לכאורה שלא כחוק. לפי בירור שערך המשרד להגנת הסביבה התוכנית של החברה הייתה למכור 32 ארונות ריקים ו-120 אנטנות, כשנציג מטעם פלאפון אף הזמין קונים פוטנציאליים בכדי להתרשם מהציוד הממוקם במרכז הלוגיסטי של פלאפון באיירפורט סיטי.

מכירת פסולת חשמלית ואלקטרונית היא אסורה על-פי חוק. אחת ממטרות החוק לטיפול סביבתי בציוד חשמלי ואלקטרוני ובסוללות (חוק שנכנס לתוקף בשנת 2012) היא הקטנת ההשפעות הסביבתיות והבריאותיות השליליות של ציוד חשמלי ואלקטרוני, של סוללות ומצברים ושל פסולת ציוד וסוללות.

מדובר בחוק אחריות יצרן מורחבת שנקבעו בו חובות, בין היתר על יצרנים יבואנים ומשווקים של ציוד זה. כך, החוק קובע כי אסור למכור פסולת אלקטרונית אלא שיש להעביר את הפסולת לתאגיד מיחזור מורשה (גוף יישום מוכר). החוק מבדיל בין פסולת אלקטרונית ובין ציוד חשמלי או אלקטרוני שמיועד לשימוש חוזר (כלומר נמכר למטרה שלשמה יועד הציוד ללא צורך בפעולות נוספות על-מנת להשמישו) וקובע כי העברת הפסולת לגוף עמו מצויה החברה בהתקשרות לא תהיה כרוכה בתשלום או בדרישה לתמורה אחרת מלבד מימון הפינוי של הפסולת. כאמור, עם פניית המשרד להגנת הסביבה לחברת פלאפון, המכירה בוטלה.

"אנו קוראים לכל היצרנים, היבואנים והמחזיקים בפסולת חשמלית, אלקטרונית ובסוללות שאינה ביתית - לפעול לפי הוראות החוק. המשרד להגנת הסביבה משקיע תשומות ומשאבים ליישום חוק פסולת אלקטרונית. אנו פועלים למניעת זיהומים וסיכונים מפסולת זו, שחלקה בסך הפסולת במדינת ישראל קטן, אך פוטנציאל הזיהום שלה גדול מאוד", מסרה נועה שפיצר-מזרחי, ראש אגף אחריות יצרן מורחבת במשרד להגנת הסביבה.

מפלאפון נמסר בתגובה: "פלאפון קיבלה את פניית המשרד להגנת הסביבה ומבקשת להבהיר שלא התבצעה מכירת פסולת. פלאפון פועלת ותפעל על-פי החוק".