אחרי מו"מ של שנתיים: הסכם סובסידיה חדש בין דן למדינה

ההסכם, המתייחס לשנים 2015 עד 2025, יביא להקטנת תשלומי הסובסידיה של המדינה לדן בסכום כולל של כמיליארד שקל, על פני העשור ■ קואופרטיב אגד מסרב בשלב זה לקבל את הצעות המדינה

אוטובוס דן / צילום: תמר מצפי
אוטובוס דן / צילום: תמר מצפי

אחרי שנתיים של מו"מ נחתם היום (א') הסכם סובסידיה חדש בין חברת דן לאוצר ולמשרד התחבורה. ההסכם המתייחס לשנים 2015 עד 2025 יביא להקטנת תשלומי הסובסידיה של המדינה לדן בסכום כולל של כמיליארד שקל, על פני העשור.

בשנת 2015 שילמה המדינה לדן סובסידיה בהיקף של כ-400 מיליון שקל. במקביל נמשכים המגעים עם קואפרטיב אגד שמסרב בשלב זה לקבל את הצעות המדינה. בעוד דן עשתה בשנים האחרונות קפיצת דרך משמעותית בתחום ההתייעלות ונחשבת לחברה רווחית, ממשיך אגד להחזיק במנגנון מנופח ובזבזני הממומן ברובו מכספי משלמי המיסים.

במסגרת ההסכם התחייבה חברת דן להצעיר את הגיל הממוצע של צי האוטובוסים שהיא מפעילה מ-15 ל-10 שנים ובמסגרת זו היא צפויה לרכוש בשנתיים הקרובות כ-300 אוטובוסים חדשים, מתוכם 126 חשמליים (המהווים 10% מהצי של דן).

במסגרת שיפור השירות לנוסעים התחייבה דן לאפשר עלייה מכל דלתות האוטובוס בקווי החברה, (עם הסדרת הנושא בחקיקה) להתקין בכל אוטובוס שני מסכי מידע המספקים לנוסעים מידע על מסלול הנסיעה והקו בזמן אמת; רשת אלחוטית ונקודות טעינה למכשירים ולטלפונים ניידים בכל האוטובוסים החדשים.

במוקד הסכם הסובסידיה עמד שינוי שיטת ההתחשבנות בין המדינה לדן ומעבר לתשלום לפי קילומטר נסיעה בפועל. בעקבות כך יהיה דן חשוף לקנסות כבדים על אוטובוסים שלא ייצאו בזמן מהתחנות. בנוסף יקבל דן תמריצים כספיים שיהיו מותנים בהגדלת מספר הנוסעים בקווים.

שר התחבורה והמודיעין, ישראל כץ ציין כי ההסכם מגלם בחובו חיסכון של כמיליארד שקל לעומת ההסכם הקודם. "החיסכון יופנה לשיפור רמת השירות לנוסעים, הכולל אוטובוסים חדישים, תוספות קווי שירות חדשים והגברת תדירות בקווים הקיימים ושימוש בטכנולוגיות מתקדמות" אמר השר כץ.

שר התחבורה הוסיף כי ההסכם החדש ישדרג באופן משמעותי את שירותי התחבורה הציבורית במטרופולין תל-אביב. לדבריו, ההסכם כולל בין השאר את מחויבות חברת דן לשיפור רמת השירות לציבור בפרמטרים רבים, ובהם הפעלה של 126 אוטובוסים חשמליים בתוך כשנתיים. 20 אוטובוסים חשמליים ראשונים יחלו לפעול כבר בחודשים הקרובים.

ההסכם כולל את הצערת מצבת האוטובוסים של החברה, עד ל-10 שנים לאוטובוסים עירוניים ועד ל-12 לאוטובוסים דו-מפרקיים, במקום 15 שנים כיום. על פי ההסכם.

במסגרת ההסכם, מחויבת חברת דן לבצע את כלל נסיעות קווי השירות על פי רישיון הקו, לרבות מנגנון התחשבנות וקנסות בשל אי עמידה בהיקף השירות הנדרש. כמו כן, מחויבת החברה לעמוד בכל ההוראות וההנחיות הקשורות לבעלי מוגבלויות. ההסכם כולל בין השאר גם תשלום תמריצים לחברה, בגין גידול במספר הנוסעים.

מנהל הרשות הארצית לתחבורה ציבורית, מאיר חן ציין כי ההסכם עם חברת דן מהווה ציון דרך משמעותי להמשך שיפור מערך התחבורה הציבורית במדינת ישראל. "ההסכם מגלם בתוכו את כל המרכיבים שיגבירו את השימוש בתחבורה הציבורית, ויהפכו אותה מהירה, נוחה ויעילה יותר", הוסיף חן.

יו"ר חברת דן, שמואל רפאלי ומנכ"ל חברת דן, עופר זילביגר ציינו כי ההסכם החדש מעיד על המחויבות העמוקה של משרד התחבורה וחברת דן לשיפור השירות ושילוב טכנולוגיות מתקדמות בתחבורה הציבורית. לדבריהם, ההסכם מבטיח את היציבות הכלכלית של החברה לשנים הקרובות.

חברת דן מסיעה כיום כ-145 מיליון נוסעים בשנה, המהווים כ-25% מכלל הנוסעים של התחבורה הציבורית בישראל. החברה מבצעת כ-2.8 מיליון נסיעות אוטובוס בשבוע. צי האוטובוסים של החברה עומד כיום על 1,250 אוטובוסים, מתוכם כ-140 אוטובוסים מפרקיים ו-80 מטרוניות.

לחברה מספר חברות בת המפעילות תחבורה ציבורית ברחבי הארץ, ובהן חברת "דן בצפון" המפעילה את קווי המטרונית בחיפה, חברת "דן בדרום" המפעילה את אשכול צפון הנגב וחברת "דן באר שבע" המפעילה את אשכול באר שבע.