ר"מ תאילנד ברחה לחו"ל, מדד המניות של בנגקוק טיפס לשיא

על אף אי הוודאות הפוליטית, הנתונים הכלכליים של תאילנד מגבירים את אמון המשקיעים בה

בורסת בנגקוק. סיבות להשקיע כסף בתאילנד / צילום: רויטרס
בורסת בנגקוק. סיבות להשקיע כסף בתאילנד / צילום: רויטרס

משקיעים אינם אוהבים חוסר ודאות פוליטית, אך העובדה שראש ממשלת תאילנד לשעבר נמלטה לאחרונה מהמדינה כדי לחמוק מ-10 שנות מאסר, עשויה להיטיב עם שוקי ההון התאילנדיים.

לאחר בריחתה של ראש הממשלה לשעבר בסוף אוגוסט, החל מדד המניות העיקרי בתאילנד לרשום התאוששות יציבה והעפיל לרמה הגבוהה ביותר בתקופה של ארבע שנים. כעת צפוי ה-SET לשבור את השיא שרשם בתחילת 1994.

המטבע התאילנדי, הבאט, התחזק ב-7.5% לעומת הדולר מתחילת השנה הנוכחית, וכעת הוא במרוץ צמוד עם מספר קטן של מטבעות אחרים במאבק על תואר המטבע בעל הביצועים הטובים ביותר באסיה, לדברי הבנק הצרפתי סוסייטה ז'נרל. הבאט נמצא כעת ברמה הגבוהה ביותר שלו לעומת הדולר מאז אמצע 2015.

ביצועיהן הטובים של האג"ח התאילנדיות עולים בקנה אחד עם ביצועיהן הטובים של אג"ח במדינות שווקים מתעוררים אחרות, והשוק התאילנדי רשם השנה זרימת הון נטו בסך 5.7 מיליארד דולר. לעומת זאת, מלזיה ואינדונזיה, ששוקי האג"ח שלהן קטנים יותר, רשמו זרימות הון זר בסך 4.3 מיליארד דולר ו-8.7 מיליארד דולר, בהתאם.

"כל מי שסחר בנכסים תאילנדיים במשך זמן מה הוא כמעט חסין לחלוטין לסיכון פוליטי", אמר אנדרו ברסלר, סגן מנהל סחר באזור אסיה-פסיפיק בסקסו בנק.

תאילנד, הנשלטת בידי חונטה צבאית מאז הודחה ממשלתו של ראש הממשלה לשעבר, יינגלוק שינוואטרה, ב-2014, ידועה בהפיכות צבאיות תכופות. הבחירות שנקבעו לשנה הבאה יוצרות נקודת זמן נפיצה נוספת מבחינת המשקיעים.

המצב הפוליטי הבעייתי, בשילוב עם רווחיהם הגרועים של התאגידים, הוביל ככל הנראה לביצועים החלשים של המניות התאילנדיות בתחילת השנה. מתחילת השנה ועד ה-11 באוגוסט עלה מדד ST ב-1.2% בלבד. אך ב-16 מ-19 ימי המסחר האחרונים שלו נסגר המדד בעלייה, והעפיל במצטבר 4.8%.

בעשרות השנים האחרונות התערב הצבא לעתים תכופות בפוליטיקה, ושוק המניות התאילנדי נחשב לעתיר סיכון יותר ממרבית שוקי המניות. למרות העלייה שנרשמה בארבעת השבועות האחרונים, שוק המניות התאילנדי עדיין מפגר אחר העליות הדו-ספרתיות שנרשמו השנה בשווקים אחרים לא רק בדרום-מזרח אסיה, אלא ברחבי אסיה כולה, בשל היחלשות מחירי הנפט וגידול חלש ברווחים.אך השחקנים בשוק טוענים כי השיפור במרכיבי היסוד עשוי להוביל לעליות יציבות במחירי המניות התאילנדיות, ששווי השוק הכולל שלהן נמוך רק במקצת מאשר באינדונזיה ובמלזיה, אך גדול ביותר מפי שניים משל הפיליפינים.

"מומנטום צמיחת הרווחים עובר מהקומודיטיס למגזרים המקומיים, ומפחית את רגישות השוק למחירי הנפט", נאמר בעדכון שפרסם לאחרונה בנק ההשקעות סוסייטה ז'נרל, ששינה לאחרונה ל"משקל עודף" את המלצתו לגבי המניות התאילנדיות. "בהקשר של אומדנים אטרקטיביים, אנו מאמינים שנוצרו התנאים להתחדשות ביצועי היתר של המניות".

לאחרונה הפכו הנתונים הכלכליים לחזקים, והם מגבירים את אמון המשקיעים במדינה, לדברי פרקש סקפל, כלכלן לענייני אסיה ב-ING. התמ"ג רשם עלייה גבוהה מהמצופה בסך 3.7% ברבעון השני, לדברי זרוע התכנון הכלכלי של ממשלת תאילנד בסוף אוגוסט. כעת צופה זרוע כלכלית זו צמיחה של 4% בתמ"ג בשנה הבאה.

"בהיעדר מדיניות מוניטרית הדוקה יותר בתאילנד, או אירוע גיאופוליטי שיפיל את כל השווקים", המניות בתאילנד "ימשיכו ככל הנראה לעלות", אמר ברסלר מסקסו.

אך יש המפקפקים בהעלאות ריבית בעתיד הקרוב. בשבוע שעבר אמר סיטיגרופ כי "על אף שקרוב לוודאי שהבנק המרכזי של תאילנד יעלה החודש את תחזיות הצמיחה הכלכלית שלו, מועטים הסיכויים שהבנק המרכזי יעלה את שיעורי הריבית לפני 2019".

רבות ממניות הבנקים בעולם נתונות בלחץ בשבועות האחרונים, ואחת הסיבות לכך היא החשש שסביבת ריבית נמוכה יותר תימשך, ושעקב כך ימשיכו שולי הרווח מאשראי להיות נמוכים. אך מניות הבנקים התאילנדיים עשויות לרשום ביצועי יתר מכיוון שכלכלת המדינה מתחזקת וצמיחת האשראי מתייצבת.

מכפילי ההון של הבנקים התאילנדים הם מהנמוכים ביותר באסיה, ועומדים על 1.25%, לדברי סוסייטה ז'נרל. לאחר הקיפאון ברווחים שצפוי בשנה הנוכחית, צפויה צמיחה של 14% ב-2018. כמו כן הוסיף סוסייטה ז'נרל כי מניות הבנקים התאילנדיים צפויות לתרום קרוב למחצית מסך הצמיחה ברווח של שוק המניות בשנה הבאה.

למרות התאוששות המניות לאחרונה, שבעקבותיה נסחר SET ברמה נמוכה ב-6.7% בלבד משיא הסגירה שנרשם ב-1994, מכפיל הרווח של השוק הוא עדיין הנמוך ביותר מאז 2013, ועומד על 15.4. לצורך ההשוואה, מכפיל הרווח במלזיה הוא 16.9, באינדונזיה 18.6, ובפיליפינים 19.9.

תאילנד היתה אחת הבחירות המועדפות של המשקיעים ב-2016, השנה שבה זינק SET ב-20%, אך רכישת המניות נטו - רכישות מינוס מכירות - של המשקיעים הזרים הואטה משמעותית ב-2017 לרמה הנמוכה ביותר באסיה: 60 מיליון דולר, על פי נתוני סוסייטה ז'נרל. לעומת זאת, משקיעים זרים רכשו מניות נטו ב-450 מיליון דולר באינדונזיה וב-2.5 מיליארד דולר במלזיה.

לפיכך, ייתכן שגם למשקיעי ערך - ולא רק למשקיעים ההרפתקנים שאותם ניתן למצוא לעתים קרובות בשווקים מתעוררים ושוקי ספר כמו תאילנד - יש סיבה להשקיע כסף חדש במדינה הזו.

7.5% - שיעור התחזקות הבאט התאילנדי מול הדולר מתחילת 2017

5.7 מיליארד ד' - היקף זרימת ההון לשוק התאילנדי מתחילת 2017