ההשתוללות במט"ח שוברת שיאים

בנק ישראל מאבד מאמינותו, וזאת בלשון עדינה ■ מדריך השקעה במט"ח

דולר מול שקל / צילום: רויטרס
דולר מול שקל / צילום: רויטרס

התחזקות השקל שהחלה שוב לקראת סוף אוגוסט הפכה בשבוע שעבר מטפטוף לזרם חזק שהפתיע את מרבית הפעילים, הן בעוצמה והן בתעוזה. אי אפשר היה להתעלם מהתחזקות של למעלה מ-2% תוך ימים ספורים שעיקרה בשעות הלילה המאוחרות. מה שהפתיע אף יותר הייתה השתיקה הרועמת מכיוון ירושלים. האם חופשת הקיץ נמשכת שם? האם מתכוננים לחופשת החג? או שמא בירושלים נכנסו לשוק לנוכח המתקפה חסרת התקדים בעוצמתה ובעיקר בתעוזתה.

קל להבין את השחקנים הפעילים והמקומיים. השקל נחלש ב-5% במהלך יולי ללא התערבות בנק ישראל. היה זה בעיקר לאחר ההתפתחויות בחקירות ראש הממשלה בנימין נתניהו וגם בעקבות המלצת דויטשה בנק. בנק ישראל למרבה הפלא והצער לא נקט בצעד המתבקש ובמקום להצטרף למגמה ולעזור לשקל לחזור לשיווי משקלו הטבעי העדיף לשבת מהצד ולהתבונן - טעות חמורה!

לאחר שהתברר כי הבנק לא התערב במסחר ביולי, הניחו השחקנים כי הבנק נמצא במלכוד עקב היתרות שעברו את המכסה הרצויה(שימו לב, מכסה רצויה ולא תקרה - בנק ישראל הודיע מספר פעמים כי אין תקרה לרכישות). מכאן היה זה רק עניין של זמן עד שתימצא הנקודה בה יחל גל נוסף וכפי שנוכחנו לדעת, זה לא לקח זמן רב.

שאף אחד לא יבלבל לכם את המוח - השקל לא התחזק עקב היחלשות הדולר בעולם. אם זו הייתה הסיבה לא היינו רואים התחזקות לעומת האירו והליש"ט, אולם כפי שניתן לראות השקל התחזק לעומת כל המטבעות, מה שמעיד על זרימת מט"ח מכוונת לישראל.

כפי שהתרעתי כאן ולא פעם אחת, בנק ישראל מאבד לחלוטין את אמינותו ואת האמון בו. הנגידה ממשיכה לקבל פרסים ממגזינים יוקרתיים (למרות שהקריטריונים הם בין היתר עמידה ביעד האינפלציה ויציבות שער החליפין!) אולם בקרב שחקני המט"ח מאבד הבנק את יכולת ההרתעה שלו ואת אמינותו ובקרב התעשיינים בפניהם התחייבה הנגידה לא פעם ולא פעמיים להילחם בתופעה שוררת תחושה קשה שלח אכזבה, וזאת בלשון עדינה.

בשורה התחתונה שוב חזרנו לשער 3.5 שקל בו הסכנה לעתיד התעשייה בישראל גדולה מתמיד ועוד היד נטויה, כי כבר נוכחנו לדעת שכשבנק ישראל מפגין כזאת מידה של חוסר אונים, זה רק מגביר את תאבונם של השחקנים. לא צריך להיות מומחה גדול בהבנת השוק על מנת לפתור את הבעיה שנוצרה - רכישה מסיבית ביום שישי האחרון לקראת סיום המסחר שהייתה יוצרת פיחות משמעותי עקב מצוקת נזילות (אותו תרגיל אותו מבצעים השחקנים כמעט מידי ערב וסופ"ש) ותפיסת פקודות סטופ לוס הייתה מהר מאוד מחזירה את יכולת ההרתעה של הבנק . אולם כפי שלא מנע את ההתדרדרות בזמן משחקי האופציות בסוף החודש , כך גם נמנע גם הבנק המרכזי מלפעול ביום שישי כפי שבנק מרכזי מחויב נדרש לפעול וחבל.

התוצאות יהיו הרות אסון למשק הישראלי ומן הראוי שכל ראשי התעשייה בישראל יתאגדו וימחו בקול רם. הגיע הזמן שבבנק ישראל ובאוצר יתחילו להבין מהי המשמעות החמורה של הפקרת שוק המט"ח בידי הספקולנטים. יצואנים כבר מעבירים פעילות ומפטרים בשקט עובדים. תעשיינים מקומיים מקפיאים כל תכנית השקעה. בקצב הזה המשק יתדרדר למיתון ויהיה הרבה יותר קשה ויקר להצילו.

התרעתי ואני ממשיך להתריע בתקווה שמישהו שם בירושלים יתחיל להקשיב ולפעול.

יוסי פרנק - יועץ פיננסי ומנכ"ל אנרג'י פייננס לניהול סיכונים. yf@energyfinance.co.il www.energyfinance.co.il. אשמח להמשיך את הדיון עמכם במשך כל השבוע. בעמוד שלי במדור הדעות תוכלו בדרך כלל להמשיך לתקשר עמי

*** החומר הכלול בסקירה זו ואפשרויות הפעולה המתוארות בה מובאים לצורך מידע כללי בלבד ואין לראות בהם משום המלצה ו/או ייעוץ לגבי כדאיות ההשקעה במניות/מט"ח ו/או מכשירים פיננסיים נשוא סקירה זו בפרט או בתחום הנגזרים בכלל. סקירה זו אינה מהווה תחליף לייעוץ ספציפי המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם וכל העושה בה שימוש עושה זאת על דעתו ועל אחריותו בלבד.