אשראי מבוסס פינטק? התחום עדיין בוסרי

הצמיחה של פעילות האשראי המנוהלת על גבי פלטפורמות טכנולוגיות מחייבת זהירות מצד כל המעורבים ■ מדריך הלוואות חברתיות

פינטק / איור: Shutterstock
פינטק / איור: Shutterstock

אשראי מבוסס פינטק קפץ מדרגה בשנים האחרונות, בין השאר, עקב פריצות דרך טכנולוגיות, הכוללות עלייה בכוח המחשוב, חדירת האינטרנט לכל תחום בחיינו, צמיחה כושר אחסון והתפתחות טכנולוגיות אחסון מתקדמות דוגמת מחשוב ענן, פריחת הטלפוניה הסלולרית והטכנולוגיות הנלוות לה ועוד.

צמיחת התחום בעולם, יחד עם האופי היזמי והיכולות הטכנולוגיות בישראל והחיפוש אחר אפיקי מימון והשקעה אטרקטיביים, הביאו עמם עניין גובר בתחום גם בישראל והובילו להקמתן של פלטפורמות אשראי מקומיות וכן קרנות השקעה ייעודית המשקיעות בתחום.

אשראי מבוסס פינטק מתייחס לפעילות אשראי המנוהלת על גבי פלטפורמה טכנולוגית ייעודית, שלרוב מתווכת בין לווים פרטיים וחברות לבין משקיעים במתכונת ישירה, המכונה P2P וזירת הלוואות. כמה מהפלטפורמות האלה עושות שימוש במאזניהן כדי להעניק הלוואות. יש פלטפורמות טכנולוגיות שמתבססות על מקורות מימון של לקוחות פרטיים, ואחרות מתבססות על מקורות מימון מוסדיים ובנקים. המידע הרשמי אודות תעשייה זו חסר, ולפיכך מרבית המידע הענפי נשען על מחקרים עצמאיים בתחום.

הבנקים לא יושבים בחיבוק ידיים

בהשוואה לבנקאות המסורתית, פלטפורמות טכנולוגיות מבוססות פינטק עשויות להוזיל את עלויות האשראי, לשפר את נוחיות וחוויית ההליך של מתן האשראי, וכן להגביר נגישות לאשראי והשקעות לשכבות נוספות באוכלוסייה ובקרב עסקים. אשראי מבוסס טכנולוגיה צפוי, על ציר הזמן, לשאוב מידע רלוונטי לניתוח האשראי ממקורות חדשים, שגופי האשראי הקונבנציונליים אינם נגישים להם כיום.

פלטפורמות אשראי מבוסס טכנולוגיה אינן סוחבות על גבן מערך עלויות אדיר של סניפים ותפעול של מערכת אשראי מסורתית, וגם אינן נדרשות לדרישות הון קפדניות ויקרות - ולפיכך מוצר האשראי שהן מייצרות, בהגדרה, הוא בעל יתרון בצד העלות. הלכה למעשה, פלטפורמות טכנולוגיות נהנות מארביטראז' רגולטורי.

כישלון מערכת האשראי המסורתית במשבר הפיננסי של 2008 והכעס כלפי מערכת זו מגבירים את המקובלות של תחום האשראי מבוסס הטכנולוגיה בין איש לרעהו כחלופה כלכלית וחברתית עדיפה. המרוץ אחר תשואה בעולם של ריביות אפסיות והרצון לגוון את תיק ההשקעות מביאים לעניין רב בתחום, הן בקרב משקיעים מוסדיים והן בקרב משקיעים פרטיים.

פגיעות עצומה לסיכוני סייבר

הבנקים המסורתיים עתירי המשאבים אינם יושבים בחיבוק ידיים נוכח צמיחתה של התחרות הטכנולוגית, המאיימת על המודלים העסקיים המקובלים, וכבר כיום רבים מהם מובילים השקעות עתק בהגירה מבוקרת לזירת האונליין. במציאות כזו, עשויים הלווים והמלווים בעתיד לבחור לפעול דרך הבנקים המוכרים.

לצד היתרונות הגלויים שעשויה להביא עמה הצמיחה המואצת של תעשייה זו, היא עשויה להביא עמה גם נקודות תורפה בולטות. תלות מוגברת בשינוי בטעמי המלווים, לצד תיאבון מוגדל לסיכון בפלטפורמות טכנולוגיות אלה והליכי ניהול סיכונים בעלי היסטוריה מוגבלת בזמן, מחייבים זהירות רבה מצד כל המעורבים בתחום.

מרבית הפלטפורמות הטכנולוגיות לא חוו מחזור עסקים שלילי, ולפיכך לא ברור כיצד יתמודדו עם משבר כלכלי. הפגיעות העצומה לסיכוני סייבר היא סיכון שילווה תעשייה זו מעתה ועד עולם, ומחייב פתרונות טכנולוגיים יוצאי דופן. הגמשה של קריטריוני מתן האשראי כדי להגדיל את היקף העסקים והעמלות, עשויה להביא להפרשות אשראי גדולות. בתקופות של משבר כלכלי עשויים המשקיעים - כלומר, המלווים - לרצות לממש את השקעתם, ובהיעדר נזילות טובה בשוק המשני, עשויים להירשם נזקים גדולים.

התחרות מצד תעשיית אשראי הפינטק עשויה להביא כמה מהמוסדות הפיננסיים המסורתיים להגדיל את סיכוני האשראי שהם נוטלים, כדי להתמודד עם התחרות הגוברת. הרגולציה עצמה תידרש להתאים את מהלכיה כדי להתמודד עם האבולוציה הענפית.

ניהול רשלני או פושע של פלטפורמות טכנולוגיות להענקת אשראי עשוי להביא עמו נזק תדמיתי גדול לתחום. קריסת הבנק השוודי TrustBuddy, הפועל בתחום ה-P2P, הביאה לקיטון בפעילות התחום במדינות סקנדינביה.

נתח השוק עדיין זעיר

התפתחות תעשיית האשראי מבוסס הפינטק תביא עמה לגיוון מקורות האשראי במשק, להקטנת ריכוזיות האשראי במערכת הבנקאית ולהתייעלות של מערכי האשראי בבנקאות המסורתית.

מתן אשראי המבוסס על פלטפורמות טכנולוגיות פיננסיות מושך עניין רב בשווקים הפיננסיים, בקרב קובעי המדיניות ובקרב הציבור הרחב. העובדה שמדובר בתחום צעיר, מקשה על החיזוי בכל האמור לאופן שבו תתפתח תעשיית אשראי זו וכיצד ההתפתחות האמורה תשפיע על רמת הפרשות האשראי ועל מערכת הבנקאות המסורתית.

בנקודת הזמן הנוכחית, באבולוציה של תעשיית האשראי מבוססת הפינטק קיים שוני גדול במודלים העסקיים של הפלטפורמות הטכנולוגיות במדינות השונות. אף שאשראי מבוסס פינטק צומח בקצב מהיר בשנים האחרונות, נתח השוק שלו זעיר ביחס לתעשיית האשראי המסורתית.

צמיחת האשראי מבוסס הפינטק מהווה אתגר מורכב לרגולטורים, שנדרשים למעקב ופיקוח הדוק על תחום זה. קצב הצמיחה העתידית של מתן אשראי מבוסס טכנולוגיה הוא נגזרת של התבגרות המודלים העסקיים ויכולתם להתמודד בצורה טובה עם מחזורי עסקים בכלכלה, וגם של יכולתם לספק הגנה בסטנדרטים הגבוהים ביותר למשקיעים וללווים.

אני סבור כי בנקודת הזמן הנוכחית של התפתחות התחום, העמדת אשראי בהיקפים גדולים באמצעות פלטפורמות אלה כרוכה בסיכונים גבוהים מאוד, ומחייבת "שבע עיניים" של הרגולטורים בכלל, ושל רשות ניירות ערך בפרט.

■ הכותב הוא האסטרטג הראשי של קבוצת איילון. כותב המאמר ו/או החברה עשויים להחזיק או לסחור בני"ע המצוינים בכתוב. האמור בכתבה אינו מהווה תחליף לשיווק השקעות ו/או ייעוץ השקעות המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם.