אוכלים באשדודית: "עמים וטעמים" - פסטיבל אוכל חדש בעיר

פסטיבל אוכל חדש באשדוד, "עמים וטעמים", חוגג את המגוון הרב-תרבותי של העיר ואת שפע המסעדות שבה: מרוקאית, אתיופית, הודית, תאילנדית, גיאורגית, בוכרית ועוד ■ רבות מהן שוות הגעה במיוחד

אפרת אספה–דויט / צילומים: מיכל רביבו

לפני קצת יותר מ-20 שנה, בצוהרי שבת חורפית אחת, נסענו לארוחה משפחתית במסעדת דגים מדוברת, שלדעתי - אל תתפסו אותי במילה - גם הייתה חדשה. אידי של השף אידי שמואלביץ (שבמרוצת השנים גם פתח סניף בחוף הים, והוציא גם ליין מוצרי טונה, ופניו מתנוססות על הצנצנות בגאון) הייתה אז - וגם היום - מסעדה מהנה, מהסוג שכיף לנסוע אליה בעצלתיים בצוהרי היום בסוף השבוע.

אל רשימת בתי האוכל שמצדיקים ביקור באשדוד הצטרפו במרוצת השנים מספר דו-ספרתי של מסעדות. חלקן, כמו אידי, מתמחות בדגים (פסקדו היא עוד אחת מהמפורסמות שבהן). אחרות מתמקדות באוכל עדתי - מרוקאי, אתיופי והודי, גיאורגי ובוכרי ועוד (וגם הולנדית ותאילנדית אותנטית יש - מיד נגיע גם אליהן) - והופ, עיר הנמל הנאה הפכה מבלי משים ליעד מוביל של תיירות קולינרית. אבן שואבת לפודי'ז, אושיות אינסטגרם ומשפחות רעבות.

רבות מהמסעדות המדוברות של העיר משתתפות בשבוע הבא בפסטיבל "עמים וטעמים" (14.9-13.9, פארק לכיש), שמושק השנה לראשונה ושיזמה חברת התיירות העירונית בחסות משרד החוץ ובשיתוף שגרירויות זרות, שגם ניפקו מתכונים. במסגרת האירוע, שהכניסה אליו חופשית, מגישה כל מסעדה המשתתפת מנת דגל של המטבח שבו היא מתמחה, במחיר אחיד של 10 שקלים.

כך תגיש קונדיטוריית לה בריוש טארט לימון על-פי מתכון שנשלח אליה משגרירות צרפת; מסעדת דדיאני הגיאורגית תגיש חצ'פורי, ראיחונה הבוכרית תגיש כיסוני סמסה אפויים ומסעדת רונג'אן - ספרינג רול תאילנדי.

"אשדוד היא עיר של קיבוץ גלויות, ורצינו לשקף בפסטיבל את המגוון הרב תרבותי שלה. המגישים ילבשו תלבושות עדתיות מסורתיות, להקות מקומיות ינגנו מוזיקה מסורתית וגם שגרירויות המדינות שעמן יש לנו יחסים דיפלומטיים התגייסו להשתתף", אומר עופר דרי, מנכ"ל חברת התיירות של אשדוד.

"האוכל העדתי שהגיע לישראל - לפחות במקרה של האוכל הגיאורגי, שהגיע עם העולים בשנות ה-70 גם לאשדוד - הוא יוצא דופן. הוא מגלם שילוב בין מורשת ותיקה לטעמים מקומיים שלא מוצאים בארץ המקור, בעיקר בשילובי הטעמים ובתיבול. בכורכום, למשל, נעשה שימוש מועט יחסית בגיאורגיה, ובארץ הוא מככב בהרבה מנות גיאורגיות. זה מה שעושה פסטיבלים כאלה, שחושפים אוכל מקומי ועדתי, לכה מרתקים בעיניי", אומר שגריר גיאורגיה בישראל, פאטה קלאנדזה, שיתארח בפסטיבל עם אשתו.

למי שיבקר באשדוד במסגרת הפסטיבל ולמי שלא: כמה המלצות קולינריות.

ראיחונה

המסעדה הבוכרית - שמטבען של מסעדות הז'אנר, גם היא מגלמת שילוב בלתי אפשרי של ארמון מזרחי ומקדש ניאון של אורות בוהקים וסגולים - מגישה את מיטב להיטי המטבח המרכז-אסיאתי. קבב ללא רבב, מרקי לגמן ודושפרה, תבשילי אורז כמו פלוב עם גזר וכבש, כיסוני סמסה אפויים מאנטו מאודים וכמובן, גם צ'יבורק מטוגן ומעולה (סוג אחר של כיסנים - גדולים וממולאים בשר, שמקורם בכלל בחצי האי קרים - אבל זה כבר סיפור אחר). את המאפים במקום מכין הבעלים, אלכס פלטיאלוב, במאפייה שבעיבורי המסעדה, בתנור מסורתי של לבנים.

הבנאים 3, אשדוד. 08-6418802. כשר.

מתכון: חצילים אפויים במילוי ממרח כוסברה ואגוזים

אחד הפתיחים האהובים והפופולריים ביותר מהמטבח הגיאורגי. כאן פרוסות החצילים אפויות ולא מטוגנות כמו במתכון המקורי. "מה שגם משדרג את הטעם ולא רק מוריד בערך הקלורי", אומרת ליקה רביאזישבילי, אשתו של קונסול גיאורגיה בישראל.

■ חומרים:

3 חצילים, קלים מאוד בהשוואה לגודלם (כך יודעים שהם טריים) וקלופים חלקית (פס כן, פס לא)
1 כוס עלי כוסברה
1 בצל בינוני, קצוץ דק מאוד לקוביות
250 גרם אגוזי מלך
1 כפית זרעי כוסברה
1 כפית מחוקה תבלין אוצחו סונלי (להשיג בחנויות תבלינים - אפשר להחליף באבקת חילבה)
1/2-1/4 פלפלים ירוקים חריפים, קצוצים לקוביות קטנטנות
4 שיני שום כתושות
1 כפית מחוקה כורכום
1-2 כפות חומץ
1 כפית מחוקה אבקת קינמון
1 כפית מחוקה אבקת ציפורן
גרעינים מרימון אחד - לא חובה
1/4 כוס שמן נייטרלי

■ הכנה: מחממים תנור לחום של 200 מעלות.

בזמן שהוא מתחמם, פורסים את החצילים לאורך, לרצועות בעובי 1.5 ס"מ.

מסדרים את הפרוסות בתבנית מרופדת בנייר אפייה. מברישים את החצילים בשמן ואופים בתנור החם עד לריכוך.

מוציאים ומניחים לפרוסות החציל להתקרר.

טוחנים בבלנדר את שאר המרכיבים מלבד הבצל וגרעיני הרימון, עד לקבלת ממרח במרקם גס. מוסיפים את הבצל והרימונים ומערבבים עד לקבלת ממרח במרקם יציב. מוסיפים מים במקרה שהתערובת דחוסה מדי (לבסוף מתקבל ממרח יציב, אך לא דחוס מדי). מורחים כל פרוסת חציל בכף מהממרח ומגלגלים. מעבירים לצלחת הגשה ומגישים פושר או קר.

*** מתכון של ליקה רביאזישבילי. 

רונג'אן

בקו ראשון לים, נפתחה לפני כשנתיים - אחרי שלוש שנים נוספות שפעלה במשכן קטן, בן ארבעה שולחנות, רונג'אן התאילנדית. על האוכל אמונה רונג'אן (במקור מחבל איסאן הצפון-תאילנדי), הנשואה לאבי אבטה המקומי. המנות כולן - נדיבות להפליא, אגב, מתומחרות עד 45 שקל.

האוכל עצמו - הכולל מנות מסורתיות ממרכז תאילנד ומחבל איסאן, וניחן באדפטציות מקומיות (עוף במקום חזיר, למשל) - לא פחות ממצוין. בין המנות המומלצות: נאם טוק עוף, סום טאם של סלט פפאיה ומנת עוף בקארי ירוק. שווה ביקור מיוחד, גם בלי פסטיבל.

מקס נורדאו 24, אשדוד. 08-8645710. סגור בערבי שישי ובימי שבת. לא כשר אבל אין חזיר

הולנד צ'יפס

בשורת הבתים האחרונה ברחוב רוגוזין, כשהעיניים מביטות בערגה אל הים שממול והשקיעה האיטית צובעת את השמיים בגוונים של דבש וכתום, ממוקם דוכן הפריט (צ'יפס) והדגים ההולנדי של בני הזוג איזבל וסטיבן לוברט, עולים חדשים מארצות השפלה.

את המנות מכין סטיב מדג קוד ומתפוחי אדמה מיוחדים מזן מוצרט שמגדלים עבורו במיוחד. המנות מוגשות בצלוחיות נדיבות ובמחיר הגון ומשתלם - החל מ-25 שקל. צ'יפס הבטטה שמוגש כאן הוא לא פחות ממופתי, ומצדיק ביקור מיוחד אם כבר מגיעים לעיר.

רוגוזין 72. כשר. 050-8086303

אצל מרסל

בין גרמי מדרגות המחברים בין רחוב הראשונים למרכז מסחרי א' במרכז העיר הישן, פתחה לפני כשנתיים מרסל את המסעדה המרוקאית והביתית הקטנה והנעימה שלה. איפה המאמא הבשלנית? אני שואל את מרסל הנאווה בבואי למקום הפצפון. "אתה מסתכל עליה", אומרת בגאווה מרסל בת ה-68 וצוחקת.

התפריט משתנה על בסיס יומי בהתאם למוזה שנחה על מרסל. האוכל מוגש רק בצהריים (עד 16:30). ארוחה ללא שתייה עולה 50 שקל ובין המנות אפשר למצוא ממולאים, קציצות שונות ושלל תבשילי זיתים ועוף, וגם צלי בקר מעולה (ספיישלים כמו זנב שור או מוח מתומחרים ב-70 שקל). מעולה, ולא רק בזכות החוויה האותנטית.

הראשונים 26-28 (באמצע גרם המדרגות למרכז מסחרי א'). 052-5971958