מה זה מדד הביג מק?

כיצד בודקים האם מטבע חזק? ■ קוריוז שהפך לאינדיקטור כלכלי

מקדונלדס / צילום: רויטרס
מקדונלדס / צילום: רויטרס

מדד הביג מק הוא מדד שמשווה את יוקר המחייה בין מדינות שונות. המדד מבטא את עלות הביג מק (של מקדונלדס ) במדינות שונות. המדד שהחל כקוריוז של המגזין הכלכלי - אקונומיסט, כבר ב-1986, מצוטט היום בהרחבה בתקשורת.

המדד נשען על מחיר ארוחה במקדונלדס' כאשר הרעיון פשוט - אם יוקר המחייה בארה"ב למשל כפול מיוקר המחייה בצ'כיה, אזי צפוי שמחיר ההמבורגר יהיה כפול. אם יוקר המחייה במדינות שונות זהה, אז צפוי שהמחיר יהיה בערך זהה. מאחורי ההנחה הפשטנית הזו, יש הרבה מאוד אלמנטים שעלולים להשפיע על המחיר ולפגוע בטענה הזו - ביקוש והיצע של המבורגרים; הכח של מקדונלדס באותה מדינה, שערי חליפין, מדינות מס ועוד. אבל, חייבים להודות שיש בו הגיון וזה מכיוון שמקדונלדס' אכן חזקה במספר גדול מאוד של מדינות, והישענות על המחירים שלה, בעצם משמעה הישענות על הכלכלנים ואנשי התמחיר שלה שלוקחים בחשבון בעיקר את יוקר המחייה.

ולכן, בהחלט יש למחיר ההמבורגר משמעות - אולי לא מדעית ורשמית, אבל זה מבטא, לפחות באופן חלקי, את יוקר המחייה היחסי בין מדינות

הביג מק נבחר על ידי אקונומיסט משום שהוא מוצר מאוד סחיר, של חברה מאוד חזקה. כמובן שאם היה נבחר סל של מוצרים סחירים של חברות בולטות, זה היה אפילו אמין יותר. באקונומיסט מסבירים כי הביג מק מיוצר באופן זהה בכל העולם - מאותם חומרי גלם, כך שמדובר בעקיפין בסל של מוצרים (חומרי גלם).

בפועל, משמש מדד הביג מק להבנת חוזקת המטבע המקומי מול הדולר. אם לדוגמה מקבלים שהביג מק יקר ביחס למחירו בארה"ב הרי שהמטבע המקומי גבוה ביחס לדולר, וההיפך.

מדד המחירים לצרכן - איך מודדים ומה "הבעיות" של המדד

* המאמר נכתב על ידי מערכת אתר הון מדריכים פיננסים. המידע והנתונים במאמר אינם מהווים המלצה לרכוש או למכור ניירות ערך; וכן אינם תחליף לייעוץ השקעות או ייעוץ פנסיוני המתחשב בנתונים ובצרכים של כל אדם.