אל-על: הסכם עם עובדי התחזוקה - זה מה שיקבלו העובדים

ההסכם נחתם אחרי מאבק ובתום מו"מ של 19 שעות ברציפות, ברקע סכסוך שהגיע לשיאו במחאה עם הגעת מטוס הדרימליינר בשבוע שעבר

אל על נחיתה  787 / צילום: סיון פרג'
אל על נחיתה 787 / צילום: סיון פרג'

אחרי מאבק שנמשך זמן מה ובתום משא-ומתן של 19 שעות ברציפות, נחתם הבוקר (ג') הסכם בין הנהלת אל-על לבין ועד עובדי התחזוקה של החברה.

הסכסוך, שהגיע לשיאו במחאה עם הגעת מטוס הדרימליינר בשבוע שעבר, פרץ על רקע דרישת העובדים לשפר את תנאי העסקתם ולהבטיח את מקומם באל-על אל מול התייעלות.

באל-על מועסקים כ-1,400 עובדי תחזוקה (מתוך 6,000 עובדי החברה). למרות שהעובדים חתומים על הסכם עבודה המבטיח שקט תעשייתי עד לשנת 2018, עובדי התחזוקה יצאו למאבק, בטענה כי בחודשים האחרונים הוטמעו בחברה מהלכי התייעלות המהווים שינוי ביחס להסכמים, זאת כמובן על רקע הגעת מטוס הבואינג 787-9 דרימליינר לישראל, סנונית ראשונה מבין 16 המטוסים שאל-על רכשה.

עובדי התחזוקה טוענים כי הגידול בצי המטוסים של אל-על (המונה כיום 43 מטוסים) לא ניצב ביחס לישר לכמות העובדים, אשר ב-10 שנים מספרם צמח בשיעור של 5% בלבד.

עוד טענו העובדים כי לצד שינוי במערך ההדרכה (המחייב אותם לבצע הדרכות מקוונות בזמנם החופשי), מועמסות עליהם משימות שאינן כלולות בעבודתם השוטפת (דוגמת התקנת מערכות בטחון במטוסים של חברות תעופה זרות).

השיחות מול ההנהלה נפתחו בדגש על ההתייעלות, כשהעובדים ביקשו להבטיח את מעמדם, את תנאי עבודתם ואת עתידם בחברה. מרבית העובדים מועסקים בחברה מזה 10 שנים לפחות, וכ-30% מעובדי התחזוקה הם בעלי ותק של 20 שנה לפחות.

את החתימה על ההסכם היום הגדירו בוועד עובדי התחזוקה כ"יום היסטורי בכל קנה-מידה". מנגד, בהנהלה ניסו לצנן את ההתלהבות והדגישו כי "המשא-ומתן שהתנהל עם עובדי חטיבת התחזוקה הוא משא-ומתן מגזרי מכוח ההסכם הכללי שנחתם ב-2015, וכל עניינו התייעלות". 

תוספת שכר של 5%

כך או כך, ההסכם מיטיב עם שכר העובדים ומשפר את הפנסיה וההפרשות הנלוות לשכר, כאשר למעשה זו הפעם הראשונה בתולדות אל-על, כך לפי נציגי הוועד, שחטיבת התחזוקה מתוגמלת לבדה מתוך הסכם מגזרי.

ההסכם כולל תוספת שכר של 5% לקארד 1 (הכוונה היא שהתוספת כוללת את כל רכיבי השכר, לרבות ההפרשות לפנסיה) לכלל עובדי תחזוקה - מתוכם יינתנו 3% בפעימה מיידית, ותוספת של 1% תינתן בשתי פעימות נוספות, אחת בכל שנה.

סעיף אחר ישמור על העובדים הוותיקים שמונו לתפקידי פיקוח או ניהול, שעד כה לפי הליך העבודה היו יורדים בדרגתם אחרי כהונה רצופה של מספר שנים. בנוסף, עובדים זמניים שיעברו למעמד קביעות, יקבלו מענק בסך 3,000 שקל.

סעיף אחר שהיה מהותי לעובדים מתייחס לביטול משמרת יום שישי בערב לעובדי ההאנגר ובתי המלאכה, כשבמקומה קמה משמרת חדשה בימי שישי בשעות הבוקר (בתגמול של תעריף שבת בבוקר). מבחינת החברה מדובר בסעיף שמאפשר חיסכון בהוצאות והתייעלות.

עוד עודכנו שעות העבודה בסעיפים נוספים. כך למשל עודכן שינוי במשמרת הבוקר, העמוסה ביותר בנתב"ג לאור כמות ההמראות. לפי ההסכם, משמרת הבוקר תתוגבר על חשבון משמרת הצהרים, שבה העומס קטן יותר. הישג שההנהלה רשמה לעצמה הוא שלראשונה תינתן לה האפשרות לבצע פעולות תחזוקה בסיסיות סביב מטוסיה באמצעות מיקור חוץ. 

"שיא הלויאליות" 

"אנו קוראים לכולם לשוב לעבודה במרץ רב, בגאווה רבה ובראש מורם ולהיות גאים במי שאתם ובמה שאתם", כך כתב ועד עובדי התחזוקה בהודעה ששוגרה לעובדים. "אל-על שלנו נמצאת באחת התקופות המאתגרות ביותר בתולדותיה. החלפות ציים במאות מיליוני דולרים, שדרוג מערכות והשקעה בציוד ורכש בהיקפים חסרי תקדים. על כולנו לשנס מותניים ולהוכיח לכל העולם ולהנהלת החברה שהשקעה בעובדי התחזוקה היא השקעה משתלמת, השקעה בטוחה שתחזיר את עצמה במהרה ותניב רווח לחברה. לשם כך אנו חייבים, ובמהירות, להיות מי שאנחנו ומה שאנחנו היינו ונהיה תמיד. שיא הלויאליות, שיא האכפתיות, שיא הנתינה, בשיא הכוח.

"התחרות של אל-על קשה מאד ועתידה להתעצם. כולנו יחד בידיים שלובות ובכוחות משותפים נדע להרים את אל-על לפסגת העדפות של הנוסע לישראל וממנה, וניתן את כל מה שדרוש כדי שהחברה תמשיך לשגשג לצמוח ולהרוויח למען עתידה וחוסנה הכלכלי ולמען עתידנו ועתיד פרנסתנו. אין לנו כל ברירה אחרת".

סמנכ"לית משאבי אנוש באל-על, יהודית גריסרו, מסרה כי "הסכם זה טומן בחובו מהלכי התייעלות שיאפשרו עבודת תחזוקה יעילה יותר. התהליך והתוצאה הם בסיס איתן ליחסי עבודה תקינים ופוריים, ואני מאמינה כי עובדי התחזוקה המקצועיים שלנו יפעלו במחויבות גבוהה למימוש כל עבודת התחזוקה, למען לקוחות החברה, למען חוסנה של אל-על ולמענם של אנשי אל-על כולם". 

המחלוקת הבאה?

כעת הנהלת אל-על בתיווך ההסתדרות תוכל להתפנות לסיים את מחלוקות מול עובדיה באגפים אחרים של החברה. בחודש פברואר האחרון חתמה אל-על על הסכם עם ועד הטייסים שלה אחרי סכסוך ממושך שכלל עיכובים וביטולי טיסות. הסכסוך הזה נסב סביב גיל פרישת הטייסים לפי תקנות הטיס: הגיל עודכן ל-65, שנתיים לפני גיל הפרישה הרשמי. הפתרון כלל אפשרות פרישה בתנאים מועדפים והצבת הטייסים המבוגרים בעבודות הדרכה. עם זאת, סעיפים שלא נכללו בהסכם ההוא יידרשו כעת לפתרון, כשהסעיף העיקרי הוא שינוי בתקנות הטיס המגדיר שעות טיסה והרכבי צוותים של טייסים.

התקווה היא שראש הוועד החדש של טייסי אל-על, רן אלקבץ, יצליח לנהל את הדיונים בלי להגיע לפסים ולטונים הגבוהים שאפיינו את הדיונים הקודמים. בנוסף עומדת מחלוקת גם מול דיילי החברה, כש-120 מתוך הדיילים הקבועים הגישו תביעה בעניין שכרם.