מזרחי טפחות: רווח נקי של 400 מיליון שקל ברבעון השני

הבנק יחלק דיבידנד של 120 מיליון שקל ■ דוחות הבנק נדחו בכשבועיים על רקע שביתת העובדים ■ יפריש 160 מיליון שקל בדוחות הרבעון השלישי בגין הסכם קיבוצי חדש

אלדד פרשר, מנכ"ל בנק מזרחי  / צילום: תמר מצפי
אלדד פרשר, מנכ"ל בנק מזרחי / צילום: תמר מצפי

לאחר שדחה בשבועיים את פרסום הדוחות הכספיים בעקבות שביתת ועד העובדים, פרסם היום מזרחי טפחות  את תוצאות הרבעון השני. הבנק, בניהולו של אלדד פרשר, פרסם תוצאות טובות, מהן עולה כי הרווח הנקי עמד ברבעון השני על 400 מיליון שקל, קפיצה של מעל ל-17% לעומת הרבעון המקביל.

הגידול החד נבע בין היתר ממדד המחירים לצרכן הגבוה שהיה ברבעון השני, ושתרם לבנק ברבעון זה 105 מיליון שקל. על רקע התוצאות מחלק הבנק דיבידנד בסך 120 מיליון שקל. גם בסיכום המחצית מציג הבנק תוצאות טובות עם רווח של 740 מיליון שקל, צמיחה של 14% לעומת התקופה המקבילה.

מזרחי טפחות מציג תשואה על ההון דו-ספרתית של 11.4% - הגבוהה ביותר מבין הבנקים, וכן את יחס היעילות הטוב ביותר, והוא הבנק היחיד שמגיע ליחס יעילות של פחות מ-60% (57.5%).

יחס היעילות הטוב נרשם על אף שהוצאות השכר בבנק זינקו ברבעון השני בכ-9% ל-568 מיליון שקל. בבנק מסבירים את הזינוק בעלייה בהוצאות חופשה, הפרשה בגין תגמול לעובדים והוצאות בגין תוכנית התייעלות.

ממשיך לצמוח

כאמור, באחרונה ספג הבנק שביתה בת כשבועיים מוועד העובדים על רקע הניסיונות לגבש הסכם שכר חדש. השביתה הסתיימה לפני שבועיים, כאשר הוועד הסכים להתחייב לשקט תעשייתי עד שנת 2021, ובתמורה תעניק ההנהלה תוספות שכר בהסכם שמרביתו נקבע אך צפוי להיחתם רשמית בשבועיים הקרובים.

על רקע ההסכם הצפוי, הודיע הבנק במסגרת הדוחות היום כי הוא צפוי להפריש בדוחות הרבעון השלישי סכום של 160 מיליון שקל לפני מס (104 מיליון שקל אחרי מס). עוד נזכיר כי בזאת לא הסתיימה אי הוודאות בבנק לגבי הוצאות השכר, שכן הסכמי השכר לשנים 2005-2015 נמצאים כיום בבוררות שתוכרע בתחילת השנה הבאה, ושעלולה להביא לגידול משמעותי נוספת בהוצאות הבנק.

סוגיה נוספת שעומדת על הפרק בבנק היא מיזוג בנק אגוד לתוכו. מזרחי טפחות מציין בדוחותיו כי הצדדים עדיין לא גיבשו מתווה, וכותב כי בימים אלה גם נעשות בדיקות משפטיות להשלכות העסקה על עמידת בעלי השליטה בבנק, משפחות ורטהיים ועופר, בחוק הריכוזיות. ההערכות הן שלצורך אישור העסקה יצטרכו בעלי השליטה לקדם מהלכים שיביאו לכך שיעמדו במגבלות החוק (בעוד כיום יש להם כשנתיים להשלים זאת).

באשר לפעילות השוטפת, הבנק ממשיך להציג צמיחה נאה במגזרים השונים. מזרחי טפחות הוא השחקן הגדול ביותר בשוק המשכנתאות. ההאטה בשוק המשכנתאות משתקפת גם בתוצאות הבנק. היקף המשכנתאות החדשות שהעמיד הבנק במחצית הראשונה של השנה עמד על 10.1 מיליארד שקל, ירידה של 19% לעומת נתוני המחצית המקבילה. סך תיק המשכנתאות של הבנק צמח בכ-3% ל-117.6 מיליארד שקל.

יחד עם זאת, במזרחי טפחות נהנו ממגמת עליית הריביות בשוק המשכנתאות שנרשמה בשנתיים האחרונות. זאת בשילוב לעלייה במדד המחירים ברבעון השני, הביאו לכך שהכנסות המימון במגזר המשכנתאות זינקו במחצית הראשונה בכ-18% ל-623 מיליון שקל.

נראה כי בבנק עושים מאמצים להקטין את התלות בשוק המשכנתאות, המהווה כשני שלישים מתיק האשראי של הבנק. בתחומים אחרים, כגון אשראי צרכני ואשראי לעסקים קטנים, הציג הבנק צמיחה של 4%-7%.