אל-על: צניחה של 53% ברווח הנקי ל-16 מיליון דולר ברבעון השני

ההכנסות מהפעלה של אל-על הסתכמו ב-541 מיליון דולר, עלייה קלה לעומת 538 מיליון דולר ברבעון המקביל ■ הוצאות ההפעלה עלו ב-5% ל-433 מיליון דולר, בעיקר על רקע תוספות שכר לעובדים

דוד מימון
דוד מימון

חברת התעופה אל-על  הציגה הבוקר תוצאות שליליות לרבעון השני של 2017, שבאו לידי ביטוי בחיתוך של כמחצית מהרווח התפעולי והרווח הנקי שלה, שעמדו על 27 ו-16 מיליון דולר בהתאמה. המשקיעים הגיבו באגרסיביות לתוצאות ומניית החברה צללה בכ-15% בשעות הצהריים, לשווי חברה של כ-1.3 מיליארד שקל. בכך השלימה המניה ירידה של כ-25% משווי השיא שלה, שנקבע באוקטובר האחרון ושיקף לה שווי של קרוב ל-1.9 מיליארד שקל.

בפעילות השוטפת, אל-על רשמה עלייה מתונה של 1% בהכנסותיה הרבעוניות ל-541 מיליון דולר, אולם עלייה של כ-5% בהוצאות ההפעלה שלה שחקו את הרווח הגולמי ב-13% ובנוסף רשמה החברה עלייה ביתר סעיפי ההוצאות המרכזיות שלה - הוצאות דלק סילוני (דס"ל), הוצאות מכירה, והוצאות הנהלה וכלליות, שבאו לידי ביטוי בשורה התפעולית.

את העלייה בהוצאות ההפעלה מייחסים באל-על בין היתר לעלייה בהוצאות שכר בהשפעת היחלשות הדולר ביחס לשקל, תוספות שכר בהתאם להסכמים וכן עדכון הפרשה למס בגין סכומים הנמצאים בדיון מול רשויות המס. בנוסף, הוצאות הדס"ל הרבעוניות של אל-על עלו בכ-6% בהשפעת מחירי הנפט, והוצאות המכירה שלה גדלו בכ-7%, בעיקר בשל עלייה בהוצאות הפרסום וכן בשל עלייה בהוצאות השכר שהשפיעו גם על סעיף הוצאות הנהלה וכלליות.

שאלת ישראייר

דוד מימון, מנכ"ל אל-על, ציין היום כי תוצאות הרבעון הושפעו לשלילה גם מאירועים חד-פעמיים ואמר כי, "ברבעון היו שלושה ימי פעילות פחות לעומת הרבעון המקביל בשל מועדי חגים ושבתות, ובחודש יוני היו לנו גם 2 מטוסים מנוטרלים בגלל התארכות הטיפול בהם".

במבט קדימה, הוסיף מימון כי "מטוסי הדרימליינר החדשים יפתרו לנו את נושא התמשכות התחזוקה. נתחיל לטוס עם המטוס החדש ללונדון בשבועות הקרובים, במהלך אוקטובר עם שני מטוסים חדשים נוספים לניו-יורק, ובנובמבר נפתח קו טיסות ישיר למיאמי".

עוד ציין מימון כי, "אנחנו מחכים לתוצאות בדיקת הרשות להגבלים עסקיים לגבי רכישת ישראייר, שצפויה לספק לנו רוח גבית ולהגדיל את הפעילות התעופתית שלנו".

נתח השוק בנתב"ג צנח

בסיכום המחצית הראשונה של 2017, המגמה בדוחות דומה מסיבות דומות, ובה אל-על מציגה הפסד של 13.5 מיליון דולר, לעומת רווח דומה (13.5 מיליון דולר) במחצית המקבילה אשתקד, לצד הפסד תפעולי של 7 מיליון דולר (לעומת רווח תפעולי של 22 מיליון דולר במחצית המקבילה), ולמרות שההכנסות שלה לתקופת המחצית גדלו בכ-3% ל-959 מיליון דולר.

נתח השוק של החברה בנתב"ג ירד לכ-30%, לעומת כ-34%-35% ברבעון ובמחצית המקבילים, ובאל-על מסבירים כי "לאור העלייה הניכרת בתנועה בנתב"ג, לחברה אין יכולת להגדיל את כושר הייצור שלה בשיעורים דומים". לפי הנתונים המתבססים על רשות שדות התעופה, ברבעון השני הסתכמה תנועת הנוסעים הבינלאומית בנתב"ג בכ-5.1 מיליון איש - זינוק של כ-18% ביחס לרבעון המקביל. בהתייחס למגמה הדומה הנרשמת בעולם, באל-על ציינו כי, "תנועת הנוסעים ממשיכה לצמוח בקצב מואץ, בין היתר על רקע התחזקות הכלכלה העולמית ותעריפי הטיסה הנמוכים".

אל-על נמצאת בשליטת חברת כנפיים של בני הזוג תמי ודדי בורוביץ' ופויו זבלדוביץ', שגם מנייתה סבלה היום מירידות חדות שהגיעו בצהריים לכ-7%, והשלימו צניחה של כ-25% מרמת השיא אליה הגיעה בחודש מאי האחרון, ומשקפת כעת לכנפיים שווי של כ-500 מיליון שקל.

תוצאות אל על 16.8.17
 תוצאות אל על 16.8.17