זינוק של 25% ברווחי שטראוס ברבעון השני; תחלק דיבידנד

הציגה רווח נקי של 97 מיליון שקל, בין השאר בהשפעתה של ירידה בהוצאות המס, אף שהחברה לא הצליחה לשפר את שיעור הרווח התפעולי

גדי לסין / צילום: איל יצהר
גדי לסין / צילום: איל יצהר

חברת המזון והמשקאות שטראוס  סיכמה היום (ה') את הרבעון השני של 2017 במגמה חיובית, עם צמיחה של כ-6% בהכנסותיה, שהגיעו לכ-2.05 מיליארד שקל. הרווח הנקי של שטראוס זינק בכ-25% לסכום של 97 מיליון שקל, בין השאר, בהשפעתה של ירידה בהוצאות המס, אף שהחברה לא הצליחה לשפר את שיעור הרווח התפעולי מהמכירות.

בשטראוס מציינים כי בסיכום רבעוני פעילות החברה נפגעה מהיחלשות שער הדולר ביחס לשקל, וכי בנטרול השפעות מטבע, מכירותיה הרבעוניות צמחו בכ-6%.

בסיכום מחצית השנה הראשונה, הכנסותיה של שטראוס קפצו בכ-8% ל-4.1 מיליארד שקל, והרווח הנקי טיפס ב-15% ל-213 מיליון שקל.

לצד הדוחות הודיעה שטראוס על חלוקת דיבידנד של 160 מיליון שקל לבעלי המניות.

ירידה של 67% ברווח של סברה

פעילותה של שטראוס, שנמצאת בשליטת משפחת שטראוס, נחלקת ל-4 מגזרים מרכזיים, הכוללים את שטראוס ישראל, שטראוס קפה (ישראל ובינלאומי), פעילות מטבלים וממרחים בינלאומי (סברה) ופעילות בתחום המים (תמי 4).

מניית שטראוס, הנסחרת ברמות שיא לאחר עלייה של כ-12% מתחילת השנה, משקפת לחברה שווי של 7.8 מיליארד שקל.

בפילוח תוצאותיה הכספיות של החברה ניכר שיפור במרבית הקטגוריות המרכזיות, ובולטת לשלילה פעילותה של סברה, בהמשך למגמה שאפיינה אותה ברבעון הקודם ובסיכומה של 2016. ברבעון השני תוצאותיה של סברה, שבה מחזיקה שטראוס בשותפות שווה עם קונצרן פפסיקו, סבלו מהשפעות מטבע. כמו כן, החברה המשיכה לסבול מ"ריקול" וולונטרי שביצעה בנובמבר האחרון לכמה ממוצרי החומוס שהיא מציעה - שהם המוצרים המובילים שלה.

סברה היא חברת המטבלים והממרחים המצוננים הגדולה בארה"ב, ולפי שטראוס, נתח השוק שלה בסיום המחצית הראשונה של השנה התקרב ל-24%, לעומת כ-26% בסוף 2016.

הכנסותיה הרבעוניות (100%) של סברה נחלשו ב-13% ל-325 מיליון שקל, ובנטרול השפעות מטבע ירדו בכ-6.5%. הרווח התפעולי של סברה צלל ברבעון השני ב-67% ל-18 מיליון שקל (לעומת 54 מיליון שקל ברבעון המקביל).

בשטראוס מסבירים כי נוסף על הפגיעה במכירות, הריקול שביצעה סברה פגע ברווח התפעולי, "בשל הוצאות עקיפות, הכוללות בין השאר פגיעה בהסכמי הסחר של החברה וכן עלויות בשל שיפור נוסף בבקרות האיכות הקפדניות במפעל החומוס בווירג'יניה".

בשטראוס מוסיפים כי בסיכום רבעוני רשמה סברה הוצאות אחרות בגין הריקול בסכום של כ-23 מיליון שקל.

מכירות הקפה בברזיל זינקו

הפעילות המרכזית של שטראוס - פעילות הקפה, האחראית לכמחצית מהיקף המכירות שלה - בולטת בצד החיובי של הדוחות, עם קפיצה של כ-12% בהכנסות הרבעוניות, שהגיעו ל-982 מיליון שקל. על עיקר התרומה אחראי השוק הברזילאי - שוק פעילות הקפה הראשי של החברה, שבו היא נהנתה מקפיצה של 28% במכירות, לסכום של 524 מיליון שקל.

בעניינה של ברזיל מציינים בשטראוס כי למרות המשבר הכלכלי והפוליטי במדינה, המכירות המשיכו לצמוח, בעיקר "ממכירות הקפה הקלוי והטחון, כתוצאה מהעלאת מחירים ועלייה כמותית במכירות פעילות זו". עם זאת, מוסיפים בשטראוס, "עליית מחירי הקפה הירוק בברזיל התמתנו במקצת במחצית הראשונה של 2017, ויחד עם זאת מחירי המכירה".

גם הרווח הגולמי של שטראוס קפה גדל ברבעון השני, והרווח התפעולי הרבעוני מפעילות הקפה עלה בכ-21% לסכום של 101 מיליון שקל. מלבד ברזיל, שטראוס נהנתה, בין השאר, מעליית מחירי המכירה והכמויות הנמכרות בשווקים נוספים ומשיפור תנאי השוק ברוסיה. גם בישראל נהנתה שטראוס משיפור בפעילות הקפה, בתמיכת עלייה במחירי המכירה, ירידה במחירי חומרי הגלם והתחזקות השקל מול הדולר.

נזכיר כי במארס האחרון החליטה שטראוס לממש אופציה לרכישת החזקות (כ-25%) של שותפתה בחברת הקפה, קרן TPG, תמורת 257 מיליון אירו - וכעת היא מחזיקה בפעילות במלואה.

בישראל שטראוס היא החברה השנייה בגודלה בשוק המזון, עם נתח שוק של 11.7%, ובסיכום רבעוני המכירות בישראל עלו בכ-3.5% לסכום של 737 מיליון שקל, והרווח התפעולי עלה בכ-4.5% ל-66 מיליון שקל. השיפור ברווח מיוחס לעלייה בכמויות המוצרים שנמכרו, לאחר השקת מוצרים חדשים בכמה קטגוריות, המשך הליכי התייעלות וירידות מחיר בחלק מחומרי הגלם.

במאי האחרון מכרה שטראוס את פעילות מוצרי השוקולד של מקס ברנר, ועם מימושה הכירה ברבעון השני בהפסד נטו של כ-10 מיליון שקל.

גדי לסין, מנכ"ל שטראוס, מסר כי תוצאות הרבעון "מהוות ביטוי ראשוני למימוש האסטרטגיה שלנו, שבמסגרתה השלמנו את השליטה בחברות הקפה והמים, אנו מגדילים את החזקותינו במיזם המים המשותף בסין, ומכרנו את מקס ברנר".

תוצאות שטראוס 10.8.17
 תוצאות שטראוס 10.8.17