בג"ץ דחה את עתירת רשתות הפארם נגד ג'יימס ריצ'רדסון

העתירה הוגשה בגין שירות המאפשר להזמין מוצרים באינטרנט ולאסוף אותם בדיוטי פרי סמוך לטיסה ■ העותרות - סופר-פארם, המשביר וחטיבת הקוסמטיקה בלשכת המסחר - חויבו ב-40 אלף שקל הוצאות משפט

 חנות ג'יימס ריצ'רדסון/  צילום: איציק בירן
חנות ג'יימס ריצ'רדסון/ צילום: איציק בירן

בג"ץ דחה הבוקר (ב') את עתירתן של רשתות הפארם נגד הפטור ממע"מ בקניות מקוונות באתר ג'יימס ריצ'רדסון. העתירה הוגשה על-ידי סופר-פארם, המשביר לצרכן וחטיבת הקוסמטיקה בלשכת המסחר, כנגד רשות שדות התעופה, מינהל המכס והמע"מ, אל-על וג'יימס ריצ'רדסון, בטענה כי אין לאשר פטור ממע"מ וממס קנייה בעת הזמנת מוצרי ג'יימס ריצ'רדסון ואל-על באתרים שלהן טרם ההגעה לשדה התעופה.

בעתירה, שנידונה בבג"ץ בחודש מארס האחרון, נטען כי באמצעות אתר האינטרנט שלהן, ג'יימס ריצ'רדסון ואל-על מאפשרות הזמנת מוצרים פטורים ממסים, על אף שהזמנת המוצר נעשית בישראל.

הרשתות העותרות טענו כי אין הצדקה במתן פטור זה לרכישות המתבצעות בישראל, וכי גם אם העסקה עצמה מתבצעת פיזית בשטח השדה, הסליקה בכרטיס האשראי מבוצעת במעמד ההזמנה.

עד כה הפטור ממע"מ וממס קנייה ניתן רק למכירת מוצרים בנמל התעופה, ועל-פי העתירה, רכישות המתבצעות מחוץ לשטח זה מתבצעות באתר ישראלי המיועד בעיקרו לתושבי ישראל.

בפסיקתו קבע השופט יורם דנציגר כי העתירה כולה מתבססת על ההנחה שלפיה הפעולות שמתבצעות באתרי האינטרנט של חברות ג'יימס ריצ'רדסון ואל-על, במסגרת שירות הזמנת המוצרים החדש, הן עסקאות מכר טובין, ולפיכך הן חייבות במס. "ככל שהנחה זו תימצא בלתי נכונה, תישמט הקרקע תחת העתירה כולה", קבע השופט, והוסיף כי השאלה המכריעה היא האם במסגרת השירות המקוון החדש התשלום מתבצע אונליין, כפי שטענו רשתות הפארם - או במעמד התשלום בנמל התעופה, כטענת המשיבים. 

לפי הפסיקה, השירות של ג'יימס ריצ'רדסון אינו מהווה שירות מכירה, והעסקאות הפטורות ממסים מתבצעות במלואן בחנויות הדיוטי פרי המצויות בנמל התעופה בן-גוריון, ועל כן אין מניעה לשירות זה להמשיך לפעול, בדומה לשירות שהיה קיים עד היום, "פטור ושמור". אולם ג'יימס ריצ'רדסון תצטרך לבצע את העסקאות בחנות בלבד, ולא ניתן יהיה לגבות דמי ביטול על עסקאות שלא יתבצעו, על אף שפרטי כרטיס האשראי של הלקוחות נמסרים בעת הרכישה.

לגבי השירות שמציעה אל-על, נקבע כי מכיוון שהוא ניתן מחוץ לשטח ישראל, כלומר בשטח אווירי - גם הוא אינו מהווה בעיה.

בפסק הדין חויבו העותרות בתשלום בהוצאות המשפט של המשיבים בסך 40 אלף שקל בסך-הכול.

לפי הפיילוט שערכה ג'יימס ריצ'רדסון, סל המוצרים הממוצע ברכישה באינטרנט זהה לרכישה בחנות בנתב"ג ועומד על 180 דולר. גודלו של שוק הקוסמטיקה הסלקטיבית בישראל - כלומר מוצרי בישום, איפור וטיפוח של מותגים ידועים הנתפסים כיוקרתיים ואינם נמכרים ברשתות קמעונאיות אחרות - הוא כ-1.7 מיליארד שקל. לפי הערכות בשוק, כ-30% מהיקף מכירת הקוסמטיקה הסלקטיבית לאזרחי ישראל נעשה מחנויות הדיוטי פרי (כ-400 מיליון שקל). 

אל-על יוצגה בהליך בידי עורכי הדין דודי תדמור, אורטל גר ומיכל זלצמן. ג'יימס ריצ'רדסון יוצגה בידי עורכי הדין הלנה ביילין ונתי אגמון, ואת העותרים ייצג עו"ד ניב זקלר. רשות שדות התעופה יוצגה בידי אביאל פלינט ואסף שובינסקי ממשרד יוסי לוי ושות'.

ראובן בילט, יו"ר חטיבת הקוסמטיקה בלשכת המסחר, אחת העותרות לבג"ץ, אמר היום ל"גלובס": "ההחלטה הזו היא צעד של מדינת ישראל לעידוד הדיוטי פרי, במקום לעידוד העסקים בישראל שמעסקים אלפי עובדים, ושהמסים שהם משלמים מגיעים לקופת המדינה. מדובר במצב שאין לו אח ורע בעולם. חנות אחת בדיוטי פרי מוכרת כ-40% מהקוסמטיקה שמגיעה לישראל, לעומת כ-500 חנויות של רשתות הפארם".