קנס נוסף בפרשת הסחר במידע פנים בקומפיוג'ן: 95 אלף שקל

הקנס הוטל על איתן רבי במסגרת הסדר אכיפה מינהלי על רווחים בסך 58 אלף שקל שהושגו בעזרת מידע פנים ■ רבי הוא הנאשם השלישי בפרשת קומפיוג'ן

רשות ניירות ערך / צילום: תמר מצפי
רשות ניירות ערך / צילום: תמר מצפי

ועדת האכיפה המינהלית אישרה ביום ד', 02.08.17, הסדר אכיפה בין רשות ניירות ערך ובין איתן רבי, טייס במקצועו וחברו של אריה צ'צקס, בן זוגה של סמנכ"לית הכספים בחברת קומפיוג'ן. במסגרת ההסדר הוטל עליו עיצום כספי בגובה של 95 אלף שקל וכן עיצום כספי על-תנאי בסכום זהה, בתנאי שלא יעשה שימוש במידע פנים במשך שנתיים מיום אישור ההסדר.

תיק זה הוא חלק ממספר פרשיות אשר עסקו בשימוש במידע פנים של צ'צקס ביחס לעסקה זו של קומפיוג'ן. הפרשה כולה נחקרה כחקירה פלילית, ובתום החקירה הוגשו כתבי אישום כנגד צ'צקס ואחותו חנה רדו.

רדו, המשנה ליו"ר מקאן אריקסון ויו"רית מקאן ואלי, תודה בשימוש במידע פנים וביקשה להימנע מהרשעה בקבלת מידע פנים מאחיה אודות העסקה ועיתויה ועשיית שימוש בו במסחר. טרם הוחלט בעניינה. אחיה, אריה צ'צקס, מוסר המידע, הודה והורשע במעשה, ונגזרו עליו 4 חודשי מאסר בעבודות שירות, 9 חודשי מאסר על-תנאי וקנס בסך 100 אלף שקל.

קומפיוג'ן היא חברה ציבורית העוסקת בפיתוח פלטפורמות, דרכי גילוי תרופות וטכנולוגיות נלוות לסיוע בתהליכי גילוי תרופות ומוצרים רפואיים מבוססי-גנים. במארס 2012 החלו מגעים ראשוניים בין קומפיוג'ן לחברת באייר הגרמנית באשר להסכם שיתוף-פעולה בקשר למסחור מולקולות לצורך פיתוח תרופות לסרטן. בחברת קומפיוג'ן הייתה מעורבת קבוצה מצומצמת בלבד בהליך המשא-ומתן ובקבלת ההחלטות סביב העסקה.

צ'צ'קס, טייס אל-על במקצועו, נשוי לדקלה צ'צ'קס-אקסלברד, שכיהנה כסמנכ"לית הכספים של קומפיוג'ן וכאחראית קשרי משקיעים. צ'צ'קס-אקסלברד נמנתה עם חברי ההנהלה בחברה, ומתוקף תפקידה הייתה מעודכנת בפרטי המשא-ומתן לקראת חתימת העסקה עם באייר, באופן שנתן לה גישה מלאה למידע פנים - ומשכך היא הייתה "אשת פנים", לפי ההגדרה בחוק ניירות ערך.

ב-5 באוגוסט 2013 נחתם ההסכם בין קומפיוג'ן, שנסחרה בנאסד"ק ובתל-אביב, לבין באייר. עם פרסום חתימת ההסכם עלו שערי מניות קופמיוג'ן ב-53% משער הבסיס. לאחר קבלת המידע, החל מיום קודם לפרסום ועד שעות בודדות לפניו, רכש מניות קומפיוג'ן בהיקף של כ-120 אלף שקל. הרכישה בוצעה באמצעות חשבונו של חבר נוסף, שאליו העביר רבי כספים בשיעור זהה יום לפני הרכישה. סמוך לאחר הדיווח, בו ביום ולמחרת, מכר רבי את כל המניות בחשבון והפיק רווח של כ-58 אלף שקל. לאחר מכן הועברו מרבית הרווחים מחשבון הכיסוי בו פעל רבי לחשבונו האישי.

כנגד רבי הוגש כתב טענות מינהלי, ולאחר מכן נכרת עמו הסדר האכיפה, לפיו הודה רבי באופן מלא בעובדות ובגין שימוש במידע פנים שקיבל מאיש פנים. 

הוועדה ציינה כי שקלה לקולא את העובדה שרבי אינו איש שוק הון ואינו איש פנים בחברות, וההפרה הזו היא ההפרה הראשונה המיוחסת לו וכי פעילותו נעשתה בהיקף נמוך יחסית לתיקים מינהליים קודמים. כמו כן הוועדה התחשבה בהודאתו המלאה. לבסוף ציינה הוועדה כי מדיניות רשות ניירות ערך להתקשר בהסדרי אכיפה היא מדיניות ראויה בשל תרומתה לחיסכון בזמן ובמשאבים יקרים של כל המעורבים.