גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

למרות הרגולציה: יוניברסל מקאן עדיין חזקה מכל חברות המדיה

במחצית הראשונה של 2017 עומד הנתח של מקאן ברייטינג המשוקלל של הפריים-טיים על 28.4%, אף שהממונה על ההגבלים קבע תקרה שנתית של 25%, כך שבמחצית השנייה יהיה עליה לעשות תיקון מטה

טלוויזיה / צילומים: Shutterstock
טלוויזיה / צילומים: Shutterstock

קבוצת מקאן תל-אביב היא עדיין חברת המדיה החזקה בישראל, ולמרות הניסיונות הרגולטוריים לצמצם את כוחה, הפער בינה לבין חברות המדיה האחרות נשאר משמעותי - כך עולה מבדיקה שערך "גלובס" בנושא רוכשי המדיה הגדולים. הבדיקה, המתבססת על הצלבת נתונים מכמה גורמים, בוחנת את חלוקת הפרסום בקרב חברות הטלוויזיה המסחרית, קשת, רשת וערוץ 10, במחצית הראשונה של 2017 לעומת המחצית הראשונה של 2016.

בכל העולם מקובל למדוד את חלוקת זמני הפרסום בטלוויזיה לפי מה שמכונה רייטינג משוקלל. זו נוסחה שהיא הכפלת הרייטינג בנגזרת של האורכים השונים המקובלים לפרסום, כך שספוט של 10 שניות, למשל, לא יחושב כמו ספוט של 50 שניות. זהו גם הפרמטר שאימץ הממונה על ההגבלים העסקיים לפני 3 שנים, כשדן במצב שוק הפרסום בטלוויזיה והחליט להגביל את כוחה של חברת יוניברסל מקאן (במסגרת הבקשה שהוגשה אז לאפשר את המשך שיתוף-הפעולה שלה עם משרד הפרסום גליקמן) כך שלא יעלה על 25% מהרייטינג המשוקלל השנתי בפריים-טיים.

על פי נתונים שהגיעו לידי "גלובס", לפחות במחצית הראשונה של 2017 מקאן רחוקה מלעמוד ביעד שהוצב לה, ונתח הרייטינג המשוקלל שלה עומד על 28.4%. הבדיקה מתייחסת לזמני הפריים-טיים הקלאסי 20:00-23:00, שהוא גם הזמן שאליו מתייחס הממונה.

יצוין כי מאז החלטת הממונה התרחשה הרחבה של הפריים-טיים דה פקטו, וחברות הטלוויזיה המסחרית ומקאן הובילו מהלך שבו למעשה הפריים התרחב עד ל-23:15. אף שהזמן הזה מתומחר כמו פריים, רוב חברות המדיה לא משתמשות בו והוא מאוכלס בחלקו הגדול בשיבוצים של יוניברסל מקאן.

עם זאת, אף שמקאן מחזיקה בחלק משמעותי מהפרסום בפריים-טיים, מדובר בצמצום מסוים יחסית ל-2016 - אז היווה הפרסום של הקבוצה 29% מהרייטינג המשוקלל. כל שוני באחוזים, אין לשכוח, משמעותו מיליוני שקלים. התמונה אינה משתנה באופן קריטי אם בוחנים את הנתחים בפרמטר של שניות: על פי הנתונים, החזיקה יוניברסל מקאן במחצית השנה הראשונה של 2017 כ-27% מזמן הפרסום בפריים.

ביקושי שיא מסביב לשעון

חצי שנה סוערת במיוחד עברה על זכייניות הטלוויזיה המסחרית וחברות המדיה בעקבות ביקושים גבוהים במיוחד לפרסום בטלוויזיה. ביקושי השיא נגרמו מכמה סיבות: הפיצוי לזכייניות בצורת 10 דקות פרסום בפריים ליום בעטיו של הנזק שנגרם להן בתקופת "צוק איתן", הסתיים והקטין אובייקטיבית את מלאי הדקות הקיים; נרשמה ירידה ברייטינג הממוצע - בעיקר של זכייניות ערוץ 2 - מה שגרם לכך שכדי להשלים יעדים של קמפיין ו"ללקט" נקודות רייטינג מספיקות, הקמפיינים הפכו לארוכים יותר; וחלק מהמפרסמים הגדולים שינו את תמהיל הפרסום שלהם והזרימו יותר כסף לטלוויזיה.

כל אלה הביאו לביקושי שיא שכמותם לא נראו בארץ שנים ארוכות - ובשונה מתקופות אחרות, אלה לא היו פיקים זמניים. הגל הנוכחי נמשך שבועות ארוכים, בעודו משאיר הרבה כסף מחוץ למסך והופך למלחמה מתמשכת של חברות המדיה מול הזכיינים על שיבוץ של כל ספוט. עיקר המלחמה הוא בדרך כלל על הפרסום בשעות הפריים, ואז גם בא לידי ביטוי כוחה של חברת מדיה בשמירה על חלקה היחסי. אבל לא רק: החלק המכריע של הקמפיינים בישראל בנוי כך שחלק משמעותי, 40%-60%, מועבר לפריים והשאר נפרס על יתר שעות היום. המשמעות היא שבתקופת ביקושי שיא כפי שהיה בחודשים האחרונים, המלחמה גולשת אל מעבר לגבולות הפריים ומתרחבת לאפשרות לשבץ פרסומות על פני היום כולו.

ההגבלות של הממונה על ההגבלים העסקיים חלות על הפריים-טיים בלבד, מתוך הבנה (נכונה) ששם מצוי עיקר הכסף. זה מאפשר יותר גמישות והפגנת כוח בשעות האוף-פריים. מי שכאמור זקוק לזה היא יוניברסל מקאן - החברה היחידה שההגבלות הרגולטוריות מהוות כעת אבן נגף בפני פעילותה.

בנוסף למגבלה שהציב הממונה על ההגבלים העסקיים, מועצת הרשות השנייה הטילה מגבלה משלה, אך היא שונה מעט ומתייחסת לתקרה של 25% אצל כל זכיין בנפרד - ועל פני כל היום. קיים שוני גדול בין שתי הרגולציות: החלטת הממונה נוגעת ישירות למקאן - הקבוצה היא זו שאמורה להיות אחראית לעמידה ברף השנתי, והסנקציות שהיא עלולה לספוג (עבירה על הגבלים עסקיים היא פלילית) מופנות אליה. הרשות השנייה אחראית לזכייניות, ולפיכך ההחלטה שלה להגביל את כוחות השוק נוגעת אליהן. הן אמורות לאכוף זאת, ולשלם את המחיר (הכספי) במקרה שזה לא קורה.

מקאן ועוד 4

מהנתונים עולה עוד כי רכישת המדיה היא עדיין משחק של שחקנים גדולים, אבל היקפי הקנייה של חברות המדיה האחרות עדיין קטנים משמעותית מאלה של מקאן: מדיה קום מקבוצת אדלר-חומסקי ויוניון, שבבעלות אורן יוניוב, רוכשות כל אחת 13%-13.5% מנקודות הרייטינג המשוקלל בפריים-טיים.

חברת המדיה זניט, האחראית לרכישת המדיה של קבוצת פובליסיס בישראל, קוטפת את פירות ההשקעה של הקבוצה העולמית בארץ. קבלת תקציבי המדיה של משרד הפרסום גליקמן-שמיר-סמסונוב, שמכר מניות לפובליסיס, בתוספת גיוס כמה תקציבי רכב, מחזקים אותה ובמחצית הראשונה של 2017 היא ממוקמת במקום הרביעי מבחינת רכישת נקודות רייטינג משוקלל בפריים. זניט רכשה 11% לעומת 9% בחציון הראשון של 2016.

חברת המדיה TMF, האחראית לרכישת המדיה של משרדי הפרסום גיתם BBDO, יהושע TBWA, דרורי ארועטי-ברמן ולעומק התודעה, רוכשת 10% מהיקף הרייטינג המשוקלל בפריים-טיים - גידול של אחוז לעומת החציון הראשון של 2016.

העובדה שחברה גדלה מבחינת היקפי הפרסום שלה בפריים-טיים, אין משמעותה שהיקפי הכספים שהיא מנהלת גדלו. מאחר שמדובר בתקופה לחוצה, היכולת להכניס זמני פרסום לפריים-טיים שמורה באופן טבעי ללקוחות החזקים בטלוויזיה - קרי חברות המדיה והמפרסמים הגדולים. לראיה, הנתח של חמש חברות המדיה הגדולות מבחינת היקף הפרסום בפריים גדל מ-70% במחצית הראשונה של 2016 ל-75% במחצית הראשונה של 2017.

משהו על האופן שבו מקאן מנסה לשמור על כוחה אפשר לראות בתמהיל שבו היא משתמשת לחלוקת הפרסום של לקוחותיה בין זמני הפריים-טיים לאוף-פריים. כאמור, מצד אחד תפישת הפריים-טיים הורחבה עד 23:15 וגם הזכיינות מתמחרות זאת כך. מקאן מהווה בפרק זמן זה את חלק הארי, בעוד חברות המדיה האחרות כמעט אינן פעילות בו.

ואולם, התבוננות בנתונים מלמדת משהו נוסף: נתח הפרסום באוף-פריים של מקאן יחסית לפריים גבוה מהיחס הנהוג בחברות המדיה האחרות. בחלוקה לפי שניות, כאמור, מחזיקה מקאן כ-27% מהפריים - מה שאומר שאם משתמשים בנוסחה המקובלת בשוק, הנתח של מקאן באוף-פריים אמור היה להיות דומה, אולי מעט יותר גבוה. חלוקה "אופיינית" כזאת אפשר לראות במדיה קום בפריזמה של שניות פרסום: הנתח שלה בפריים-טיים עמד על 13.9% ואילו באוף-פריים על 13.7%.

אבל התמונה של מקאן שונה: אל מול 27% מזמני פרסום של מקאן בפריים-טיים, הנתח שלה לפרסום בשניות על פני שאר היום עומד על 36%. נראה כי הלחץ הכללי של ביקושים גבוהים בתוספת הרף הספציפי שיוניברסל מתמודדת עמו, הכוח שלה מול הזכייניות לקבל זמני פרסום לצד היכולת להשפיע ולנתב את לקוחותיה, גורמים לכך שנתח האוף-פריים של יוניברסל גבוה מהמקובל בשוק.

גם החלטת הממונה וגם החלטת הרשות מתייחסות לנתונים של שנה - כך שלכאורה ליוניברסל מקאן יש אפשרות להפחית את הפרסום במחצית השנייה של השנה כדי לעמוד ביעדים שהוקצו לה. האם זה ריאלי? קשה להאמין, כי זה אומר שמקאן תיאלץ לרדת לנתחי פרסום של 23% ואף פחות. מנגד, מקורבים יודעים לספר שבמקאן מתייחסים ברצינות רבה להחלטת הממונה. מעניין יהיה לראות איזו דרך יצירתית יבחרו בחברה כדי לעמוד ביעדים אלה.

זניט TMF גדלו

עוד כתבות

כטב''מים / צילום: דובר צה''ל

קצין אמריקאי חושף כמה כטב"מים ישראלים יירטו כוחות צה"ל

ראש ענף תיאום בקרה אווירית בים של המארינס מגלה בראיון לאתר TWZ כי לא פחות מ־40% מהכטב"מים שיירטו כוחות צה"ל הם כלים ישראליים

בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף

נעילה חיובית בבורסה; היום עודכנו המדדים, אלה שיצאו ואלה שנכנסו למדד ת"א 35

מדד ת"א 35 עלה ב-0.5% ● השקל נחלש מול המטבעות הזרים ● הנפקות האג"ח הקונצרניות באפריל גדלו בישראל בכ-300% ● במיטב מעריכים כי בנק ישראל יוריד את הריבית בהחלטה הקרובה ● הפד הותיר את הריבית על כנה אך פאוול הדגיש שלא תהיה העלאת ריבית בקרוב ● עונת הדוחות בוול סטריט ממשיכה לתפוס תאוצה והערב אפל תפרסם את תוצאותיה הכספיות בסיום המסחר

פיצה פפרוני של ''פיצה אולה'' / צילום: מרב סריג

אחת הפיצות הטובות בארץ מסתתרת בחצר משפחה בעספיא

בימי שישי, בשיטת "עד שנגמר הבצק", מנפיק טאבון העצים של משפחת עלו פיצות נאפוליטניות נהדרות ● גם הנקניקים מיוצרים במקום

גרינפלד אורי / צילום: איל יצהר

הכלכלן והאסטרטג אורי גרינפלד מצטרף לקבוצת אגם לידרים

גרינפלד, כיהן בתפקיד האסטרטג הראשי של פסגות במשך כעשור ● גרינפלד: "זוהי דרך חדשה ומבטיחה עבורי, אגם לידרים בעלת מוניטין רב שנים בתחום הפנסיוני והפיננסי"

אאודי Q4 / צילום: יח''צ

החל מ-320 אלף שקל: לגרסה הזו של אאודי מחכה תחרות קשה

הקרוס–אובר המשפחתי של אאודי סוגר פערים חיוניים בתחום הביצועים והטווח, ושומר על תמחור סביר ● אבל מצפה לו קרב קשה מול הגרסה הבכירה של טסלה Y ושלל הסיניות

תיירים באקרופוליס, יוון. יחס החוב־תוצר במדינה הגיע ב־2023 לרמה הנמוכה ביותר מאז 2010 / צילום: Reuters, Beata Zawrzel

הפתעה כלכלית באירופה: מדינות ה"פריפריה" מובילות את הצמיחה ביבשת

כלכלות דרום אירופה רשמו צמיחה מהירה ב־2023, בעוד שגרמניה וצרפת התכווצו, ובכך הפכו את המגמה ביבשת ● איטליה, ספרד, פורטוגל ויוון מצליחות לצמצם את החובות שצברו במשבר 2008 ובקורונה, אך מומחים טוענים כי כדי לשמר את השגשוג דרושים שינויים מבניים

טים קוק, מנכ''ל אפל / צילום: ap, Jeff Chiu

אפל היכתה את התחזיות ברבעון, והכריזה על "בייבאק" ענק

יצרנית האייפונים הרוויחה 1.53 דולר למניה, לעומת הצפי שעמד על 1.5 דולר ● הכנסותיה היו 90.8 מיליארד דולר לעומת צפי של 90 מיליארד דולר ● תבצע רכישה עצמית של מניות בשווי של 110 מיליארד דולר, הכי הרבה אי פעם ● שווי החברה נוסק במסחר המאוחר בכ-180 מיליארד דולר

נשיא טורקיה, רג'פ טייפ ארדואן / צילום: ap, Markus Schreiber

דרמה בנמלים: ארדואן אוסר על יצוא סחורות לאשדוד וחיפה

בנמלי טורקיה כבר החלו לאסור על יצוא סחורות לנמלי חיפה ואשדוד באופן גורף - כך נודע לראשונה לגלובס מפי גורמים המעורים בפרטים ● מדובר בחוליה האחרונה של שרשרת אירועים שוותיקי הסוחרים עם טורקיה לא זוכרים כמותם, וקשה לדעת מתי וכיצד יסתיימו

וול סטריט / צילום: Unsplash, Roberto Júnior

נעילה ירוקה בוול סטריט; נאסד"ק קפץ ב-2%

מדד ההנג סנג ננעל בזינוק של 1.5% ● בורסות אירופה ננעלו בעליות ● מניית אפל עלתה בכמעט 6% לאחר דוחות חיוביים ורכישה עצמית של מניות בסך 110 מיליארד דולר ● לא התקיים מסחר בבורסות בסין וביפן

ג'רום פאוול, יו''ר הפדרל ריזרב / צילום: Associated Press, Jacquelyn Martin

דריכות בוול סטריט לקראת פרסום נתוני התעסוקה לאפריל

דוח התעסוקה לאפריל צפוי להתפרסם היום לפני פתיחת המסחר בוול סטריט ● הצפי הוא לתוספת של כ-240 אלף משרות ולשיעור אבטלה של 3.8% ● למה בפדרל ריזרב ובשווקים מודאגים?

ד''ר אלמוג שמחון / צילום: דני מכליס - אוניברסיטת בן גוריון בנגב

החוקר שמגלה איך הבוטים הרוסיים הפכו אותנו לכלי משחק

ד"ר אלמוג שמחון, פסיכולוג חישובי מאוניברסיטת בן גוריון, חוקר את השימוש בשפה ברשתות ואת האופן שבו היא מובילה לקיטוב חברתי ● בראיון לגלובס, הוא מסביר איך בוטים רוסיים הופכים אותנו לכלי משחק, מה קורה לשיח אחרי פיגועים ומי משתף יותר פייק ניוז ● ויש לו אזהרה לעתיד: "בינה מלאכותית יכולה לייצר טענות לא פחות משכנעות משל בני אדם, ואפילו יותר"

שולה חן, 1969 / צילום: סוכנות צילומי עיתונות י.פ.פ.א / אוסף דן הדני, הספרייה הלאומי (מתוך ויקיפדיה)

על השיר "בוא הביתה" שהפך לפסקול המלחמה הנוכחית

לכל מלחמה בישראל יש את השיר שמסמל אותה ועליו קהל המאזינים נשען ● למלחמת העצמאות היה את "באב אל וואד", במלחמת יום כיפור "לו יהי", ובלבנון הראשונה, "הביתה"● במלחמה הנוכחית מככב השיר "בוא הביתה", אותו כתבה בכלל זמרת אמריקאית

עו''ד יוסי בנקל / צילום: תמר מצפי

"יכולנו לגבות הרבה יותר": עורך הדין שמנהל את פשיטת הרגל הגדולה במדינה בראיון

זה שבע שנים שעו"ד יוסי בנקל מנהל קרב משפטי על כספיו של אליעזר פישמן, לאחר שצבר חובות של כמעט 4 מיליארד שקל וזכה ל"תספורת" נדיבה ● בראיון ראשון לאחר מותו של פישמן מספר בנקל איך ימשיך לנהל את התיק, נמנע מלבקר את הבנקים ומספר על ה"תרגיל" שעשה פישמן כדי להשאיר הון בידי משפחתו

מכוניות חדשות בנמל אילת / צילום: איל יצהר

משלוח הרכב שיצא מטורקיה בדקה ה-90, ומה החלופות שבוחנים היבואנים

יבואני הרכב הישראלים נערכים לסגר הייצוא מטורקיה ● משלוח ענק של טויוטה הספיק לצאת לישראל "ברגע האחרון" אולם בענף צופים עיכובים באספקת דגמי מפתח

מטוס ''יום הדין'' האמריקאי E-4B / צילום: Reuters, Karolis Kavolelis

בסכום של 13 מיליארד דולר: הכירו את מטוסי "יום הדין" החדשים של ארה"ב

חיל האוויר האמריקאי חתם על עסקה בשווי 13 מיליארד דולר תמורת בניית מטוסי פיקוד ושליטה חדשים למלחמה גרעינית, שיחליפו את מטוסי "יום הדין" מדגם E-4B ● משמרות המהפכה הציגו מל"ט מתאבד שנראה כמו העתק מוחלט של חימוש רוסי ● ואלביט מכרה למדינה זרה מערכת הגנה אווירית מפני כטב"מים ● השבוע בתעשיות הביטחוניות

מפגינים פרו פלסטינים משתלטים על בניין המילטון באונ' קולומביה / צילום: Associated Press

דוח חדש חושף: הכסף שמניע את האלימות בקמפוסים בארה"ב

מעט מאוד ידוע לגבי ההון שנשפך על המחאות האנטישמיות המבעבעות בקמפוסים בארה"ב, אבל ברור שהן לא ספונטניות - זהו מאבק ממומן ומתוכנן היטב ● דוח חדש של מכון NGO Monitor, ששיתפו דמויות כמו ביל אקמן ואילון מאסק, חושף את הארגונים מאחורי ההפגנות הקיצוניות וחלק ממקורות המימון שלהן, ובראשם שניים: ג'ורג' סורוס והאחים רוקפלר

מתן ותומר, מייסדי חברת Apex / צילום: בן חכים

הם עוד לא בני 40 וכבר הצליחו לגייס את היזם המדובר בעולם לחברת הסייבר שלהם

מתן דרמן ותומר אבני ראו מקרוב את מהפכת הבינה המלאכותית קורמת עור וגידים במהלך שירותם הארוך ב־8200 ● לפני עשרה חודשים, הם הקימו חברה שמאבטחת את השימוש ב־ChatGPT, וכך מנטרלת את הרתיעה ממנו בקרב מנהלים ● היום, סם אלטמן מייעץ להם ומשקיע מכיסו

וול סטריט / צילום: Unsplash, lo lo

נעילה ירוקה בוול סטריט; מניות המכוניות הסיניות זינקו, אקספנג ב-17%

נאסד"ק עלה ב-1.5%, הדאו ב-0.8% ● שיא במשיכות כספים מקרנות הביטקוין ● קוואלקום זינקה ב-10%, אנבידיה ב-3% ● גוגל שוב מפטרת עובדים ● ישראליות: רדקום זינקה ב-8%, היפו צללה ב-13% ● מחר דוח התעסוקה בארה"ב ● וגם, בוול סטריט מתחילים לערער על האסטרטגיה "Sell in May and go away"

מנות של Neomi's / צילום: איריס כץ

הקיבוץ שתמצאו בו קפה כמו בפרובנס ואמן שפסלו מעטר את ביתו של ארדואן

סדנת קרמיקה בסגנון מינימליזם יפני, תצפית מוצלת על מרבדים צהובים, פשטידה מתפקעת ממנגולד וקרמבל תפוחים לקינוח ● יום מרומם נפש בקיבוץ יזרעאל

מחיר למשתכן בירוחם / צילום: חב' שתית

לא כדאי להתחתן: מחיר למשתכן מעוות אפילו את הקן המשפחתי

לא מעט זוגות נרשמים כידועים בציבור כדי שיוכלו לגשת להגרלות מחיר למשתכן ● רווק או רווקה שבין הזכייה למועד החתימה על החוזים יחלטו להתחתן, יאבדו את הצ'ופר מהמדינה ● אולי זה לא מה שישבור זוגיות טובה, אך זהו עיוות מדהים שהמדינה יוצרת