טיולים, הופעות ואירועי תרבות: פסטיבל בית גוברין חוזר

חלק מהטיולים יכלול סיורים מודרכים, טיולי אופניים, ביקורים בבתים פתוחים ושלל פעילויות לילדים, שבהן גם השתתפות בבציר ענבים, ביקורים ביקבים ובמוזיאונים קטנים ועוד

מעל ומתחת לאמדה / צילום: יותם יעקבסון

בחלק האמנותי, שלדעת רבים הוא גולת הכותרת שלו, יהיו הופעות איכותיות (שייערכו תמיד שניים בערב, במחיר אחד) ובהן הרבה שמות גדולים: יהודה פוליקר ואהוד בנאי, שלומי שבן והפסנתר ושלום חנוך בקונצרט רוק, דודו טסה והחברים של נטאשה, עברי לידר ואברהם טל, מוש בן ארי ובלקן ביט בוקס, יובל דיין ומירי מסיקה, נתן גושן ואמיר דדון, שיארח את מרינה מקסימיליאן-בלומין (הזמנת כרטיסים בזאפה: www.zappa-club.co.il, *9080).

כל ההופעות מתקיימות תחת כיפת השמיים, באמפיתיאטרון הרומי שבגן הלאומי בית גוברין. בארץ מצויים עוד כמה אמפיתיאטראות רומיים, אך כולם היו היפודרומים (מתקנים למירוצי סוסים) ששינו את ייעודם. כאן נמצא ההיפודרום היחיד שמלכתחילה נבנה כהיפודרום, ולכן הוא המושלם מכולם. בחלוף הזמן השתנה ייעודו: כבר לא נערכים כאן מופעי לחימה אכזריים של גלדיאטורים.

בית ג'וברין מהווה את לבה של שפלת יהודה, שבה שלל אתרים ארכיאולוגיים מרתקים. בחלק מהאתרים מערכות של מערות תת-קרקעיות, שהמעבר בהן מוסדר ומואר (כמו בגן הלאומי תל מרשה, כניסה בתשלום) ובאחרות, בחינם (למשל, תל גודד, חורבת מדרס, חורבת בורגין, מערות אמציה, חורבת בית לויה ורבות נוספות), והשיטוט מתחת לאדמה מתאים מאוד בחום הזה.

לא ארכיאולוגי, אבל בהחלט היסטורי הוא המוזיאון ע"ש משה שק בקיבוץ בית-ניר. ילדותו של משה שק, שהלך לעולמו לפני שנים ספורות, עברה עליו במהלך מלחמת העולם השנייה, כפליט שברח עם משפחתו מפולין והתגלגל עד סיביר ובוכרה. כשעלה לישראל היה ממייסדי בית-ניר. בהגיעו ארצה גם החל ליצור בעץ, חומר, אבן ולימים גם ברונזה. עבודותיו, שנעשו בשיטות מסורתיות, מאופיינות בצורות בעלות נפח וחלל עם מוטיבים הלקוחים מהמערות שבאזור ומממצאים ארכיאולוגיים שונים. הרבה מפסליו עשויים בצורת החלל התת-קרקעי הזה וסימני אצבעותיו על החומר הם כמו סימני החציבה הקדומים הניכרים בכותלי המערות. בחלק מימי הפסטיבל יתקיימו במוזיאון סיורים ללא תשלום בהדרכת אלמנתו (8.8-10.8 החל מ-10:00. בשאר ימי הפסטיבל ולאורך השנה הסיורים במוזיאון בתשלום. טל' לתיאומים: 08-6874368, 054-6874701).

המבקשים לערוך מסע וירטואלי, מלומד, אל בטן האדמה, מוזמנים לפגוש את ד"ר אריה איתמר, גיאולוג שפרש לגמלאות ובוחר לשתף את הציבור בידיעותיו. בחצר ביתו, אף הוא בקיבוץ בית-ניר, הוא עורך סיור גיאולוגי שמתאים גם לילדים סקרנים. הסיור אורך כשעה ורבע, ובו הסברים על סוגי סלעים שונים, אופן היווצרותם ועל תהליכי בנייה והרס בכדור הארץ (8.8.1 ו-10.8.17 החל מ-17:00, בכל שעה עגולה. ניתן להזמין סיור גם במועד אחר. ללא תשלום, על בסיס תרומה בלבד. לפרטים והרשמה: arye141@bezeqint.net, טל' 052-6321318).

וממעבה האדמה וימי העבר, אל פני השטח ואל העתיד: ע.ל.ה שירותי אקולוגיה, מפעל ייחודי וחלוץ בארץ בטיפול בפסולת תעשייתית באמצעות טכנולוגיות מתקדמות ובאופן המתחשב בסביבה, שנמצא באזור התעשייה החדש בקריית גת, פותח את שעריו בפני בני תשע ומעלה. את המפעל הקים אלכס מנגולד, שלרגע לא שוקט על שמריו ועסוק כל העת בפיתוח ובהתחדשות. עבורו מדובר בשליחות של ממש. בביקור במרכז המבקרים החדש תוכלו לשמוע על שיטת ארבעת ה-R (הפחתה - Reduce, שימוש חוזר - Reuse, מיחזור - Recycle והתמרה - Recover). אורנה, אשתו של אלכס, מנהלת את מרכז המבקרים ומדריכה בו באופן חווייתי ואישי. בין היתר היא מספרת גם על תפיסת עולמה בנוגע לפסולת מנטלית ומילולית ועל חשיבות השמירה על המרחב הבין-אישי נקי (סיורים בני כשעה וחצי יערכו ב-15.8 וב-16.8. ב-10:00 ו-15:30 וב-18.8. בשעה 10:00. לפרטים ולהרשמה: אורנה מנגולד, טל' 054-4313344, 20 שקל לאדם).

עוד בפסטיבל: טיולי רכיבה באופניים יצאו מקיבוץ רבדים לקראת שקיעה. הסיורים כוללים תה והסברים על האזור. ניתן לשכור אופניים במקום או להביא מהבית (לפרטים ולהרשמה: "עידן אופן", טל' www.idanofan.com ,050-7481238).

ב-14.8 ייערך משחק ניווט משפחתי ביער חרובית ובשטחי תחנת הכוח דליה, תחנת הכוח הפרטית המייצרת חשמל באמצעות גז טבעי. במרכז המבקרים ניתן ללמוד על התהליך (ללא תשלום, יש להירשם מראש: 08-6834106). הפסטיבל מתקיים ב-3-19.8 בתחומי המועצה האזורית יואב והמועצה האזורית לכיש. לפרטים: www.touryoav.org.il.