"המדינה משלה את האזרחים שהיא מעדיפה תוצרת מקומית"

חברת צינורות המזה"ת משכה את הערעור לעליון על החלטת המחוזי ■ המשמעות: צינורות להולכת מים שיוצרו בטורקיה ייחשבו כמוצר ישראלי

צינורות המזרח התיכון /  צילום: איל יצהר
צינורות המזרח התיכון / צילום: איל יצהר

צינורות מתכת מיובאים מטורקיה, שיעברו עיבוד והתאמה בישראל, ייחשבו למוצרים כחול-לבן - זו המשמעות של ההחלטה שנתקבלה היום (ב'), לאחר שחברת צינורות המזרח התיכון (צמ"ת) משכה היום את הערעור שהגישה לבית המשפט העליון, על פסק הדין שניתן במחוזי לפיו צינורות להולכת מים שיובאו מטורקיה ועברו עיבוד בישראל - ייחשבו כמוצר ישראלי.

במסגרת ההחלטה של סגן נשיא המחוזי בתל-אביב, ד"ר קובי ורדי, צינורות שחברת אברות תעשיות מייבאת מטורקיה ושעוברים בארץ תהליך של ציפוי - יכולים להיחשב כמוצר ישראלי בשל שינוי מהותי שנעשה בהם.

אברות תעשיות זכתה במכרז בהיקף של 10 מיליון שקל שפרסמה חברת מקורות, ובכך גברה על חברת צינורות המזרח התיכון המייצרת את הצינורות באתר הפעילות שלה בצריפין - ובו היא מעסיקה כ-150 עובדים.

בצינורות המזרח התיכון טענו כי אין לראות בצינורות המיובאים מוצר ישראלי - באופן המאפשר לאברות תעשיות ליהנות מהתקנות להעדפת תוצרת מקומית במסגרת מכרזים של גופים ציבוריים.

בצמ"ת הזהירו בימים האחרונים כי אם הערעור על החלטת המחוזי יידחה בבית המשפט העליון, היא תשקול מחדש תוכנית להשקעה של כ-200 מיליון שקל על הרחבת ייצור הצינורות בישראל ופתיחת מפעל חדש בדרום.

צמ"ת יוצגה בדיון בידי עורכי הדין יוסי לוי, אסף שובינסקי ואייל בן-שושן ממשרד יוסי לוי ושות'. את אברות תעשיות ייצג עו"ד בני שפר, ממשרד ש.הורוביץ. 

במהלך הדיון בפני שופטי העליון עוזי פוגלמן, ענת ברון וג'ורג' קרא, אמר עו"ד לוי בשם צמ"ת כי אם פסק הדין של המחוזי יוותר על בעינו - הוא יוביל להכחדת תעשיית הצינורות בישראל וידליק נורה אדומה לכל תעשיות הייצור בארץ. אלא שבמהלך הדיון החליטה צמ"ת למשוך את הערעור ובכך להותיר את החלטת המחוזי בעינה.

בשיחה עם "גלובס" טען עו"ד לוי כי ההחלטה התקבלה על רקע עמדת המדינה שהוגשה לבית המשפט העליון ולמעשה מגבה את החלטת ועדת המכרזים של מקורות, שהעדיפה את הצינורות המיובאים והמעובדים של אברות תעשיות.

עם זאת, בעמדת המדינה צוין גם כי "נוסח התקנות הקיים כיום יוצר לעתים מצבים שבהן טובין מקומיים לכאורה שנוצרים כתוצאה מפעולה יצרנית מקומית שאינה משמעותית - זוכים להעדפה באותו האופן שבו זוכים טובין שנוצרים כתוצאה מפעולה יצרנית משמעותית שנעשית בארץ".

המדינה ציינה עוד כי באחרונה נעשתה עבודת מטה בסוגיה זו, שלפיה השאלה מה יוצר בישראל ומה לא - תוכרע על-פי סיווג המכס של המוצר.

עו"ד לוי הגיב על עמדת המדינה: "מדינת ישראל ובמיוחד משרד הכלכלה מדברים גבוהה-גבוהה על העדפת תוצרת הארץ, אבל בפועל הם עושים הכול הפוך ועושים את כל המאמצים להעביר ייצור מישראל לטורקיה ולסין. מוטב שיפסיקו את תעמולת-הכזב שלהם על העדפת תוצרת הארץ. הם שולחים את תעשיית הייצור הישראלית לעזאזל.

"בעקבות העמדה שהביאה המדינה לבית המשפט, המצב נותר על כנו, וצמ"ת תשקול אם תוציא לפועל השקעה של 200 מיליון שקל בדרום, כי מדוע להשקיע כל-כך הרבה כסף על ייצור אם אפשר לייבא לארץ מוצרים מטורקיה, לצבוע אותם בצבע נחמד ולטעון שזה מיוצר בישראל? אם אלה הם כללי המשחק, אז מוטב שהמדינה תפסיק להשלות את אזרחיה ולמכור להם סיפורים על העדפת תוצרת ישראלית".