התנועה לאיכות השלטון קוראת להשעיה מיידית של פילבר

מנכ"ל משרד התקשורת נמצא בימים אלה במעצר-בית של 14 ימים ■ "חשש כבד להתנהלות חמורה ובלתי תקינה, עובדי מדינה זוטרים הרבה יותר ממנו הושעו בעבר"

התנועה למען איכות השלטון דורשת מנציב שירות המדינה להשעות מיידית מתפקידו את מנכ"ל משרד התקשורת, שלמה פילבר, לאור ההתפתחויות בפרשת בזק.

התנועה קוראת לנציב להפעיל את סמכותו לפי סעיף 47 לחוק שירות המדינה (משמעת) ולהשעות את פילבר עד תום בירור החשדות הפליליים נגדו בפרשת בזק. זאת, לאור ממצאי דוח מבקר המדינה בנושא והחשדות החמורים המתבררים במסגרת חקירת המשטרה, המעלים תמונת מצב חמורה לפיה פילבר קידם לכאורה מהלכים מרחיקי לכת לטובת האינטרסים של בזק, בניגוד לאינטרס הציבורי.

במכתב ששלחה התנועה, באמצעות איתמר שחר ועו"ד אור מלכי, היא מציינת את העובדה שפילבר נשלח למעצר-בית בן 14 ימים. על-פי פרסומים, החשדות המיוחסים לפילבר כוללים הדלפת מסמכים פנימיים לבזק וקידום האינטרסים של החברה וכן הפעלת נושאי משרה שונים בחברה ובשירות הציבורי לקידום ענייניה.

במקביל, התנועה לאיכות השלטון מציינת כי ביום פרסום דבר חקירתו של פילבר, פורסם גם דוח ביקורת מיוחד של מבקר המדינה, שעסק בכשלים שהתגלו בפעילותו הרגולטורית של משרד התקשורת בשני מוקדים - רפורמת השוק הסיטונאי ("הרפורמה") וההפרדה המבנית בבזק.

לטענת המבקר, התגלו כשלים רבים בקידום הרפורמה, וננקטו פעולות חסרות תקדים מטעם פילבר במטרה לסכלה ולקדם מהלכים רגולטוריים אחרים; כל זאת, לכאורה, באופן שיש בו כדי להיטיב עם האינטרסים של מונופול בזק ובעל השליטה בה, שאול אלוביץ'.

ברפורמה, שהיוותה נדבך מרכזי במדיניות הרגולציה של משרד התקשורת בשנים האחרונות, חויבה בזק להחכיר את התשתית שלה לספקי אינטרנט אחרים במחיר מפוקח, כך שיוכלו לשווק חבילה משולבת של ספק ותשתית בתעריף מוזל. זאת, כדי להגביר את התחרות בתחום, הנחשב מאוד ריכוזי.

בעניין ההפרדה המבנית, כותבת התנועה לאיכות השלטון, משרטט המבקר תמונה המעידה על שורה של החלטות רגולטוריות תמוהות של פילבר מול בזק, אשר עמדו בניגוד לעמדת הדרג המקצועי ונעדרו לכאורה כל היגיון כלכלי. 

לדברי התנועה, דוח המבקר קובע כי פילבר הגיע להסכמות עם בזק לביטול ההפרדה המבנית כבר במהלך 2016, על אף התנגדות אגף התקציבים. הסכמות אלה לא תועדו באופן פורמלי, ונעשו מבלי לערב גורמי מקצוע בכירים במשרד.

עוד קובע דוח המבקר כי הודעתו הפורמלית של פילבר לבזק על ביטול ההפרדה המבנית, בחודש דצמבר 2016, נעשתה בטרם הסתיימו הבדיקות המקצועיות בנושא, וחרף קיומן של הסתייגויות רבות שהוגשו ונבדקו באופן מקצועי באותה תקופה ממש. כל זאת, על-פי החשש, בכדי לאפשר לבזק להשלים את המיזוג טרם סיום שנת הכספים.

התנועה מציינת כי המידע שעולה מן הדוח ביחס להתנהלותו של פילבר, בצירוף החקירה הפלילית כנגדו שפרטיה אינם ידועים במלואם לציבור, מעלים חשש כבד להתנהלות חמורה ובלתי תקינה.

התנועה טוענת כי "החשדות המיוחסים לו (לפילבר), הכוללים הדלפה של מסמכים פנימיים ותיקונם בהתאם לעמדת בזק, הם חמורים בצורה חסרת תקדים, ומציירים לכאורה את התנהלותו כ'סוכן' של בזק בתוך השירות הציבורי, אשר פעל לקידום האינטרסים של החברה".

התנועה טוענת גם כי עובדת היותו של פילבר עובד ציבור במעמד בכיר - אין בכך כדי להקל על הנורמות הציבוריות המצופות ממנו. למעשה, מידת הקלון אשר קיימת באישומים המיוחסים לפילבר, ומידת הנראות הציבורית שהוא מחויב אליה, גוברים דווקא בשל מעמדו הבכיר.

התנועה טוענת כי לאור חומרת הדברים, העולה עשרות מונים על חומרתם של מעשים שבגינם הושעו עובדי ציבור זוטרים בעבר, גובר הצורך בהשעייתו של פילבר.