לא קיבלו מזון ושתייה בעיכוב בטיסה ליוון - ויפוצו ב-900 שקל

כמה שווה עיכוב של שעתיים וחצי בטיסה מנתב"ג ליוון? ■ לא מדובר כאן על החוק הקובע פיצוי במקרה של עיכוב בטיסה מעל 8 שעות - אלא התביעה עסקה בשירות שחברת התעופה סאן דור אמורה הייתה לספק לנוסעים בעת ההמתנה להמראה

סאן דור תציע בקיץ שתי טיסות שבועיות לקרקוב / צילום: shutterstock
סאן דור תציע בקיץ שתי טיסות שבועיות לקרקוב / צילום: shutterstock

כמה שווה עיכוב של שעתיים וחצי בטיסה מנתב"ג ליוון? לפי פסיקה של בית משפט לתביעות קטנות בחדרה, זוג נוסעים יקבלו 600 שקל כל אחד כפיצוי ועוד 300 שקל כהוצאות משפט, אחרי שטיסתם עם חברת סאן דור מבית אל-על המריאה באיחור.

המעניין בפסיקה הוא שלא מדובר כאן על משך עיכוב המזכה את הנוסעים בפיצוי לפי החוק ("חוק טיבי"), הקובע פיצוי במקרה של עיכוב מעל 8 שעות - היות שהתביעה עסקה בשירות שאמורה הייתה חברת התעופה לספק לנוסעים בעת ההמתנה להמראה, קרי חלוקת מזון ומשקאות.

מדובר על טיסה מנתב"ג לאי היווני זקינטוס. הטיסה אמורה הייתה להמריא בשעה 13:25, אולם לטענת התובעים, זוג נוסעים, הטיסה המריאה רק בשעה 16:45.

עוד הם טענו כי לא נכח במקום נציג של חברת התעופה לעדכן על העיכוב, שלגביו למדו רק מהלוחות האלקטרוניים המוצבים בשדה. לטענתם, לא הוצע להם לקבל מזון או משקה, וזאת כאמור בניגוד לקבוע בחוק. עם שובם ארצה, בקשתם לקבל פיצוי ממחלקת הישרות של החברה נדחתה, בטענה כי מדובר בעיכוב של פחות מ-8 שעות.

באשר לכיבוד ולמשקאות, נציגי אל-על/סאן דור אף הודו בפני בית המשפט כי אכן לא העניקו כיבוד לנוסעים המעוכבים, כ"מהלך מתוכנן שמטרתו למנוע עיכוב נוסף להמראה".

השופטת הדסה אסיף לא קיבלה את הטענה הזו וקבעה: "לא הוכח כי מתן משקאות או שוברים לרכישת משקאות היה מעכב את הטיסה, ולא אוכל להסתפק בטענה הסתמית שהעלתה בעניין הזה נציגת הנתבעות".

תאורטית, הפרה של החוק עשויה לזכות את הצרכנים בפיצוי לדוגמה, העומד על 10,000 שקל לכל אחד. זוהי תקרת הפיצוי שהחוק מתיר לבית המשפט לפסוק.

השופטת אסיף ציינה כי אמנם מצופה מבית המשפט להטיל פיצוי הרתעתי, אלא שאת נסיבות המקרה הזה היא הגדירה ככאלה שעומדות ב"רף נמוך" - ראשית משום שהטיסה לא בוטלה אלא "רק" עוכבה; וכי הפוקוס הוא על הכיבוד שלא ניתן לנוסעים הממתינים.

עוד היא התחשבה בכף שדובר על טיסה ליוון, קצרה וזולה באופן יחסי. מכאן קבעה פיצוי של 900 שקל לכל נוסע, 600 שקל כרכיב הפיצוי ועוד 300 שקל עבור הוצאות. (ת"ק 51204-12-16).