מועצת הכבלים: "הליך בירור" בשל הראיון עם נתניהו בערוץ 20

למרות שערוץ 20 קיבל לפני מספר חודשים אישור עקרוני לשידור חדשות, ההליכים בעניין עדיין לא הושלמו ■ הראיון בו תקף רה"מ כלי תקשורת מרכזיים זכה לרייטינג זניח בטלוויזיה - אך רשם מאות אלפי צפיות ברשתות החברתיות

בנימין נתניהו בראיון / צילום מסך
בנימין נתניהו בראיון / צילום מסך

מועצת הכבלים והלוויין תפתח בהליך בירור נגד ערוץ 20 בעקבות הראיון הלילי עם ראש הממשלה בנימין נתניהו ששודר בערוץ ביום חמישי. יו"רית המועצה, ד"ר יפעת בן-חי-שגב, הורתה לפתוח היום (א') בהליך על רקע העובדה שראיון מן הסוג הזה מהווה שידור של משדר חדשות בניגוד לרישיונו של הערוץ.

ערוץ 20 אמנם קיבל לפני מספר חודשים אישור עקרוני לשדר מהדורת חדשות יומית בשעות הפריים-טיים ועוד מספר מבזקים בשעות אחרות, אך הליך זה עדיין לא הושלם סופית, ונכון לעכשיו הוראות הרישיון הקיימות בעניינו של הערוץ עדיין בתוקף.

לאור זאת, ראיון שעסק כולו בנושאים חדשותיים שעומדים על סדר היום החדשותי, מהווה הפרה של תנאי הרישיון ומצטרף להפרות אחרות לכאורה שנוגעות לשידורי חדשות בחודשים האחרונים.

לפי מועצת הכבלים והלוויין, מאז הקמתו, בקיץ 2014, ערוץ 20 נקנס במאות אלפי שקלים בשל אי-עמידה בתנאי הרישיון שלו, בין היתר בגין שידורי חדשות בניגוד להוראות הרישיון.

הראיון שהעניק נתניהו לשמעון ריקלין ואלירן טל שודר בערוץ 20 ביום חמישי סמוך לחצות. נתניהו התייחס בראיון לפרשיות שהתפרסמו בימים האחרונים שבהן נחקרים כמה מהמקורבים לו ביותר, כמו עו"ד דוד שמרון (בפרשת הצוללות) ומנכ"ל משרד התקשורת, שלמה פילבר (בפרשת בזק). 

בראיון מתח נתניהו ביקורת חריפה על כלי התקשורת שלטענתו מנהלים נגדו קמפיין, ותקף ישירות את עיתונאי חדשות 10, רביב דרוקר, ואת עיתונאי חדשות 2, אמנון אברמוביץ'. את ערוץ 20, לעומת זאת, שיבח נתניהו בתחילת ובסיום הראיון.

עוד קודם לכן העלה נתניהו לעמוד הפייסבוק שלו פוסט שבו תקף גם כלי תקשורת נוספים והגדיר גם גופים כמו ynet וואלה ו"הארץ" כ"פייק ניוז".

הראיון עצמו זכה לרייטינג זניח - 0.4% בשידור המקורי ו-0.8% בשידור חוזר במוצ"ש - אך הגיע לנתוני צפייה משמעותיים יותר ברשתות החברתיות. בעמוד הפייסבוק של ערוץ 20 צפו בו כ-260 אלף איש, ובעמוד הפייסבוק של נתניהו צפוי בו עד לרגע זה עוד כ-280 אלף צופים. לפי נתוני ערוץ 20, באתר הערוץ ובאפליקציה שלו צפוי בראיון 100 אלף גולשים נוספים.

ביום שישי, על רקע הראיון החריג, פנתה התנועה לחופש המידע ללשכת ראש הממשלה, בבקשה לקבל פרטים "בנוגע לכל יצירת קשר שהיא בין כל גורם שהוא בלשכת ראש הממשלה לבין כל גורם שהוא בערוץ 20" בחודש האחרון. בתנועה ביקשו לקבל פרטים כמו תכתובות בין הצדדים בכל אמצעי תקשורת שהוא, תרשומות המפרטות את כלל השיחות שנערכו בין הצדדים ועוד.

לדברי רועי פלד, יו"ר התנועה לחופש המידע, "ראש הממשלה מסרב מזה שנים להתייצב לראיונות של ממש בתקשורת הישראלית ולענות לשאלות של עיתונאים", ולאור זאת "יש עניין ציבורי מובהק בהבנת ההתנהלות החריגה שהובילה למתן ראיון מסוג זה שניתן אתמול לערוץ 20". 

מערוץ 20 נמסר: "נגיב למועצה בצינורות המקובלים ולא דרך התקשורת".