זינוק של כ-40% ביבוא מלט במחצית הראשונה של השנה

מנכ"ל סימנט אס.איי העריך כי יבוא המלט על ידי החברה יגיע עד סוף השנה לכ-2 מיליון טון ■ התעשיינים: להטיל היטל זמני כדי למנוע פגיעה במפעל מלט הר טוב

פריקת שקי מלט / צילום: רויטרס
פריקת שקי מלט / צילום: רויטרס

בזמן שמשרד הכלכלה והתעשייה חוקר תלונה על יבוא בהיצף של מלט מיוון ומטורקיה שנטען כי הוא מסכן את עתידה של חברת מלט הר טוב, הודיעה היבואנית, סימנט אס.איי, חברה בת של מספנות ישראל על עלייה חדה ביבוא מלט במהלך המחצית הראשונה של השנה. מנתוני סימנט עולה כי בששת החודשים הראשונים של השנה היא ייבאה דרך רציפי מספנות ישראל 411 אלף טון מלט לעומת 335 אלף טון מלט שייבאה במהלך שנת 2016 כולה.

מנכ"ל סימנט, אייל הכט, הסביר את הגידול החד ביבוא "בצורך לענות על הביקושים במשק ולמנוע עליית מחירים".

הכט העריך כי יבוא המלט באמצעות נמלי חיפה ואשדוד ומספנות ישראל צפוי להוסיף ולהתרחב גם במהלך החודשים הקרובים, עד סוף השנה יעלה ב-40% ביחס ל-2016 ויסתכם בכ 2 מיליון טון.

יבואן מלט נוסף, שגם לגביו התלוננה מלט הר טוב על יבוא בהיצף, הוא רביע נופי, שמייבא דרך נמל חיפה: "בחודשים האחרונים אנו עדים לגידול ניכר בביקוש למלט כתוצאה מקידום משמעותי של תוכניות נדל"ן והתחלות בנייה", אמר הכט: "התעשייה המקומית, המונופול נשר וחברת מלט הר טוב, לא מסוגלת לספק את מלוא הביקושים בשוק והיבוא נותן מענה לצרכי המשק, תוך הורדת מחירים".

בסימנט הבהירו כי מאז החל יבוא המלט דרך הרציפים במספנות ישראל, תוך הטמעה של טכנולוגיות פריקה חדישות ומתקדמות, חלה ירידה של עשרות אחוזים במחירי המלט ומוצרי הבטון, כך שמחיר הבטון ירד מ-350 שקל לקוב לכ-240-260 שקל לקוב.

על רקע נתונים אלה גובר הלחץ שמפעילים התעשיינים על הממונה על היטלי הסחר במשרד הכלכלה והתעשייה, דני טל, להטיל מידית היטל היצף זמני שיגביל את יבוא המלט לישראל. זאת, לצד המשך החקירה על הטלת היטל היצף לתקופה ארוכה יותר - במטרה להיטיב עם מלט הר טוב, להציל אותה מסגירה ולמנוע את פיטוריהם של כ-120 עובדיה. מלט הר טוב היתה בעבר בשליטת המונופול נשר ונרכשה על ידי משפחת וייל, מתוקף סיכומים בין המדינה לבין נשר, בניסיון לקיים תחרות בייצור המלט בישראל.

"יבוא טורפני"

במלט הר טוב טוענים כי היבוא המואץ של מלט מיוון ומטורקיה נעשה בהיצף, ומוצרי מלט מיובאים נמכרים בשוק הישראלי במחירים נמוכים יותר מהמחירים שבהם נמכרים בשוק המוצא שלהם. החברה דורשת להטיל היטל זמני שיגביל את יבוא המלט מחשש שעד גמר החקירה בנושא, תהליך שעתיד להימשך עוד תקופה ארוכה, החברה לא תשרוד את מה שהוגדר "יבוא טורפני".

השבוע, כפי שדווח לראשונה ב"גלובס", הגיש החשב הכללי לשעבר במשרד האוצר ודיקן הפקולטה למינהל עסקים בקריה האקדמית אונו, הפרופ' ירון זליכה, למשרד הכלכלה חוות דעת שתומכת בטענות של מלט הר טוב. בחוות הדעת נכתב כי רביע נופי וסימנט אס.איי מקיימות יבוא טורפני של מלט לישראל, באופן שמסכן את היצור המקומי.

זליכה הציע במסגרת חוות הדעת פשרה, שבמסגרתה המלט המיובא בידי מספנות ישראל ורביע נופי ישווק באזור הצפון, ויוחלו הגבלות על שיווקו לצרכנים באזור המרכז והדרום - וזאת כדי להגן על הייצור של מלט הר טוב.

גורם בכיר במספנות ישראל דחה בתוקף את ההצעה ואמר כי "לא ייתכן מצב שבבאר שבע ישלמו על מלט יותר ממה שישלמו עליו בחיפה". בימים האחרונים גם איגוד לשכות המסחר פנה למשרד הכלכלה בבקשה לא להתערב בשוק המלט ולהימנע מהטלת ההיטל המבוקש. זאת, בין השאר בנימוק שמהלך כזה ינציח את מעמדה המונופוליסטי של חברת נשר שגם אחרי מכירתה של חברת מלט הר טוב למשפחת וייל, ממשיכה לשלוט בשוק זה.

אתמול (ד') קיבלה מלט הר טוב רוח גבית גם מהתאחדות התעשיינים: בפנייה שעשה מנכ"ל ההתאחדות, רובי גינל, לממונה על היטלי הסחר נכתב כי במהלך השנה האחרונה חלה ירידה של כ-10% בחלקה של התעשייה הישראלית בשוק המלט, וזאת בזמן שיבוא המלט לשוק המקומי עלה משמעותית. "המגמה הזו אינה תוצר של תחרות חופשית ובריאה", כתב גינל, "כי אם תוצאה מעוותת שמקורה במחירי ההיצף של המלט המקומי המיובא, כדי לדחוק את היצרן המקומי הקטן (מלט הר טוב - י.א.).

"תוצאה זו לא תחזיק מעמד לאורך זמן והניסיון מלמד כי לאחר השלמת הפגיעה בתעשייה המקומית, או התאוששות ענף המלט בשוקי המקור (במדינות יוון וטורקיה - י.א.) מחירי היבוא עתידים לעלות אל מעבר למחירי הפתיחה תוך פגיעה חמורה בתחרותיות".

מחברת סימנט נמסר בתגובה: "מוזר שמנכ"ל התאחדות התעשיינים בוחר לצדד במונופול ובריכוזיות תוך שהוא מעדיף אינטרסים של מפעל בודד הסובל מחוסר יעילות ומייצר כמות קטנה, ובכך הוא מקפח את תעשיית הבטון ומוצרי המלט בישראל.

"צריכת המלט בישראל גבוהה מייצורו ולכן הגבלת היבוא תגרור זינוק במחירי תשומות הבנייה ופגיעה קשה במשק".