שטייניץ ושר האנרגיה הטורקי: יואץ המו"מ להנחת צינור גז לטורקיה

במקביל, שר האנרגיה ההודי הודיע לשטייניץ כי חברות הודיות יתמודדו במכרז לחיפושי גז בישראל

שר האנרגיה דר יובל שטייניץ ומנכל המשרד שאול מרידור/ צילום: דרור סיתהכל
שר האנרגיה דר יובל שטייניץ ומנכל המשרד שאול מרידור/ צילום: דרור סיתהכל

שר האנרגיה יובל שטייניץ ושר האנרגיה הטורקי, בראט אלבייראק, סיכמו כי השר הטורקי יגיע לביקור מקצועי בישראל עוד השנה. משרד האנרגיה מסר כי השניים, שנפגשו היום בכנס האנרגיה הבינלאומי באיסטנבול, הסכימו על האצת המגעים לקידום הסכם מסגרת בין המדינות שיאפשר להניח צינור ליצוא גז טבעי מישראל לטורקיה.

הסכם המסגרת נדרש כדי לגדר את הסיכונים העסקיים בפני הרעה ביחסים בין ישראל לטורקיה. בפגישה שקיימו שטייניץ ואלבייראק באוקטובר שנה שעברה סיכמו כי ינסו להשיג את הסכם המסגרת עד אפריל השנה, אך לא התחייבו לכך. במארס השנה אמר שטייניץ כי הוא מאמין שההסכם בין המדינות יוכל להיחתם במהלך הקיץ.

יצוא גז לטורקיה הוא הסיכוי הטוב ביותר ליצוא מישראל, משום שמדובר בפרויקט בעל היתכנות כלכלית. בנוסף, טורקיה זקוקה לגז הישראלי משתי סיבות. הראשונה היא עלייה בביקושים המקומיים לגז הטבעי, מכ-35 מיליארד מ"ק ב-2010 לצפי של כ-50 מיליארד מ"ק ב-2017, והשנייה היא רצון להפחית את התלות ברוסיה, האחראית לקרוב ל-60% מהגז הטבעי הנצרך בטורקיה.

שר האנרגיה ההודי

פגישה נוספת שקיים שטייניץ בטורקיה היא עם שר האנרגיה ההודי, דרמנדרה פרדהאן. במשרד האנרגיה מוסרים כי פרדהאן "הודיע" לשטייניץ שחברות אנרגיה הודיות ישתתפו בהליך התחרותי של המשרד לחיפושי גז ונפט. במשרד האנרגיה לא אישרו בשלב זה שההודעה מתבססת על רכישת מסמכי המכרז על ידי חברות הודיות.

על פי הודעת המשרד, השרים סיכמו על הקמת צוות עבודה משותף, שיעסוק בהידוק שיתוף הפעולה בנושאי אנרגיה בין המדינות, וכן בהטמעת טכנולוגיות ישראליות בשוק ההודי.

המכרז לחיפושי גז ונפט יצא לדרך במסיבת עיתונאים בנובמבר האחרון, בה הכריזו שטייניץ, מנכ"ל משרדו שאול מרידור, והממונה על הגז והנפט במשרד יוסי וירצבורגר, על פתיחת 24 בלוקים ימיים לחיפושים. הבלוקים ממוקמים במרחק של לפחות 7 ק"מ מהחוף, וגודל כל אחד מהם כ-400 קמ"ר בממוצע.

המועד המקורי להגשת ההצעות במכרז היה אפריל, אך בפברואר הודיע שטייניץ על דחייתו ליולי, עקב בקשות רבות לקבל זמן נוסף לבחינת הפרטים הטכניים. בפועל, מספר החברות המתכוונות להשתתף במכרז מוערך ב-1-3, ועל רקע זה נדחה שוב מועד הגשת ההצעות לנובמבר, כדי לאפשר למשרד האנרגיה לשכנע חברות נוספות להשתתף.