טיסתכם התעכבה או בוטלה? זה הפיצוי שמגיע לכם עפ"י חוק

השבוע נרשמו עיכובים ועומסים חריגים בנתב"ג שנבעו מסיבות שונות; כל זה קורה בזמן שעונת הנסיעות נמצאת בשיאה, וזה הזמן להזכיר לנוסעים לחו"ל מה קובע החוק במקרים של עיכובים או ביטולי טיסות ■ צפו בווידאו

צ'ק אין, נתב"ג עומסים/ צילום: אביבה גנצר
צ'ק אין, נתב"ג עומסים/ צילום: אביבה גנצר

עיכובי הטיסות בשבוע שעבר בנתב"ג, שנבעו משיקולים ביטחוניים, יכולים לשמש כתירוץ עבור חברות התעופה להתנער מפיצוי לנוסעים שטיסתם עוכבה ב-8 שעות לפחות. החוק קובע כי מקרים של כוח עליון מסירים את האחריות מחברות התעופה שטיסותיהם יצאו באיחור. אלא שלא תמיד מדובר בנסיבות שלא תלויות בחברת התעופה ככאלה שהובילו את הנוסעים להתייבש על הקרקע. לפיכך נרענן את זיכרונכם - בתקווה כמובן שלכם זה לא יקרה בדרך אל או מהחופשה הקיץ.

החוק באירופה מחמיר יותר וקובע פיצוי כבר בעיכוב של 3 שעות ויותר. החוק הזה תקף לכל חברות התעופה האירופיות וגם לזרות, כולל החברות הישראליות הממריאות מנמלי התעופה באירופה. הפיצוי נע בין 250-600 אירו, כנגזרת של מרחק הטיסה, אלא שחברות התעופה לא ששות לפצות את הנוסעים שטיסתם עוכבה. אל-על אף נתבעה על הנושא בגרמניה, ובית הדין פסק כי עליה לכבד את החוק גם כלפי הנוסעים הישראלים.

בכדי לקבל את הפיצוי יש לפנות לחברות התעופה ולהצטייד במסמכים רלוונטיים. אם לא בא לכם להתעסק עם זה, אתרים כמו Claim It יעשו את הפרוצדורה עבורכם בתמורה לקופון של 30% מהפיצוי.

החוק הישראלי רחמן וסלחן יותר וקובע פיצוי רק במקרה של עיכוב ב-8 שעות ויותר. הפיצוי, הנע בין 1,300 שקל לכ-3,100 שקל, הוא נגזרת של מרחק הטיסה, וגם כאן היכונו להילחם על זכויותיכם מול חברות התעופה במטרה לקבל את המגיע לכם.

שלל פסיקות בבתי המשפט מלמדות כי במקרים רבים חברות התעופה ינסו להתנער מהפיצוי האמור, אולם אם חברת התעופה היא שאחראית לעיכוב - עליה לשלם על כך. גם בטיסות לאילת, שהעיכובים בהן שכיחים למדי, קובע החוק פיצוי העומד על 250 שקל בעיכוב של 4 שעות ויותר.

עמדו על זכויותיכם ונסו להמתיק את הגלולה המרה של שיבושים בחופשה לאור עיכובים בטיסות עם עוד קצת כסף לבזבוזים. זה בטח לא מזיק. שתהיה לכולנו טיסה נעימה והכי חשוב בטוחה.