שמאים: "השקעה בנדל"ן בחו"ל הפכה לאלטרנטיבה מסוכנת"

יו"ר לשכת לשכת שמאי המקרקעין, חיים מסילתי: "אני חושש שהמשבר הבא בנוסח ענבל אור עלול לקרות באפיקי ההשקעה האלה בחו"ל"

חיים מסילתי / צילום: שלומי יוסף
חיים מסילתי / צילום: שלומי יוסף

"כולם רוצים להוריד מחירים כדי שהילדים של כולנו יוכלו לרכוש דירה במחיר סביר. אבל בואו לא נשכח שירידת מחירים יכולה להפיל יזמים, קבלנים, וחלילה לפגוע במערכת הבנקאית שנשענת על בטוחות. ירידה של 20% או 30% זה שינוי דרסטי, זה יכול לגרום לנזק בלתי הפיך" - כך אמר אתמול (ב') חוסם בשארה, יו"ר דירקטוריון חוצה ישראל, בפאנל שעסק בתחום הנדל"ן בכנס לשכת רואי החשבון באילת.

עוד השתתפו בפאנל, אותו הנחתה כתבת המשפט של "גלובס" אלה לוי וינריב: יו"ר לשכת שמאי המקרקעין, חיים מסילתי; סגנית נשיא לשכת רואי החשבון, אלינה פרנקל-רונן; חברת דירקטוריון אנגלו סכסון, עדינה חכם; יו"ר עמידר, יצחק לקס; ורון ברקוביץ מקרן הגשמה.

יו"ר לשכת שמאי המקרקעין, חיים מסילתי, התייחס לתנודות בשוק הנדל"ן ולשאלה האם השקעה בנדל"ן היא האפיק הנכון היום, ואמר: "הריביות עשויות לעלות, שוק הנדל"ן עשוי להתייצב, ומי שמושקע בנדל"ן כדאי לו לחשוב מחדש על החלופות. שוק הדיור לא יישאר לנצח למעלה, ומשהו צריך להשתנות במגמות".

פרנקל-רונן, סגנית נשיא לשכת רואי החשבון, אמרה בפאנל כי "מצד אחד יש מצוקה אמתית של האוכלוסייה הצעירה. יחד עם זאת, הממשלה ממשיכה להרוויח ממס רכישה ומיסוי נוסף, ולכן אני לא מאמינה שיהיו ירידות מחירים משמעותיות".

בסוגיית ההשקעה בנדל"ן אמרה פרנקל-רונן כי "האם המחיר של היום הוא מחיר זול או יקר? כחלון חוגג את הנתונים כי הוא אומר שהוא מבריח את המשקיעים, ואז המחירים בשוק יירדו, אבל יש תסריט אחר, שדווקא חוק מיסוי דירה שלישית יוביל לעליות מחירים".

עוד אמרה פרנקל-רונן כי באם הממשלה לא תגדיל את היצע הדירות להשכרה, הביקוש בשוק לדירות אלה, הנמצאות בבעלות משקיעים, רק יעלה: "ציבור גדול לא יכול לרכוש דירה, ואם לא יהיה לו היצע של דירות להשכרה, והמדינה כרגע לא בונה להשכרה, שוק השכירות יהיה מטורף, והמשקיעים שוב ינהרו אליו. בפועל, אין היום אלטרנטיבה לדירות להשכרה, אז המשקיעים הם האלטרנטיבה לציבור שלא יכול לקנות דירה".

עוד נושא שעלה במסגרת הפאנל היה זליגה של משקיעים לחו"ל בעקבות המדיניות הנוקשה כנגד משקיעים. יו"ר לשכת השמאים, מסילתי, הזהיר בהקשר זה כי כמו תופעות אחרות בענף הנדל"ן, גם כאן טמונה סכנה אפשרית למשקיעים: "עד היום כרטיס הכניסה לשוק הנדל"ן היה מאוד גבוה, ואז הגיע עידן קבוצות הרכישה והחל עידן של הקרקע החקלאית. משחק מסוכן שהביא את מועצת השמאים לתיקון 22, המחייב דו"ח שמאי שאומר מה הסיכויים להפשרת הקרקע. היום, אפיק ההשקעה בנדל"ן בחו"ל הפך להיות אלטרנטיבה, אבל יש צורך להאיר בזרקור גדול למשקיע שזה מסוכן, ושיש לבדוק סיכונים ומורכבויות. אני חושש שהמשבר הבא בנוסח ענבל אור עלול לקרות באפיקי ההשקעה האלה בחו"ל".

בשארה הוסיף בהקשר זה כי "יש מצוקה באפיקי השקעה, שוק ההון פחות אטרקטיבי, ואז באות החברות האלה ומוכרות חלומות. צריך להיזהר ובעלי המקצוע צריכים להפנות את תשומת-ליבם של המשקיעים לכל הדברים האלה, לא מדובר בייעוץ השקעות אלא הצגת המקומות בהם הוא חשוף ועשוי לאבד את ההשקעה שלו".