אטימות האוצר תעלה ביוקר

תתעוררו בירושלים. מה תעשו כשהדולר יהיה ב-3.3 שקלים? ■ דולר – איך משקיעים ואיך מגדרים את הסיכון?

דולרים / איור: shutterstock
דולרים / איור: shutterstock

לפני שלושה חודשים התרעתי כאן שבמידה ובירושלים לא יתחילו לחשב מסלול מחדש, הדולר ירד ל-3.5 שקלים וזו רק התחנה הראשונה. עם יד על הלב, לא חלמתי שבנק ישראל ובעיקר האוצר יעצמו עין לנוכח פעילות כה אגרסיבית וחסרת כל קשר לנתונים הכלכליים להתרחש מתחת לאפם מבלי שיגיבו כנדרש. בנק ישראל מנסה, אולם משתמש באותם כלים למרות שמלחמת המטבעות, לפחות במה שקשור לשוק המקומי שינתה את אופייה לחלוטין. האוצר מתנהל ממש כמו גיס חמישי.

בשבוע שעבר היה זה תורו של החשב הכללי רוני חזקיהו לתקוע טריז במאמצי בנק ישראל להתמודד במלחמה. "התחזקות השקל היא עובדה קיימת ואף אחד, לא בנק ישראל ולא האוצר, יכול לעשות יותר מלדגדג את הדולר", טען חזקיהו. בורות מוחלטת בנושא? אטימות? אינטרסנטיות? אתם תחליטו. גם אם זו דעתך, ואני מודיע לך שאתה טועה לחלוטין, שמור אותה לעצמך ואל תחבל במאמצי בנק ישראל. חיים ומוות ביד הלשון ובשוק המט"ח כבר חווינו לא מעט התבטאויות אומללות של בכירים. מאז ההתבטאות חסרת האחריות התחזק השקל באחוז נוסף היות וכל בנק השקעות זר וכל גוף מקומי שמשחק את המשחק עוקב בדריכות אחר התבטאויות האוצר על מנת להבין את הלך הרוח שם ואם חזקיהו משקף את דעת האוצר, אזי אפשר להמשיך את המשחק באין מפריע.

החשב הכללי, כמו חברו הכלכלן הראשי באוצר, מביעים דעות שחלף זמנם מן העולם. מדינות רבות שהחליטו להילחם בנחישות הצליחו למתן ואף לגבור על ספקולנטים, במיוחד כשאלה מבצעים מניפולציות מטבע כה בוטות כפי שמתרחשות בשוק המקומי. הכלכלן הראשי מתעלם לחלוטין מהשפעת השקל על הצמיחה במשק ולכן הוא עסוק עכשיו בכתיבת הסברים מדוע כשל לחלוטין בתחזיתו לשנת 2017. כשייגמרו התירוצים כדוגמת כלי רכב ונדל"ן, ייאלץ הכלכלן הראשי להודות כי עוצמת השקל הביאה לאיפוס הצמיחה.

והחשב הכללי בעקבותיו. הוא עדיין רואה כאן כלכלה חזקה. הוא חי את נתוני הבלוף של בועות הרכב והאשראי. הוא ממליץ על חבילות לעידוד היצואנים ומה הפלא ששר האוצר קונה בחיוך רחב את החבילות האלה ויוצא בכותרת בומבסטית של תכנית "נטו לתעשייה". הלו, תתעוררו שם בירושלים. הצמיחה מתאפסת. חברת ויסוניק הודיעה כי היא מעבירה פעילות לסין ומפטרת 450 עובדים בקרית גת. ויליאם היל מפטרת 250 עובדים ומעתיקה את פעילות מישראל. רבים אחרים מפטרים בשקט. הגיע הזמן שתבינו שבשקל כה חזק אין כדאיות לייצר כאן או לייצא ושום הטבה לא תעזור כי המשחק הזה לא יפסיק ומה תעשו ב-3.3 שקלים? עוד הטבות? וב-3.1 שקלים? לא הגיע הזמן שתטפלו בבעיה האמיתית? לא חבל לקחת כסף שחיוני לצרכים אחרים ולזרוק אותו סתם ? טפלו כמו שצריך בבעיית שער החליפין ולא תצטרכו להשקיע שקל בתכניות מטופשות.

אני שב ומדגיש את הטיעון החשוב ביותר: אם עוצמת השקל הייתה נובעת מהשקעות בכלכלת ישראל כפי שהיה בעשור הקודם, ניחא. גם אז אגב, החליט בנק ישראל שהוא נלחם ובשיתוף פעולה מוצלח עם האוצר, גרמו להיחלשות השקל. עוצמת השקל בשנים האחרונות נובעת בעיקר מהשקעה בשקל עצמו ולא במשק הישראלי, כשהשקעה זו מלווה במניפולציות בוטות המתרחשות מדי ערב וסופי שבוע בהן היקפי המסחר דלילים ואפשר בקלות להשפיע על השערים.

מול תופעות כאלו מר חזקיהו אפשר ואף חייבים להילחם. ישראל היא לא כספת של העולם, בטח לא על חשבון ריסוק הכלכלה, בטח לא תוך כדי עצימת עין מפעילות כה אגרסיבית ובוטה שאין לה שום קשר לכלכלה או מסחר תקין.

תתעוררו כי את הנזק יהיה קשה מאד לתקן אחר-כך.

yf@energyfinance.co.il www.energyfinance.co.il

אשמח להמשיך את הדיון עמכם במשך כל השבוע. בעמוד שלי במדור הדעות תוכלו בדרך כלל להמשיך לתקשר עמי.

*** החומר הכלול בסקירה זו ואפשרויות הפעולה המתוארות בה מובאים לצורך מידע כללי בלבד ואין לראות בהם משום המלצה ו/או ייעוץ לגבי כדאיות ההשקעה במניות/מט"ח ו/או מכשירים פיננסיים נשוא סקירה זו בפרט או בתחום הנגזרים בכלל. סקירה זו אינה מהווה תחליף לייעוץ ספציפי המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם וכל העושה בה שימוש עושה זאת על דעתו ועל אחריותו בלבד.