רואים רחוק, מפספסים קרוב

סימנים מדאיגים באג"ח הקונצרני, הים של כחלון ועיקרון ההוגנות של רון-טל

יו``ר חברת חשמל יפתח רון-טל / צילום: דוברות חח``י
יו``ר חברת חשמל יפתח רון-טל / צילום: דוברות חח``י

סימנים מדאיגים. שנת 2018 הולכת ומתקרבת אבל המספר שהולך ומופיע על המסכים במשרדים הכלכליים הוא 2008, ערב משבר האשראי העולמי. כבר שנתיים וחצי שהריבית במשק עומדת על כמעט אפס. כשהריבית עומדת על אפס, זה אומר שברזי הנזילות פתוחים במלואם ומזרימים לאמבטיית המשק אשראי זול, שמנפח בועות ומעוות את מחירי הנכסים. זה מתכון בטוח לצרות, אם לא סוגרים בזמן את הברזים.

השבוע התברר שבועה גדולה ומסוכנת עלולה להתפתח בשוק האג"ח הקונצרני. "מרווחי האג"ח התאגידיות נמצאים סביב הרמה הנמוכה ביותר שהציגו אי-פעם", קובע דוח היציבות הפיננסית של בנק ישראל שפורסם ביום שני. האור האדום משוק האג"ח הקונצרני מצטרף לאור האדום משוק האשראי למשקי בית, שנדלק רק בחודש שעבר ולאור האדום משוק הנדל"ן - שם הגיעה התשואה להון על דירות להשכרה לשפל חדש, לפי דוח OECD שפורסם לאחרונה. גם כמות המזומן במשק גדלה מתחילת השנה בקצב מסחרר. הנזילות הולכת וגואה בכל ענף ובכל פינה.

ואיפה בנק ישראל בסיפור? את המעקב מנהלת הוועדה המוניטרית של בנק ישראל שאחראית על קביעת הריבית. בהודעות האחרונות על ישיבות הוועדה מוזכר "חבר ועדה אחד" ששב וקורא להקדים את לוחות הזמנים להעלאות הריבית. לפי הערכות, מדובר בפרופ' ראובן גרונאו, החבר היחיד בוועדה שאינו מבנק ישראל. אלא שתחזית חטיבת המחקר של הבנק נותרה ללא שינוי: "הריבית המוניטרית צפויה להישאר ברמתה הנוכחית, 0.1%, במהלך השנה הקרובה ולעלות בהדרגה מהרבעון השני של 2018". לנגידת הבנק המרכזי לא היה השבוע מה לומר על הסימנים המדאיגים.

קרנית פלוג הייתה עסוקה השבוע בכנס של הבנק האירופי בפורטוגל, שבו הורעפו עליה שבחים וכיבודים. פלוג מעדיפה לדבר על שתי הכלכלות שהתפתחו כאן, על הצורך בשיפור החינוך ובהגדלת הפריון, אבל המבט שלה, שמופנה לעבר האופק, לעבר שנת 2050, עלול לפספס סכנות מיידיות שייתכן שמתפתחות כאן ועכשיו, ממש מתחת לאף.

כשכחלון גילה את הים. ראש הממשלה בנימין נתניהו סגר השבוע חשבון קטן עם שר האוצר שלו משה כחלון. אחרי שכחלון הפתיע אותו עם תוכנית "משפחה נטו", הפתיע נתניהו את כחלון עם פרסום "תוכנית קצבאות הנכים של ראש הממשלה בנימין נתניהו" שתוזמן לאמצע נאומו של כחלון בכנס ידידי אוניברסיטת חיפה. אבל אחרי תגובה סרקסטית אופיינית, כחלון הפתיע. מתברר שלשר האוצר יש חזון למדינת ישראל. חזון בן-גוריוני להפרחת השממה הימית. "ים זה כלכלה שלמה שצריך לנצל אותה", הסביר שר האוצר, "בים יש אנרגיה, בים יש תחבורה, חקלאות, נדל"ן".

משום כך, גילה כחלון, הוא החליט להקים בישראל רשות חדשה, רשות הים. "הרשות הזאת לוקחת עליה את כל הסמכויות - ממני את התכנון, ממשרד התשתיות את האנרגיה, ממשרד התחבורה את התחבורה הימית. זה צריך להיות סוג של קמפיין. בממשלה הבאה כל שר יידע מראש שלוקחים ממנו את הסמכויות האלה". המסר לנתניהו ברור: אם אתה נתניהו נוהג כשר אוצר, אני כחלון אנהג כראש ממשלה.

עיקרון ההוגנות. "תשובה, תעשה הנחה" אמר השבוע יו"ר חברת החשמל, האלוף במיל' יפתח רון-טל, לבעל השליטה בקבוצת דלק ולשותפיו למאגר תמר. ההסכם בין חברת החשמל לתמר מאפשר לעדכן את מחיר הגז ב-2021. רון-טל מציע להקדים את העדכון ל-2018. "על מה אתה מבסס את הדרישה שלך?" שאלו היזמים הנדהמים את רון-טל. "על עיקרון ההוגנות", השיב להם יו"ר חברת החשמל. לא ייתכן שאתם, בתור שותפים שלנו לטווח ארוך, תרוויחו כמו חזירים על גז שאתם מוכרים לנו במחיר שגבוה ממחיר השוק ב-20% לפחות.

רון-טל הוא אדם פיקח ומנוסה. הוא מבין שהיזמים בלחץ על רקע התחרות מול מאגרי תנין וכריש ומנסה לנצל את ההזדמנות. במקרה הטוב, רון-טל יצליח להוריד לצרכני החשמל כמה שקלים בחשבון החודשי. במקרה הגרוע, יאשימו אותו שהוא מבריח מכאן משקיעים זרים.

אבל המשקיעים במילא לא באים לכאן, ובסוף הרי יצטרכו למצוא מישהו שיהיה מוכן להשקיע בחיפוש ובפיתוח של מאגרי גז קטנים ופחות רווחיים. אם תשאלו את רון-טל איזו חברה תסכים לעשות את זה, הוא ימליץ לכם בחום על חברת החשמל.

amiram-b@globes.co.il