שר הבריאות הכי גרוע שהיה לנו מזמן

פעם ליצמן היה שר אהוב, ישר, מסור ודואג לכלל הציבור. אבל אז זה לגמרי עבר לו

יעקב ליצמן ופרופ' זאב רוטשטיין / צילום: יוסי כהן
יעקב ליצמן ופרופ' זאב רוטשטיין / צילום: יוסי כהן

מי שעוקב אחרי התנהלותו של שר הבריאות, הרב יעקב ליצמן, בקדנציה הנוכחית, השנייה שלו במשרד, תוהה לאן נעלם השר האהוב, הישר, המסור, שדואג לכלל הציבור בלי הבדל בין גופייה חושפנית לכיפה; לאן נעלם הבולדוזר שמבין ברפואה ולא מסתחרר מהספינים של חברות התרופות הגדולות, זה שהכניס טיפולי שיניים חינם לילדים לסל הבריאות, שקידם בכל כוחו את הרפורמה בבריאות הנפש וסיים בהצלחה את שביתת הרופאים הגדולה.

במקומו של "המלאך עם השטריימל" קיבלנו הפעם שר מגזרי, פוליטי, אטום למצוקות, בעל יכולות ניהול משברים כושלות, שיותר מדי פשלות קורות במשמרת שלו.

האופן שבו מתייחס ליצמן למאבקם המוצדק של תושבי הגליל המערבי, שיצאו למאבק למען שיפור שירותי הבריאות הלקויים שהם מקבלים, הזנחה, שלמען ההגינות יש לומר, התחילה הרבה לפני שהרב נכנס למשרד, מעידה יותר מכל על השינוי הגדול שעבר על הכוכב לשעבר מיהדות התורה.

"הבאנו מכשירי MRI, פתחנו חדרי מיון קדמיים והבאנו מענקים לרופאים בצפון, אז להגיד שאנחנו לא עושים כלום זה שטויות", אמר ליצמן בכנס "פארמה ישראל" בסוף השבוע שעבר, והוסיף בלי למצמץ: "הבוחרים שלי ממילא לא קוראים את העיתונים האלה בצפון, אז שיעשו מה שהם רוצים".

לא רק ששר הבריאות של מדינת ישראל מזלזל בכאבם של המוחים, אלא גם בנתונים שפרסם המשרד שלו, לפיהם תוחלת החיים בצפון הארץ נמוכה מזו שבמרכז הארץ ביותר משש שנים, עומדות לרשותם פחות מיטות בבתי החולים, פחות רופאים, ויש תור בלתי נסבל בחדרי המיון ולרופאים מומחים - והוא עוד מעז לומר שבגלל שבצפון אין לו בוחרים, אז הם פשוט לא מעניינים אותו. או שיצביעו בשבילו, או שימותו.

ההתנהלות הבריונית של ליצמן לא התחילה שם, אלא באופן שבו הוא מנהל את המשבר במחלקה ההמטו-אונקולוגית בהדסה. במקום שינסה לפשר בין הצדדים ולהתנהג כמבוגר האחראי, הוא נותן למנכ"ל הדסה, פרופ' זאב רוטשטיין חביבו, להשתולל בלי רסן. השיא היה אתמול, בספין המפואר שעשו הוא ורוטשטיין, כשהציעו לרופאי המחלקה לשוב אליה בתנאים מפליגים בידיעה שיסרבו, כיוון שלא יוכלו לעבוד דקה מתחת למנכ"ל הנוכחי.

לכך ניתן להוסיף את ההתעללות הקשה בקשישים שנחשפה תחת המשמרת של ליצמן. גם אחרי שידור התמונות המזעזעות, הפיקוח של משרד הבריאות עדיין רופף ובתי האבות הסיעודיים עדיין פועלים ובמצבת עובדים מצומצמת מתמיד. ומה עם תחקיר חדשות 2, לפיו ליצמן נפגש עם תחקירנים שהתחזו לנציגי יצרנית סיגריות אלקטרוניות מיפן, שביקשו לוודא כי המדיניות הרגולטורית הנוחה כלפיהן לא תשתנה?

ליצמן יכול לנפנף בפעם המי יודע כמה בפתיחת מכון הדימות בבית החולים זיו בצפת, שקידומו החל בקדנציה של שרת הבריאות הקודמת יעל גרמן - והוא זה שגוזר את הסרטים. ה-MRI חשוב, אבל אינו עלה תאנה גדול מספיק: ליצמן לא יפרק ממשלה על מחסור בתקציבים לבריאות, אבל על פתיחת עסקים או על תחבורה ציבורית בשבת - ועוד איך.

בואו נחזור לרגע לבית החולים זיו בצפת. לטקס חניכת מכון הדימות, שהתקיים בתחילת השבוע במעמד רה"מ, ליצמן דווקא התייצב. על זה הבוחרים שלו יקראו בעיתון שלהם. זה הרי מה שבאמת חשוב.