הכירו את האפליקציה שמרגיזה את חברות התעופה בארה"ב

טוסו לנו מהעיניים: skiplagged, שמציעה טיסות עם קונקשן במחירים נמוכים, כך שהנוסעים יכולים לרדת ביעד שהם רוצים בלי להמשיך ליעד הסופי - במקום לשלם מחיר גבוה עבור טיסה ישירה ליעד המקורי

skiplagged / צילומי מסך
skiplagged / צילומי מסך

חברות התעופה הן חברות שבארצות הברית די אוהבים לשנוא. האיחורים המטורפים, הצפיפות הבלתי נסבלת במטוסים, איכות השירות הירודה ושלל תקריות שאירעו לאחרונה - בראשן המכות המפורסמות שחטף נוסע בחברת יונייטד איירליינס עד שנגרר מהמטוס בניגוד לרצונו, לאחר שהורד מטיסה שעליה שילם - הפכו את החבטה בחברות התעופה המקומיות למעין ספורט לאומי.

זו כנראה הדרך היחידה להסביר את ההצלחה המטאורית בשבועות האחרונים של אפליקציית הדילוגים בתעופה, skiplagged, שמציעה למשתמשים בה בניגוד לטבע האמריקאי שלהם לא לטוס לפי הספר, ולהזמין טיסות המשך במסלולים שהם בכלל לא מתכוונים לטוס אליהם, כדי לחסוך כסף. האפליקציה אפילו נתבעה על ידי יונייטד איירליינס, בתביעה שלבסוף נדחתה על ידי בית המשפט - יוצרי האתר, אגב, לא רק שאינם מסתירים את העובדה שנתבעו, אלא מתגאים בה בעמוד הראשי שלהם.

הנה ההסבר לתופעה שאפשרה לאפליקציה לצמוח: מערכות ההזמנה של חברות תעופה מנסות באופן עקבי למלא טיסות "ריקות" לערים קטנות. לכן, בהרבה מקרים החברות מוזילות טיסות ביניים ללקוחות על מנת שיבחרו לטוס איתן וימלאו את הטיסה. כתוצאה מכך, ולמרבה הפלא - טיסה מניו יורק לסן חוזה שבקליפורניה דרך דנבר שבקולורדו, למשל, תהיה זולה יותר מטיסה מניו יורק לקולורדו. מכאן, שנוסע יכול לכרטס את עצמו מניו יורק לסן חוזה ופשוט לרדת בדנבר מבלי לעלות על הקונקשן - ולשלם פחות עבור אותה הטיסה בדיוק. נשמע מטורף? אין ספק, ובכל זאת - מדובר על תופעה רחבה במיוחד.

מקים האתר והאפליקציה, אקטארר זאמאן מניו יורק, הקים אותו לאחר שניסה להזמין טיסה בעצמו מאטלנטה לאורלנדו וגילה שטיסה כזו, בין שתי ערים קרובות מאוד זו לזו, עולה 250 דולר. הוא ביצע מחקר שוק וגילה להפתעתו שטיסה מאטלנטה לדאלאס שבטקסס עם עצירה באורלנדו עולה כמחצית מהסכום: 130 דולר. הוא הזמין את הטיסה הזו ובאורלנדו פשוט יצא מהשדה בלי לעלות לטיסה הבאה. "אמנם יש הגבלות מסוימות לשיטה הזו: אי אפשר לשלוח מזוודה - כי היא תצא ביעד האחרון בכרטיס, וצריך להיות חכמים ולא להצהיר על זה באוזני צוות חברת התעופה כדי שלא ינסו לחייב אותנו בהפרש - אבל הכול חוקי והכול עובד", הוא הסביר לאחרונה בראיון טלוויזיוני.

זאמאן הקים אפליקציה מחוכמת שבנוסף לחיפוש טיסות רגיל כמו באתרים מובילים אחרים, מחפשת גם קונקשנים חבויים ואפשרויות "דילוג" על קונקשנים כפי שתואר לעיל, ומציעה אותם ללקוחות. על פי הדיווחים, אמריקאים חסכו בשנה החולפת מיליוני דולרים באמצעות שימוש במנגנון שבנה זאמאן. משתמשי האפליקציה כה נאמנים לשירות, שכאשר זאמאן נתבע על ידי יונייטד וסוכנות הנסיעות אורביץ, הוא פתח עמוד בקיקסטארטר למימון ההוצאות המשפטיות - ואסף בקלות כ-80 אלף דולר ממשתמשים שנחלצו לעזרתו כדי לממן את המשך פעילות האתר.

בחברות התעופה לא משתגעים, בלשון המעטה, מטרנד השימוש באתר הזה שכן הוא פוגע בהן פעמיים: פעם אחת בכך שלקוחות רוכשים כרטיסים לאותן טיסות אך במחיר נמוך מהמחיר המוצע, ופעם שנייה מאחר שטיסות שאותן החברות מנסות למלא בכל דרך אפשרית, נשארות ריקות כאשר הלקוחות המכורטסים לא עולים על המטוס ולא נספרים כנוסעים על הקו. יש לציין שברבים מהקווים המשרתים ערים קטנות, החברות מקבלות סבסוד ממשלתי עבור נוסעים שעולים על המטוסים, בשם היוזמות להוזלת הגישה מערי הפריפריה למרכזים העסקיים של ארצות הברית. כשהחברות מוכרות כרטיסים לטיסות הללו אבל המושבים נותרים ריקים, הן לא יכולות לקבל את הסבסוד וגם לא למכור את הכרטיס לנוסע אחר.

בחברות איימו על לקוחות שעושים שימוש באתר בקנסות ובשלילת נקודות ממועדוני החבר שלהן, אבל הדבר התברר כשקרי שכן אין לחברות יכולת חוקית "להכריח" נוסע לעלות לטיסה שהוא קנה כרטיס אליה אך לא מעוניין לעשות בו שימוש.

בינתיים, האתר חוגג מהמחלוקות שבחוץ ונהנה מעדר מעריצים שנהנה מהמחירים הזולים, ולא פחות מזה, מתחושת סיפוק מהיכולת "להחזיר" לחברות התעופה המקומיות.