תביעה: נהג "אפיקים" סירב להסיע אדם המסתייע בכלב נחייה

נציבות שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות הגישה תביעה בסך 62,500 שקל נגד חברת האוטובוסים "אפיקים" ונהג מטעמה, בטענה לאפלייתו של צעיר עם מוגבלות בראייה

עיוור עם כלב נחייה / צלם: רויטרס
עיוור עם כלב נחייה / צלם: רויטרס

נציבות שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות הגישה תביעה בסך 62,500 שקל נגד חברת האוטובוסים "אפיקים" ונהג מטעמה, על רקע אפלייתו של צעיר עם מוגבלות בראייה.

יניב אלימלך (26) הוא אדם עם מוגבלות בראייה, אשר מזה שנתיים נעזר בכלב נחייה. לפי כתב התביעה, בסוף אוגוסט 2015 ביקש יניב להגיע עם חברו לרמת-גן מירושלים באמצעות קו 400 של חברת "אפיקים".

לפי התביעה, עם עלייתו לאוטובוס, הנהג הנתבע, שעבאני אחמד, צעק על התובע בפני שאר הנוסעים ואסר עליו לעלות יחד עם כלב הנחייה שלו, בטענה כי על-פי החוק הכלב חייב לעלות עם מחסום על פיו. למרות ניסיונו של אלימלך להסביר לנהג כי מדובר בכלב נחייה הפטור מהשמת מחסום על פיו, ועל אף שהציג תעודת עיוור ורישיון המעיד על היות הכלב "חיית שירות", המשיך הנהג בסירובו מלאפשר לו לעלות לאוטובוס.

בשלב זה, נטען, החליט אלימלך לעמוד על זכותו ונכנס לאוטובוס יחד עם כלבו. בעקבות זאת הנהג סירב להתחיל בנסיעה, כיבה את המנוע, ירד מהאוטובוס, נעל אותו והותיר את יניב, חברו, ונוסע שלישי לבדם באוטובוס, ללא כל אפשרות יציאה ממנו.

לאחר כ-20 דקות בהן היו נעולים השלושה ברכב, בחום הכבד של חודש אוגוסט, שעבאני חזר לאוטובוס, המשיך בהעלאת נוסעים והחל בנסיעה, מבלי שהוא מתייחס לתובע או לתקרית באופן כלשהו.

הנציבות טוענת בכתב התביעה כי סירובו של שעבאני להעלות את יניב לאוטובוס, ובכך למנוע ממנו מלקבל את השירות המגיע לכל אדם רק בשל העובדה שהוא מלווה בכלב נחייה, מהווה אפליה על-פי הוראות חוק שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות וחוק איסור אפליית עיוורים. כלבי נחייה משמשים לעיוורים כזוג עיניים רואות ומלווים אותם לכל מקום.

עוד טוענת הנציבות כי התנהגות זו גרמה לפגיעה בכבודו כאדם, בזכותו של התובע לשוויון ובאוטונומיה שלו, ויצרה אצלו תחושות קשות של עלבון, השפלה, זעם וחוסר אונים, נוכח הצורך הפשוט והיומיומי להתנייד ממקום למקום באמצעות אוטובוסים המופעלים על-ידי הנתבעת.

כמו כן נטען כי מחובתה של "אפיקים", כאחראית על מתן השירות הציבורי התחבורתי, להכשיר את נהגיה ולהנחות אותם לגבי זכויות אדם המלווה בכלב נחייה לקבל את השירות הציבורי. לטענת הנציבות, עובדות האירוע כפי שהן מובאות בכתב התביעה מראות כי לא ביצעה חובה זו, ולכן מוטלת עליה אחריות מרכזית.

אברמי טורם, נציב שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות, מסר: "לצערי, שוב אנו עדים למקרה שבו אדם עיוור, הנעזר בכלב נחייה, נתקל בקושי לקבל שירות בסיסי ויומיומי כמו נסיעה באוטובוס, ובתגובה קיצונית ובלתי נסבלת מצדו של נותן שירות. תופעות אלה, שמקורן בסטיגמות ובורות, הם עדיין לצערי מנת חלקם של אנשים עם מוגבלות רבים. נציבות שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות שמה לה למטרה לפעול למיגורן. הנציבות תמשיך לפעול בכלים העומדים ברשותה, על-מנת להביא לשוויון של אנשים עם מוגבלות בכל תחומי החיים".