ארה"ב: טייסת 35-F קורקעה בשל בעיה באספקת חמצן לטייסים

ב-5 מקרים התנסו טייסים בתסמינים של חסר בחמצן (היפוקסיה), אך פעלו על-פי כללי החירום ונחתו בשלום ■ דוח קטלני על המטוסים

טייסת של מטוסי Lightning II F-35A (המפציצים החמקניים) בבסיס לוק של חיל האוויר האמריקאי באריזונה קורקעה ביום שישי האחרון, לאחר ש-5 טייסים התנסו בתסמינים של חסר חמצן (היפוקסיה) ב-5 טיסות נפרדות. בכל המקרים נכנסה לפעולה מערכת גיבוי.

כל הטייסים פעלו על-פי כללי החירום ונחתו בשלום, אך ההתקלות מטילות צל נוסף על המפציצים החמקניים, שתהליך פיתוחם לווה בבעיות טכניות רבות.

בהודעה של מפקד הטייסת, בריגדיר גנרל ברוק לנארד, נאמר כי התקריות אירעו מאז 2 במאי. שתייים מהתקריות אירעו בשבוע שעבר. "כדי לתאם את הפעילות המבצעית ואת עבודות התחזוקה במאמץ להבטיח את בטיחות הטיסות, הפסקנו את טיסות מטוסי F-35A בבסיס", נאמר בהודעה. "חיל האוויר מתייחס ברצינות רבה לתקריות בעלות אופי פיזיולוגי, ואנו מציבים בראש סולם הקדימויות שלנו את ביטחונם ורווחתם של הטייסים. אנו נוקטים את כל הצעדים למציאת שורשי הבעיה".

המפקדה הארצית של חיל האוויר האמריקאי כינסה צוות מהנדסים, מומחי תחזוקה ומדעני רפואה תעופתית כדי לבחון את התקריות ואנשי הצוות כבר הגיעו לבסיס. בשלב זה לא ברור אם מערכת הפקת החמצן במטוסים הרלוונטיים כשלה.

מלכתחילה נועד הקרקוע באריזונה להסתיים ביום ב', אך השבתת המטוסים נמשכה גם ביום ג' ולא ברור אם הטיסות יחודשו היום. בסף הכל מושבתים 49 טייסים ו-55 מטוסים.

לוקהיד מרטין, יצרנית המפציצים החמקנים, מתוכננת לקיים מטס ראווה של המטוסים בתצוגה האווירית בפריס, בשבוע הבא. החברה הודיע שטייסי המבחן שלה יטיסו את המטוסים כמתוכנן. המטוסים יילקחו מבסיס של חיל האוויר ביוטה, שלא דיווח על תקלות במטוסיו.

משרד הביטחון של ישראל הודיע בתחילת החודש לפנטגון, שישראל מסכימה לרכוש 17 מטוסי F-35 נוספים. בכך יגיע מספר המפציצים החמקנים בחיל האוויר ל-50. המטוסים, שמכונים בישראל "אדיר", יהיו מוצבים בבסיס נבטים.

בעוד שגורמים צבאיים בישראל מאפיינים את ה"אדירים" כמטוסים שוברי שוויון בזירה האווירית, משפחת מטוסי F-35 בכללה עדיין סובלת מבעיות טכנולוגיות רבות. דוח של ד"ר מייקל גילמור, שסיים באחרונה את תפקידו כראש יחידת המבדקים התפעוליים של מערכות נשק בפנטגון, מותח ביקורת קטלנית על המפציצים החמקניים בדוח השנתי האחרון שלו, שמכסה את שנת הכספים 2016.

בדוח, שמצוטט במגזין למדיניות חוץ וביטחון The National Interest באפריל השנה, קובע ד"ר גילמור שלמרות ההשקעות אדירות הממדים בפרויקט - יותר מ-100 מיליארד דולר עד עתה - "התאימות המבצעית של רכיבי המערכת עדיין אינה עונה על הדרישות זרועות הצבא האמריקאי".

הדוח סוקר שורת בעיות בתכנית F-35, לרבות מאות ליקויים שפוגמים בביצועי המטוסים ובעיות תחזוקה. ד"ר גילמור מעלה גם ספקות חמורים האם גרסת המטוס שמיועדת לחיל האוויר האמריקאי יכולה להצליח בקרבות אוויר או בהתקפת מטרות על הקרקע; האם הגרסה שמיועדת לחיל הנחתים תוכל לספק אפילו תמיכה אווירת בסיסית לכוחות על הקרקע; והאם הגרסה שמיועדת לחיל הים תצליח לפעול מנושאות מטוסים.

"במצבי לחימה, יזדקקו מטוסי F-35 לתמיכה כדי לאתר יחידות מכ"ם קרקעיות מודרניות ולחמוק מהן, לטווח מטרות ולנהל קרבות אוויר בגלל ליקויים מבצעיים והיצע מוגבל של מערכות נשק על המטוסים", טוען הדוח.

היתרון הגדול של מטוסי F-35 - היתרון שהפנטגון מוכר למשלמי המסים - הוא יכולת המטוס לקבץ כמויות אדירות של מידע ממקורות מידע אוטונומיים, להזינו למחשבי המטוס, ולהגיש לטייס נתונים קליטים שיסיעו לו לזהות איומים ולטווח מטרות, ובמילים אחרות לספק לו מודעות מצבית עליונה. התהליך הזה נועד לאפשר לטייס שליטה מכרעת בזירת הלחימה. אבל, בפועל, ביצועי המערכות בניסויים בשלב הפיתוח הראו שהמכשור האלקטרוני פוגע ביכולת הטייס לשרוד ולצאת מנצח.

הבעיות עם החיישנים של F-35, המחשבים והתכנות, לרבות הצגת מטרות כוזבות, היו חמורות דיין עד שצוותי ניסויים בביס חיל האוויר האמריקאי אדוארדס, בקליפורניה, סיווגו אותן כ"אדומות", כלומר בעיות שאינן מאפשרות לטייסים לבצע את המשימות שהם מצופים לבצע.

מינהלת תכנית F-35 התייחסה בביטול לדוח של גילמור, על-פי הדיווח ב-The National Interest. בהודעה מטעמה נאמר: "כל הבעיות ידועות היטב למינהלת התכנית , לזרועות הצבא האמריקאי, לשותפים הבינלאומיים שלנו ולתעשיות הביטחוניות בארה"ב".

הדוח של גילמור לא התייחס לגרסה הישראלית של המפציץ החמקן, שמצויד במערכות מסוימות מתוצרת ישראל, אבל, בסופו של דבר, מטוסי F-35 של חיל האוויר הישראלי, יצאו מהיכן שיצאו כל מטוסי המשפחה הזו.