דוח מינהל התכנון: כ-110.9 אלף יחידות דיור אושרו בשנת 2016

מדובר בשיפור של כ-11% בהשוואה לשנת 2015 ■ מוסדות התכנון רשמו תפוקה גדולה יותר, וגם משך אישור התוכניות התקצר

אתר בנייה. המצב בשוק הדיור מחייב לנקוט גם צעדים לא שגרתיים / צילום: תמר מצפי
אתר בנייה. המצב בשוק הדיור מחייב לנקוט גם צעדים לא שגרתיים / צילום: תמר מצפי

מוסדות התכנון אישרו בשנת 2016 כולה כ-110.9 אלף יחידות דיור סך-הכול, שיפור בשיעור כ-11% בהשוואה לשנת 2015 אז אושרו במוסדות התכנון כ-99.5 אלף יחידות דיור - כך עולה מהדוח השנתי שפרסם היום (ד') מינהל התכנון במשרד האוצר.

במסגרת הדוח ניתן לראות כי מוסדות התכנון רשמו תפוקה גדולה יותר, בעיקר בזכות הוועדה הארצית המיוחדת החדשה יחסית, הוותמ"ל (הוועדה הארצית לתכנון ובנייה של מתחמים מועדפים לדיור), וגם כי משך אישור התוכניות התקצר.

כך למשל, הטיפול ב-65% מהתוכניות הסתיים תוך 18 חודשים ומטה, כאשר בשנים עברו מדובר היה בתקופה ארוכה יותר. עוד עולה מהדוח כי הנתונים מעידים על קיצור בזמני אישורי תוכניות, כאשר משך הזמן הממוצע לאישור תוכניות בוועדות המחוזיות ירד מתחת ל-3 שנים ועומד כיום על 2.9 שנים. לצורך השוואה, בשנת 2012 עמד הזמן לאישור תוכנית על 3.6 שנים ובשנת 2015 על 3.1 שנים. כאמור, הוותמ"ל תרמה לא מעט לעלייה בשיעור התוכניות שאושרו ב-2016 ועל-פי הנתונים, בשנת 2016 קידמה הוותמ"ל 27 תוכניות, לעומת 15 תוכניות בלבד ב-2015.

עם זאת, בדומה לדוח של שנה שעברה, נתוני מינהל התכנון גם חושפים את שיעור השתתפות של נציגי משרדי הממשלה כמו גם הרשויות המקומיות בדיוני הוועדות הארציות והמחוזיות. נתונים אלה המפורטים בדוח מספקים תמונה לא מחמיאה לחלק מהרשויות ומשרדי הממשלה.

כך, בכל הנוגע לשיעור ההשתתפות של נציגי ממשלה כמו גם רשויות מקומיות בדיוני הוועדות השונות, ארציות ומחוזיות, עולה תמונה בעייתית כאשר בחלק מהמקרים הנוכחות דלה. במיוחד בולט היעדר ההשתתפות בדיוני הוותמ"ל למשל (הוועדה הארצית לתכנון ובנייה של מתחמים מועדפים לדיור), ועדה אותה אוהבים לתקוף ברשויות המקומיות ולטעון כי היא דורסנית והרסנית אך לפי דוח מינהל התכנון, שיעור ההשתתפות של נציגי הרשויות המקומיות אינו גבוה.

כך, על-פי הדוח, נציגי הרשויות המקומיות בוותמ"ל בהם מועצה אזורית אשכול, עיריית אילת, ועיריית עכו, הגיעו לפחות מ-40% מהדיונים שהתקיימו במהלך השנה. בכל הנוגע לנוכחות נציגי ממשלה בוותמ"ל, המצב טוב יותר למעט נציגי משרד המשפטים ושר הפנים. על-פי הדוח נוכחות נציגי משרד המשפטים עמדה על בין 40% ל-60% מהדיונים ונציג שר הפנים השתתף בפחות מ-40% מהדיונים. מצב דומה נרשם גם בוועדות אחרות, ולא פחות חשובות.

כך למשל, בישיבות המועצה הארצית לתכנון ובנייה נרשמה נוכחות די מרשימה בכל הנוגע למשרדי ממשלה מלבד משרד הפנים שהגיע רק לפחות מ-40% מהדיונים. בנוגע לנוכחות הרשויות המקומיות בדיוני המועצה הארצית, גם נציגי עיריית ירושלים, עיריית עכו והמועצות המקומיות גדרה ועוספיה הגיעו רק לפחות מ-40% מהדיונים.

עוד דוגמא לנוכחות דלה של השלטון המקומי אפשר לראות בדיוני הוועדה לשמירה על הסביבה החופית (הוולח"וף) כאשר בוועדה נציגים של עיריית תל-אביב, עיריית הרצליה ועיריית נתניה, ושני האחרונים הגיעו רק לפחות מ-40% מהדיונים. על כך נכתב בדוח של מינהל התכנון כי "נרשמה נוכחות נמוכה של נציגי השלטון המקומי בדיונים".

ומה לגבי הוועדות המחוזיות? גם שם התמונה אינה מחמיאה לנציגי השלטון המקומי. נתחיל עם הוועדה המחוזית במחוז תל-אביב. בוועדה זו נציגים של חמש רשויות: תל-אביב, רמת-גן, הרצליה, חולון ובני-ברק. על-פי נתוני מינהל התכנון, נציגי שלושת הרשויות הראשונות ברשימה הגיעו לפחות מ-40% מהדיונים במהלך 2016, נציג עיריית חולון הגיע לפחות מ-60% מהדיונים ונציג בני-ברק היה המצטיין מכלל הרשויות האמורות כאשר שיעור ההשתתפות שלו על-פי הדוח עמד על בין 60% ל-80%. מעניין לציין במקביל שגם בחלק ממשרדי הממשלה נרשמה נוכחות דלילה בוועדה המחוזית מרכז. כך, נציגי משרד הבינוי והשיכון, משרד החקלאות משרד הפנים נכחו רק בפחות מ-40% מהדיונים.

בוועדה המחוזית מחוז דרום למשל, נציגי הרשויות רהט דימונה ונתיבות הגיעו רק לפחות מ-40% מהדיונים במהלך השנה כאשר נציגי המועצה המקומית עומר והמועצה המקומית לכיש שיפרו את הסטטיסטיקה כשהגיעו לבין 60% עד 80% מהדיונים. עוד שתי ועדות שבולטות בדוח בכל הנוגע לשיעור ההשתתפות הן הוועדות המחוזיות מחוז מרכז ומחוז צפון. בוועדה המחוזית במחוז המרכז, נציגים מכפר-סבא, נתניה, גבעת-שמואל, שהם ונחל שורק.

נציגי גבעת-שמואל הגיעו לפחות מ-40% מהדיונים, נציגי כפר-סבא ונתניה הופיעו לבין 40% ל-60% מהדיונים והשאר הציגו נתונים טובים יותר של למעלה מ-60%. במקביל, הוועדה המחוזית מרכז גם כנראה "מושכת" פחות בשביל נציגי הממשלה כאשר נציגי משרד המשפטים ומשרד הפנים הגיעו לפחות מ-40% מהדיונים ונציגי משרד החקלאות והבינוי והשיכון לפחות מ-60% מהישיבות. תמונה דומה נרשמה גם במחוז הצפון. שם נציגי מגדל העמק, שפרעם, המועצה המקומית התעשייתית מגדל תפן ומועצה מקומית כפר קמא הגיעו לפחות מ-40% מהדיונים בשנת 2016. במקרה של הוועדה האמורה, נציג המועצה האזורית גליל עליון היה היחידי מנציגי הרשויות שהגיע ללמעלה מ-80% מהדיונים.

שר האוצר, משה כחלון, אמר עם פרסום הדוח כי "המאמצים שהושקעו בשנה החולפת בשוק הדיור נושאים פירות. הדברים באים לידי ביטוי בנתונים האחרונים שאנחנו רואים בשוק, בשיא כל הזמנים בתכנון ושיווק דירות וגם היום בדוח השנתי של מינהל התכנון. נמשיך לעבוד ולעשות לילות כימים עבור הזכות של הדור הצעיר לקורת גג בישראל".

מ"מ מנהלת מינהל התכנון, שירה ברנד, הוסיפה: "שנת 2016 הייתה שנת שיא בהגדלת היצע יחידות הדיור המאושרות לבנייה שהעמיד מינהל התכנון לשוק הדיור. מינהל התכנון מגויס לעמוד ביעדים שקבעה התוכנית האסטרטגית לדיור, בהם פיתוח מושכל של מגורים, תוך התייחסות לתעסוקה, מבני ציבור, תיירות ותשתיות נדרשות, לעשרים וחמש השנים הבאות".