בגלל הקפה והאופניים

על הבחירה של מיקרוסופט למקם את הקמפוס שלהם בפאתי הרצליה פיתוח

פה ושם צצים סיפורים נקודתיים שיכולים ללמד ולהשפיע הרבה מעבר לדלת אמותם. ביום רביעי תיערך מסיבת עיתונאים ("חגיגית") של גב ים ואמות השקעות, להשקת ("חשיפת") מגדל "תוצרת הארץ" (שכבר שודרג לקיצור הלועזי ToHa) שהן מקימות כרגע בתל-אביב, על צומת יגאל אלון ודרך השלום.

בכירי החברות יגיעו להשקה: אדוארדו אלשטיין יו"ר אי.די.בי, בעלת השליטה בגב ים, אבי יעקובוביץ מנכ"ל גב ים, נתן חץ יו"ר אמות, ואבי מוסלר מנכ"ל החברה. ככה זה כשצריך לשווק מגדל גרנדיוזי במיוחד, שכולל בשלב ראשון 53 אלף מ"ר, נבנה בהשקעה כוללת של 850 מיליון שקל, ואמור להיות מוכן כבר במחצית השנייה של 2018 (ושהוביל להקמת משרד משותף של האדריכלים רון ארד ואבנר ישר).

מעבר לכך, בסמוך לו צפויות שתי החברות להקים מגדל נוסף (תב"ע בסמכות ועדה מקומית) של כ-65 קומות, 130 אלף מ"ר, שישלים את המבנה המרשים ודורש כמובן מאמצי שיווק לא פשוטים באזור עתיר מנופים ובנייה. אבל עם קצת יותר מזל, כל זה לא היה קורה.

בדצמבר האחרון הגיע פרויקט תוצרת הארץ לקו הגמר במכרז שערכה חברת מיקרוסופט להקמת קמפוס חדש לעובדיה. לאחר שנוכו מהמכרז לא מעט הצעות, ניצב מול המגדל התל-אביבי רק הפרויקט העתידי שהתחייבו תדהר, אקרו נדל"ן וקנדה ישראל להקים בפאתיה הדרומיים של הרצליה פיתוח, על קרקע שרכשו בחודש מאי.

בסופו של דבר, הקבוצה המשותפת של השלוש ניצחה במכרז את אמות וגב ים (שהיום משכירה למיקרוסופט אלפי מ"ר בהרצליה פיתוח עד המעבר לקמפוס החדש), ומגדל תוצרת הארץ נאלץ להזיע כדי למצוא שוכר חדש. אבל מה שמעניין יותר זו הסיבה שבגינה, לדברי בכירים במיקרוסופט ובעיריית הרצליה, הוחלט בענקית התוכנה להעדיף במפתיע את ההצעה של הרצליה.

להעדיף גישה תחבורתית לא פשוטה (עם כל הכבוד להבטחה עתידית לקו הירוק של הרכבת הקלה שיעבור בהרצליה פיתוח), על פני מגדל שניצב עשרות מטרים מתחנת רכבת השלום בת"א (ומקו הרכבת הקלה הראשון, האדום). להעדיף את הרצליה, כבודה במקומה, על פני עיר שמפמפמת לנו תקופה ארוכה שהיא יישרה קו עם ניו יורק ולונדון. להעדיף, לדברי אנשים שהיו מעורים בשתי ההצעות, דווקא את ההצעה היותר יקרה. מתברר שסקר שנערך בין אלפי העובדים גילה שהם מעדיפים את הרצליה, "בגלל הקפה על הדרך וליד העבודה".

בנוסף, קרצה להם התחייבות העירייה להעמיד אופניים חשמליים עבור עובדי מיקרוסופט בלבד בתחנת הרכבת של הרצליה. אידיוטי וקטנוני? אולי. אבל זה ודאי מרענן לשמוע כי פה ושם שיקולים אנושיים, חברתיים ו"מגניבים" (תואר שבמיקרוסופט עמלים קשה כדי להשיג מחדש) גוברים עדיין על כסף קר.