דמי ניהול סמויים בקרנות ההשתלמות - היכנסו לבדוק אם גובים ממכם (בלי שידעתם)

עמלות / צילום: בלומברג
עמלות / צילום: בלומברג

דמי הניהול בקופות הגמל ובקרנות ההשתלמות אמנם בירידה, אבל יש לכם הוצאות שכנראה רובכם כמחזיקים בקופות גמל וקרנות השתלמות בכלל לא ידעתם עליהם. הכוונה לדמי ניהול חיצוניים - דמי ניהול סמויים. קרן ההשתלמות או קופת הגמל מנוהלת על ידי גוף מוסדי - מיטב דש , פסגות, אלטשולר שחם, ילין לפידות ועוד עשרות בתי השקעות וחברות ביטוח. דמי הניהול של הגופים המוסדיים הם דבר ידוע, ואתם אמורים לדעת אותם, ולקבל מידע אם אתם יוצרים קשר עם הקופה, וכן אתם מקבלים מידע באופן שוטף מהקופה. את דמי הניהול האלה אתם "מכירים", ולפני שנעבור לדמי הניהול הסמויים - אתם חייבים להתמקח על דמי הניהול כי בשנים האחרונות במקביל לעליית מדרגה בתחרות, דמי הניהול יורדים, ואפשר להתמקח, ולחפש אלטרנטיבות אצל המתחרים.

עד כאן דמי הניהול הרגילים, אבל חשוב להבהיר - דמי הניהול הם רק חלק מהקריטריונים לבדיקת השקעות בקרנות השתלמות וקופות גמל בכלל. כאן תוכלו לבצע השוואת קופות גמל וקרנות השתלמות וכאן הרחבה - מדריך על קרנות השתלמות.

מעבר לדמי הניהול האלו, הגופים המוסדיים המנהלים את הכסף שלנו, יכולים להיעזר בגופים חיצוניים, לרבות קרנות גידור, ולספק להם דמי ניהול. איך זה קורה? קרן גידור שמתמחה באפיק מסוים - מניות יתר, ארביטראז', ועוד פונה אל הגופים המוסדיים ומעניינת אותם בהשקעה בקרן. מנהלי הקופה שאולי לא רוצים להתמחות בהשקעה במניות היתר, או השקעה מסוג ארביטראז', אבל מאמינים במנהלי הקרן ורואים את הרקורד בעבר, משקיעים בקרן הזו, ומשלמים לה דמי ניהול - דמי ניהול שאגב הם גם קבועים וגם חלק משיעור מההצלחה. עם זאת קיימת הגבלה כוללת על קופת הגמל או קרן ההשתלמות שסה"כ ההוצאות בגין דמי ניהול לאחרים לא יעלה על 0.25%.

מה זה השקעות חיצוניות?

רוב ההשקעות החיצוניות האלו של הגופים המוסדיים הם השקעות בנדל"ן, קרנות גידור וקרנות השקעה פרטיות. קוראים לזה השקעות אלטרנטיבות.

בשנים האחרונות שהריבית בשפל והיכולת לייצר תשואה הולכת ופוחתת, גופים מוסדיים רבים פונים להשקעות אלטרנטיביות דרך גופי השקעה אחרים, קרנות נדל"ן, קרנות השקעה וקרנות גידור. השאלה הגדולה - למה? הרי המשקיעים בקרנות ובקופות סומכים על המנהלים האלו, ומה הם בעצם אומרים לנו בכך שהם מעבירים חלק מהכספים לניהול חיצוני? הם לא יכולים לעשות זאת לבד?

הלמן אלדובי שילמה 0.3% למנהלים חיצוניים!

התשלום הגבוה ביותר בשנת 2016 עבור ניהול חיצוני בקרנות ההשתלמות, היה אצל הלמן אלדובי. קרן ההשתלמות הלמן אלדובי השתלמות כללי הוציאה 0.3% על ניהול חיצוני. גם אקסלנס השתלמות כללי הוציאה שיעור גבוה - 0.26%, כשאחריה אי.בי.אי השתלמות כללי עם 0.22%, כלל השתלמות כללי עם 0.19%, פסגות שיא השתלמות כללי עם 0.16%. מנגד, הגופים שהוציאו יחסית מעט היו בשנת 2016 - ילין לפידות עם 0.033%, אנליסט השתלמות כללי עם 0.04% והפניקס השתלמות כללי עם 0.1%.

ולסיום - אז נכון, שהגופים החיצוניים מתמחים בהשקעות מסוימות, אבל אפשר לצפות שאם מדובר בניירות ערך, המומחיות הזו תהיה גם בגוף המוסדי עצמו. נכון גם שיש השקעות שאינן סחירות שמייצרות תשואה וחשוב להיות בהם, אבל גם כאן - אפשר לעשות זאת לבד, אם כי, במקרים רבים זה קשה ואולי אפילו עולה יותר. בכל מקרה, חשוב שתדעו כמה דמי הניהול האמיתיים שלכם - לא רק הרגילים אלא גם הסמויים, וחשוב שתדעו בקרן ההשתלמות ובקופת הגמל שלכם, מי הם הגופים החיצוניים שמנהלים את הכסף, והאם באמת יש להם ערך מוסף. ככלל, ממש לא בטוח שהישענות על ניהול חיצוני תורמת באופן כללי לתשואת הקרן והקופה.

כך או אחרת, בשנים האחרונות, כאשר הריבית נמוכה במיוחד, נהיה קשה למנהלי ההשקעות לייצר תשואה, בעיקר באפיקים הסולידיים. אז הם פונים להשקעות לא סחירות בכוונה לייצר שם תשואה גבוה יותר (עצמאית או דרך קרנות מתמחות), והם פונים למרכיב קטן של סיכון, כדי שבהתאמה יוכלו לייצר תשואה סבירה. אלא שעדיין הם כמובן כפופים לתקנון של קופת הגמל וקרן ההשתלמות, ולרוב הם לא יכולים להגדיל את הרכיב הסיכונים - ובצדק. המשקיעים מלכתחילה הגדירו את רמת הסיכון המתאימה להם, ולכן בשנים האחרונות המכשירים הסולידים מניבים תשואה אפסית.

ועל רקע התשואה הנמוכה במיוחד, חשוב שבעתיים לבדוק את דמי הניהול. אם אתם משקיעים בקופה סולידית ומשלמים דמי ניהול של 0.6% ומעלה, זה פשוט יקר. ממש לא בטוח שמנהל הקופה יצליח לייצר לכם רווח כזה, וגם אם יותר, אז לא בהרבה - כלומר, אתם משלמים חלק גדול מהרווחים שלכם לניהול הכסף.

לסיכום - דמי ניהול הפכו לקריטיים יותר על רקע התשואות הנמוכות, ואתם צריכים להתמקח ולהוריד אותן עד כמה שאפשר.

מחשבונים וכלים פיננסים:

מחשבון השפעת דמי ניהול בקרנות השתלמות

מחשבון השפעת דמי ניהול בקרנות פנסיה

* המדריך נכתב על ידי מערכת אתר הון, מדריכים פיננסים. המידע והנתונים במדריך אינם מהווים המלצה לרכוש או למכור נכסים כלשהם; וכן אינם תחליף לייעוץ המתחשב בנתונים ובצרכים של כל אדם.