"התעשיות הביטחוניות זוכות לאמון הציבורי הגבוה ביותר - 61%"

כך אמר מומו מהדב, מנכ"ל ארגון מעלה לאחריות תאגידית, בכנס "הפודיום" של "גלובס" בשיתוף קסם מדדים ■ עוד מראה הסקר שערך הארגון כי חברות כרטיסי האשראי זוכות ל-37% אמון, הבנקים ל-23% אמון,ובתחתית המדרג נמצאים בתי ההשקעות וחברות הביטוח עם 10% ו-11% בהתאמה

מומו מהדב/ צילום: איל יצהר
מומו מהדב/ צילום: איל יצהר

"אחד הדברים היפים שראינו ב-5 השנים האחרונות, הוא שאפשר לעשות גם וגם. בדרך-כלל אי-אפשר לאכול את העוגה ולהשאיר אותה שלמה. בזכות מדד מעלה לאחריות תאגידית בבורסה, הצלחנו לראות שמצד אחד אפשר ליצור השפעה חברתית חיובית, ומצד שני להרוויח טוב מאוד, ולמעשה, בתשואה עודפת על המדדים האחרים". כך, אמר מומו מהדב, מנכ"ל ארגון מעלה לאחריות תאגידית בכנס "הפודיום", כנס המוסדיים של "גלובס" בשיתוף קסם מדדים, שנערך אמש (ג') בתל-אביב.

מהדב הציג בתחילת דבריו את תפיסות הציבור בנוגע לעסקים ואחריות חברתית, זאת באמצעות סקר שנערך זו השעה הרביעית, תחת הכותרת "הרישיון החברתי לפעול של עסקים בישראל". הכוונה בסקר לרישיון הנובע מהשיח הציבורי ומשפיע על הלגיטימיות של כל גוף לפעול, ועל האמון שהציבור מוכן לייחס לגופים אלה. מהדב הביא כדוגמה את מכל האמוניה בחיפה, שה"רישיון החברתי" ביחס אליו מוטט בסופו של דבר.

על-פי תוצאות הסקר, התעשיות הביטחוניות הן הגופים העסקיים שזוכים לאמון הציבורי הגבוה ביותר, עם 61% אמון, "הרבה מעבר להיי-טק ולחברות התרופות, כמעט כמו צה"ל", אמר מהדב. עוד מראים הנתונים כי חברות כרטיסי האשראי זוכות ל-37% אמון, הבנקים ל-23% אמון ובתחתית המדרג נמצאים בתי ההשקעות וחברות הביטוח עם 10% ו-11% בהתאמה. לדברי מהדב, ניסיון לשאול על "קרנות הפנסיה" במקום חברות הביטוח ובתי ההשקעות, הניב שיפור קל בלבד בתוצאות.

בכל הנוגע לשאלה מהן הסוגיות שחשוב לציבור שיזכו ליחס מצד גופי ניהול הפנסיה, עלה כי שתי הסוגיות החשובות ביותר בפער ניכר הן ניהול סיכונים אחראי המייצר ביטחון פנסיוני (31%), ושמירה על הוגנות ואמינות (30%). דרך התשובות לשאלה הייתה חופשית, כלומר לא מתוך מספר אפשרויות מוגדרות.

"הציבור פה מראה בסה"כ גישה בוגרת ויפה, הוא לא כל-כך מתייחס לדמי הניהול (16%), שזה הנושא שדובר יותר מבחינה תקשורתית. הוא מדבר הרבה מאוד על הוגנות ואמינות, חברו את זה להנגשת המידע והכוונת הלקוח (10%)".

לדברי מהדב, משמעות הנתונים היא שהציבור סבור שהגופים הפנסיוניים לא מספיק ברורים ונגישים. במבט על, אמר, רואים שבעוד שבתקשורת הכלכלית רואים את סוגיות המחירים, שכר הבכירים והמונופולים, הציבור מאוד עסוק בהוגנות ואמינות, בשירות לקוחות וחווית קנייה, מזון בריא וגם שירות מטרה רחבה יותר. "התעשיות הביטחוניות, יושבות שם מאוד גבוה", אמר, "כי הן מפתחות פתרונות ששומרים על הביטחון שלנו".

על פי מהדב, כשליש מהישראלים מקבלים החלטות צרכניות על בסיס סוגיות של אחריות חברתית, בתוכם 19% רוכשים מוצרים של חברות הנתפסות באופן חיובי כאשר 28% אף מחרימים חברות בעלות דימוי שלילי. ההתנהגות הצרכנית הזו באה לידי ביטוי בעיקר בסופרמרקט, שם קל יותר לבצע בחירות בין אפשרויות מרובות.

לסיכום הציג את מדד מעלה, הדוגם חברות שעומדות בפרמטרים חברתיים וסביבתיים ושהפנימו לדבריו את ציפיות הציבור בהמשך למחאה החברתית. על פי המדד, החברות הללו השיגו ב-5 השנים האחרונות תשואה מצטברת של 77.8%, לעומת תשואה ממוצעת של 29.8% במדד 35 ו-6.8% במדד ת"א 125.