עתירה: לחייב להכיר בגוף נוסף שיתחרה במיחזור האריזות

לטענת החברה העותרת, אמיר גלובל גרין, המשרד חוסם תחרות בתחום המיחזור ומשרת בכך את התעשיינים ששולטים בתאגיד המיחזור תמיר

חברת אמיר גלובל גרין ממשיכה להיאבק במשרד להגנת הסביבה בדרישה שיכיר בו כגוף מיחזור, שיוכל להתחרות בתאגיד המונופוליסטי למיחזור האריזות תמיר שהוקם בידי התעשיינים.

בעתירה שהגישה אמיר גלובל גרין לבית המשפט לעניינים מינהליים בתל-אביב נגד המשרד להגנת הסביבה ונגד הסמנכ"ל שאמון מטעמו על חוק האריזות, גיא סמט, נטען כי הם מונעים תחרות בשוק מיחזור האריזות ומנציחים את תאגיד המיחזור תמיר כגוף מונופוליסטי בתחום: "במדינת מונופוליה וטייקוניה גם חוק שנועד לתכלית ראויה מאין כמוה הופך לכלי שרת בידי הטייקונים והכל בסמכות וברשות מצדו של הרגולטור". עוד נטען בעתירה: "בעוד שהמדיניות המוצהרת מהשפה כלפי חוץ של המשרד להגנת הסביבה הייתה ועודנה לעודד תחרות בתחום הטיפול בפסולת האריזות, בפועל הוא חוסם כל ניסיון לתחרות מול המונופול".

העתירה הוגשה בידי עו"ד יעקב שרעבי ובה נטען עוד, כי "סגירת השוק לתחרות מקעקעת את יסודות החוק. המונופול שהוקם בחסות החוק פועל כמונופול יחיד מזה כחמש שנים למרות שהעותרת, כמו גופים אחרים, מגישים למשרד להגנת הסביבה בקשות לקבלת הכרה שיובילו לפתיחת השוק לתחרות ונענים בקש".

אמיר גלובל גרין טוענת במסגרת העתירה המנהלית כי היקף הפעילות בשוק האריזות מוערך במאות מיליוני שקלים בשנה: "כמיטב 'שיטת השקשוקה' הישראלית התאגיד תמיר מצוי בבעלותם ובשליטתם של גופי ענק ומונופולים מוכרים כמו תנובה, שטראוס, שופרסל, החברה המרכזית למשקאות קלים, אסם, טמפו, סנו ועוד תאגידי ענק אחרים", נטען.

תאגיד תמיר החל לפעול לפני כחמש וחצי שנים והוא הגוף היחיד שרשאי לפעול מתוקף חוק האריזות. בסוף 2016 החליט המשרד להגנת הסביבה לאפשר לתאגיד לפעול כתאגיד מוכר לחמש שנים נוספות - בעוד שדחה מספר פעמים בעבר בקשות של גופים אחרים לקבל ממנו הכרה באופן שיאפשר להם לפעול בשוק זה.

באמיר גלובל גרין טוענים כי בקשותיה לקבל הכרה נדחו חמש פעמים במהלך השנים, למרות שהחברה עמדה בכל תנאי הסף שנקבעו בידי המשרד להגנת הסביבה. בחברה טענו כי תחרות בענף מיחזור האריזות תוביל לירידת מחירים שמשלמים היצרנים על פינוי ומיחזור פסולת האריזות ובכך, לאפשר גם את הורדת יוקר המחיה. טענה זו באה על רקע ההחלטה של התאגיד תמיר מהחודשים האחרונים לייקר חלק משירותיו בעד 150% - וזאת בנימוק שעמידה בדרישות חדשות ויעדי מיחזור שקבע לו המשרד להגנת הסביבה, מחייבים אותו להשקיע בהרחבת האיסוף ומיחזור פסולת אריזות ברחבי הארץ.

המשרד להגנת הסביבה מסר בתגובה כי "העתירה טרם התקבלה במשרד ועם קבלתה היא תיבחן על ידי אנשי המקצוע ותשובה תימסר לבית המשפט באמצעות פרקליטות המדינה".