חברות התעופה הטורקיות פורחות, אבל טורקיה נשארת מאחור

החברות הטורקיות אמנם כבשו את לוח הטיסות של הנוסע הישראלי, אבל התיירים מתרחקים מטורקיה עצמה ■ איסתא: הצהרות ארדואן משקפות "מכת מוות לתיירות הישראלית לטורקיה בקיץ 2017"

באפריל האחרון טסו כ-154 אלף נוסעים בחברות הטורקיות טורקיש איירליינס (97 אלף) ובפגסוס.  טורקיש איירליינס, שמוציאה 9 טיסות יומיות מישראל, היא חברת התעופה שפעילותה בנתב"ג היא השנייה בהיקפה. אבל המספרים עשויים לתעתע: רוב רובם של הנוסעים (כ-85%) ממשיכים מאיסטנבול ליעדים שונים בעולם בטיסות קונקשן, ורק מעטים חזרו לנפוש ביעדי טורקיה, שנפגעו באופן משמעותי בעיקר מהיחלשות זרם התיירים הרוסים.

האירועים הביטחוניים שאירעו באחרונה במדינה מרחיקים את התיירים מטורקיה, ואם לפני עונת הקיץ היו בענף התיירות מי שסברו שיעדי טורקיה יחזרו למפה, ההתבטאויות האחרונות של נשיא טורקיה נגד ישראל עשויות להשאיר את הנוסעים הישראלים בעיקר באיי יוון ובקפריסין המתחזקת.

באיסתא סבורים שהצהרות ארדואן משקפות "מכת מוות לתיירות הישראלית לטורקיה בקיץ 2017". לדברי סמנכ"ל החברה רונן קרסו, "למרות גידול של 30% ביציאת ישראלים השנה לטורקיה והשיפור ביחסים, נדמה כי הצהרות ארדואן נגד ישראל יובילו לנסיגה רגע לפני הקיץ".

 

החברות הטורקיות לא ייפגעו

היו תקוות שהישראלים יחזרו למלונות "הכול כלול", בין היתר לאור התייקרות החופשות באיי יוון ולאור רמת האירוח ההולמת בטורקיה. גם הספקים הטורקים משוועים לתיירים והם מציעים לספקי החבילות דילים משתלמים, אלא שהאווירה היא שקובעת. קרסו סבור שגם קפריסין הטורקית (צפון קפריסין), שתדירות הטיסות אליה גדלה באופן משמעותי מאז פסח, עשויה להיפגע.

"ראינו בעבר שלאווירה המדינית ולהצהרות ארדואן יש מרכיב חשוב בתנועה הישראלית למדינה. מאז אירועי המשט צנחה התיירות לטורקיה ואת מקומה כמקום לחופשות בטן-גב תפסו איי יוון וקפריסין", אומר קרסו. "השנה התחילה לא רע מבחינת התנועה לאנטליה, אלא שההצהרות הללו מוציאות את הרוח מהמפרשים של מי שרצו לנפוש בטורקיה".

עם זאת, קרסו לא צופה פגיעה בתנועת הנוסעים בחברות הטורקיות בטיסות הקונקשן. יונתן וקסמן, משנה ליו"ר אופיר טורס, מסכים. לדבריו, הנוסע הישראלי יוסיף לנסוע דרך איסטנבול כיעד ביניים.

באשר לנופשוני ה"בטן-גב" אומר וקסמן: "רבים מקווים שטורקיה תחזור למפת התיירות אלא שככל הנראה זה לא יקרה בשנים הקרובות, ולא רק בגלל ההתבטאות האחרונה. הנוסע פחות מתרגש מכל אמירה של פוליטיקאי משום שמה שבסוף משפיע הוא הדעה של האדם ברחוב בטורקיה. זה שנים שטורקיה לא מככבת במפת היעדים של הנוסע הישראלי - וזה ימשיך גם הקיץ".