ארדואן למוסלמים: "עלו לאל-אקצא"; ישראל: שלא יטיף מוסר

נשיא טורקיה האשים את ישראל בנקיטת מדיניות של אפרטהייד והזהיר מפני שינוי בסטטוס-קוו ■ "כל יום שירושלים תחת כיבוש הוא עלבון" ■ יצא נגד המהלך להעברת שגרירות ארה"ב לירושלים ונגד חוק המואזין

רג'פ טאיפ ארדואן / צילום: רויטרס
רג'פ טאיפ ארדואן / צילום: רויטרס

נשיא טורקיה, רג'פ טאיפ ארדואן, תקף היום (ב') את ישראל ואמר כי הוא תומך "במאבק הפלסטיני נגד הכיבוש בירושלים". בפורום "אל-קודס" באיסטנבול, ארדואן קרא לאזרחי המדינה לבקר לעתים תכופות במסגד אל-אקצא "כדי להגן על הזהות האסלאמית" שלו. על אף הסכם הפיוס בין ירושלים לאנקרה בשנה שעברה, שהוביל לסיום הנתק שנמשך מאז תקרית המרמרה ב-2010, ארדואן המשיך להתבטא בחריפות נגד מדיניות ישראל כלפי הפלסטינים.

"כל יום שירושלים נמצאת תחת כיבוש היא עלבון עבורנו", אמר היום ארדואן, שהזהיר את ישראל מפני שינוי הסטטוס-קוו באזור. לדבריו, "אפילו להזזת אבן" בירושלים עלולה להיות השלכות חמורות. הוא האשים את ישראל במדיניות של אפרטהייד ויצא נגד האפשרות שארצות-הברית תעביר את השגרירות מתל-אביב לירושלים.

"הדיונים על העברה אפשרית של שגרירות ארצות-הברית בישראל לירושלים הם מדאיגים מאוד, וצריך להפסיק אותם", אמר. "זאת לא העברת מיקום פשוט. מי שחושב כך, לא מבין עד כמה האיזון בארץ הקודש חשוב".

משרד החוץ הישראלי מסר בתגובה: "מי שמפר זכויות אדם באופן שיטתי בארצו, שלא יטיף לנו מוסר".

בדבריו התייחס נשיא טורקיה גם לחוק המואזין, וגינה אותו נחרצות. "זאת בושה שהדבר הזה עלה אפילו על סדר היום. העובדה שאלה שמדברים על חירות המחשבה והאמונה בכל הזדמנות מאשרים למעשה את הצעד הזה כשהם שותקים. לא נאפשר להשתיק את המואזינים מגני העדן של ירושלים", אמר ארדואן.

נשיא טורקיה הוסיף: "למה הם מפחדים מהקריאה לתפילה? האם הם לא בטוחים באמונה שלהם? אנחנו לא מתייחסים ולא נתייחס לאזרחינו היהודים כך".

הוא אמר עוד כי בלתי אפשרי להשיג שלום ויציבות ללא פתרון הסוגיה הפלסטינית, שלדבריו תיפתר רק דרך פתרון שתי המדינות. הוא בירך על השינויים שביצע בשבוע שעבר חמאס, שנתמך על-ידי אנקרה, במצע הארגון שלו.

הפורום באיסטנבול, שיימשך גם מחר (ג'), דן במורשת האסלאמית של ירושלים, ובו משתתפים נציגים של ארגוני צדקה אסלאמיים, מומחים, אנשי אקדמיה וגורמים רשמיים מהעולם.