שאננות מהסרטים

"מדד הפחד" מגיע שוב לאזורים שבהם הייתה שאננות מסוכנת

וול סטריט / צילום:  Shutterstock/ א.ס.א.פ קרייטיב
וול סטריט / צילום: Shutterstock/ א.ס.א.פ קרייטיב

לפנינו התמוטטות של ממש. לא של נכס פיננסי כמו מטבע, מדד, מניה, סחורה, או אג"ח, אלא נגזרת של נכס פיננסי, ובמקרה הזה, נגזרת של מדד מניות עיקרי בארה"ב. מדובר במה שההמון הפיננסי קורא "מדד הפחד", דהיינו ה-VIX.

אגב, זוהי נגזרת להצגת תנודתיות, לא פחות מאשר פחד, כאשר הפחד הוא ממה שהסביבה ההונית משקפת מבחינה פסיכולוגית. תחילה, הבה נקדיש כמה מילים של הסבר עבור אלו שאינם מכירים את הדבר הזה כלל: ה-VIX הינו מבט על סטיות התקן המוכלות בתמחור האופציות הנסחרות על מדד המניות S&P 500.

מקובל לחשוב שאינדקס זה מהווה תמונת מצב גרפית, לא רעה, בדבר הרגשות האנושיים ותפיסת הסיכון של המשקיעים החשובים בעולם. כידוע, כותבי האופציות לוקחים על עצמם סיכון "בלתי מוגבל" כאשר התמורה לעבודתם היא גובה הפרמיה בלבד, זו המיוצגת על ידי מחיר האופציה.

אותו מחיר מכיל מרכיבים ידועים, וקבועים: המחיר הנאיבי של האופציה (שילוב של מחיר נכס הבסיס, ומחיר המימוש של האופציה), ועלויות ריבית עד הפקיעה. מעבר לעיוותים היכולים לנבוע מנזילות נמוכה, או ממניפולציות של הטווח הקצר, החלק הארי של מה שנותר הוא גובהה של סטיית התקן. זהו החלק שמאפשר לכותב האופציה לתמחר את אלמנט הסיכון שהוא מעוניין להוסיף על הבסיס התאורטי. וזאת, כפיצוי על אי הוודאות הגלומה במעשה הכתיבה (צד חשוף במכירה) של האופציה. וכאשר אנו אוספים את כל סטיות התקן כולן, דהיינו אלו של כל מחירי המימוש, אנו מקבלים את המספר הנקודתי המרכיב את עקומת המחיר של ה-VIX.

במילים פשוטות יותר: ה-VIX הוא קנה המידה לסכנה שמוכרי האופציות חשים בה. ומכך נבין מיד שערך גבוה מייצג תחושה של סכנה גדולה, ופחד רב, וערך נמוך מייצג שאננות, ורצון למכור סחורה ללא פרמיה גבוהה מדי מעבר לאותו מחיר מתבקש מן המתמטיקה של הזמן, ושער מימוש.

הנה גרף שבועי של ה-VIX:

משה-שלום-ויקס-09-05
 משה-שלום-ויקס-09-05

ממה שמוצג לפנינו, אין ספק שמדובר בתקופה היסטורית נוספת של שאננות גדולה. סביבות ה-10-11 תמיד היו סוג של תחתית, אשר משם ראינו התייצבות, ו-או עלייה מעלה, דהיינו עלייה משם, ובדרך כלל ירידות במדד המנייתי עצמו.

אגב, הממוצע הנע 200 יום, כאן בירוק, מראה לנו שהירידה הזו הינה עקבית למדי מאז תחילת 2016 כאשר, כרגע, הסטיות נמצאות באזור הנמוך של תחום המדידה מאז. אם כך, מה העניין להסתכל על זה עכשיו? הרי הרקע מלא בציפייה לטוב: אחרי הבחירות בצרפת, רפורמות טראמפ, ומדיניות ריבית ההולכת לפי המצופה?

העניין שמצאתי הוא טכני בעיקרו, והנה הוא לפניכם:

שימו לב שה-VIX מייצר לנו יתד גדולה יורדת, אשר על פי ספרי הניתוח הטכני, אמורה להיפרץ מעלה דווקא. כמו כן, קיימת סטייה חיובית מתמשכת בין שפלי ה-VIX עצמו, המיוצגים על ידי קו המגמה 2, ושפלי המומנטום, המיוצגים על ידי קו המגמה שמתחת לאינדיקטור ה-Macd שבחלון התחתון.

בסה"כ, שני סממנים המורים על סיכוי לשינוי כלפי מעלה. וכאמור, יש להוסיף את ההגעה לתמיכה היסטורית סביב ה-10-11. וכך, יש לנו מצב השווה בהחלט מעקב. מה יהיה הטריגר לירידות בשוק, ולעלייה בפחד? אינני יודע אבל, כידוע, יש הרבה מקרים בהם הטכני מקדים לנו את הסיבתיות, וזו בהחלט יכולה להיות אחת מהן.

 

משה שלום - מנתח שווקים פיננסיים

ניתן למצוא אותי בפייסבוק ב: financial blog of moshe shalom

אני מנתח שווקים פיננסיים, ולא יועץ השקעות מורשה. יובהר ויודגש כי כל האמור בכתבה, בניתוח שווקים זה, או בדוא"ל המוגש כאן, אינו מהווה ייעוץ השקעות, המלצה לפעולה מכל סוג שהוא, ואין בו שום אלמנט הלוקח בחשבון את הנתונים של הקורא, או המשתמש בחומר, ואינו מתחשב בצרכים הייחודיים לו. במידע, בניתוחים, בכל האמור כאן, או בחלקיו, אין, בכל אופן שהוא, חוות דעת, או העדפה, אשר אמורה להביא להשקעה כל שהיא במכשירים, כלים, ניירות ערך, או כל נכס פיננסי או אחר. יובהר ויודגש עוד, כי על הקורא, או המשתמש, לבדוק את המידע המתפרסם כאן, לאמת אותו, ולבחון את מידת התאמתו לצרכיו, להעדפות ההשקעה שלו. כמו כן, אין בחומר הכתוב, או המוצג, כדי להבטיח רווח, או תשואה, מכל סוג שהוא. יובהר, ויודגש עוד, כי במידע הנמסר כאן, עלולות ליפול טעויות, וכי אפשר שיחולו בו שינויים המתחוללים ללא אתראה מוקדמת. אפשר שגם יימצאו סטיות, בשיעור כזה או אחר, בין המתואר, או המצוין, בחומר הכתוב, לבין מצב הנכסים בפועל. יודגש ויובהר עוד, כי קבלת ההחלטה בדבר השקעה מכל סוג שהיא, במידה ונעשתה לאחר קריאת הכתוב בניתוחים המוצגים כאן, או על סמך נתוני שוק המוצגים בכתוב, היא על אחריותו של הקורא, או המשתמש, בלבד.