מוכרים דירה בגלל חוק המס על דירה שלישית? תשקיעו בקופת גמל להשקעה ותיהנו מהטבות מס!

חוק דירה שלישית/ צילום: Shutterstock/ א.ס.א.פ קרייטיב
חוק דירה שלישית/ צילום: Shutterstock/ א.ס.א.פ קרייטיב

מס על דירה שלישית הוא מס בעייתי ומעוות, כאן תוכלו לקבל הרחבה על העיוותים שלו (וגם על איך מנסים להתחמק ממנו). המס אמור לחול על כאלו שיש להם למעשה 2.5 דירות ומעלה, כאשר הם אמורים לשלם 1% מערך הדירה השלישית (הם יבחרו שתי דירות שעליהן לא ישולם מס) ועד 18 אלף שקל בשנה.

מדובר ב-60 אלף אנשים, וליתר דיוק - משפחות, שמחזיקות ב-3 דירות ומעלה (בפועל, מעל 2.5 דירות). על פי החוק יש לצרף לדירות של המחזיק את הדירות הרשומות על אשתו/ בת זוגו, וילדיו עד גיל 18 (המס חל על כל הדירות שבבעלות המחזיק ובת זוגו, למעט שתי דירות לפי בחירתו).

החוק נועד לעזור לירידה (או לפחות עצירה) של מחירי הדירות. להערכת האוצר, החוק יגרום להפחתה דרמטית של משקיעים ובמקביל יממשו המשקיעים דירות וכך היצע הדירות יגדל; וכדי שלא לפגוע במחזיקים בצורה אקוטית, נותנים להם זמן להתארגן (עד אוקטובר, עם אפשרות להארכה) שבו יהיו גם שתי הקלות עיקריות, סוג של מתנות למוכרי הדירות .

אלו שימכרו את דירתם עד 1 באוקטובר (ועד 3 דירות) יהיו זכאים למענק בגובה מס השבח ששולם ועד תקרה של 75 אלף שקל - זו מתנה גדולה, ובפועל כאלו שמעוניינים למכור דירה, עדיף להם לחכות וליהנות מהפטור ממס שבח - אחרי הכל, המיסוי על דירה שלישית יכול להיות קטן מהרווח כתוצאה מהפטור על מס שבח. ראו כאן - מדריך מס שבח.

מתנה למוכרי דירה שלישית

וחוץ מזה - ומאוד חשוב, מוכרי הדירות יוכלו, להפקיד עד סוף 2017, את התמורה מהדירות שנמכרו בקופת גמל להשקעה, כאשר תקרת ההפקדה לקופה היא הסכום הנמוך מבין - 2.5 מיליון שקל או סך התמורה שהתקבלה בעבור הדירות. זו הטבה ענקית, כי מדובר במכשיר מנצח שמוגבל מבחינת היקף ההשקעה השנתי בו - ראו כאן מדריך קופת גמל להשקעה.

ההטבות למוכרי הדירות יהיו תחת התנאים הבאים: פטור ממס רווח הון בעת משיכת הכספים כסכום חד פעמי, למי שיעמוד בתנאים הבאים - גיל המושך 60 ומעלה; לחוסך ותק של 5 שנים לפחות בקופת הגמל להשקעה (ממועד ההפקדה); החוסך לא רכש דירה נוספת מה-16 בדצמבר 2016 ועד 5 שנים ממועד ההפקדה; יהיה פטור ממס בעת משיכת הכספים כקצבה חודשית (החל מגיל 60) .

ואם חס וחלילה, החוסך נפטר - המוטבים יכולים למשוך את הכספים כשהם פטורים ממס (כולל הרווחים עד 3 חודשים ממועד הפטירה), ובתנאי שהנפטר לא רכש דירה נוספת מה-16 בדצמבר 2016, ועד 5 שנים ממועד ההפקדה.

* המדריך נכתב על ידי מערכת אתר הון, מדריכים פיננסים. המידע והנתונים במדריך אינם מהווים המלצה לרכוש או למכור נכסים כלשהם; וכן אינם תחליף לייעוץ המתחשב בנתונים ובצרכים של כל אדם.