ועדת החוץ הבריטית: לשקול ברצינות הכרה במדינה פלסטינית

בדוח של הוועדה בבית הלורדים נכתב כי על בריטניה להראות את מחויבותה לפתרון שתי המדינות ■ עוד נכתב כי היא אינה יכולה עוד להסתמך על מדיניות ארה"ב במזה"ת בשל גישתו של הנשיא טראמפ

אבו מאזן / צלם: רויטרס
אבו מאזן / צלם: רויטרס

בריטניה צריכה לשקול ברצינות הכרה במדינה פלסטינית כדי להראות את מחויבותה לפתרון שתי המדינות - כך נכתב בדוח של ועדת החוץ של הבית העליון של הפרלמנט הבריטי (בית הלורדים) שפורסם הלילה (ג'). עוד נכתב בדוח כי בריטניה אינה יכולה להסתמך עוד על מנהיגות ארצות-הברית ועל מדיניותה במזרח התיכון בשל גישתו של הנשיא האמריקאי דונלד טראמפ.

בדוח הדגישה הוועדה את גישתו של טראמפ ל איראן ולסכסוך הישראלי-פלסטיני. "לממשל האמריקאי החדש יש את הפוטנציאל לערער את היציבות באזור... הנשיא האמריקאי נקט עמדות לא מובנות שיכולות אף להסלים את הסכסוך", נכתב. עוד צוין כי לבריטניה אין אופציה לצמצם את מעורבותה באזור, שכן הייצוא למזרח התיכון שווה יותר מאשר לסין ולהודו יחד, וכי עליה "להרחיק את עצמה" מהעמדות האמריקאיות בנוגע לסכסוך.

"פתרון הסכסוך הישראלי-פלסטיני חייב להישאר גבוה בסדר העדיפויות של מדיניות החוץ הבריטית. על הממשלה להיות ישירה יותר בהבעת עמדותיה בנושאים הללו, למרות עמדות הממשל האמריקאי", נכתב עוד. "איננו יכולים להניח עוד שארצות-הברית תקבע את הטון בכל הנוגע ליחסים של המערב עם המזרח התיכון", אמר דייוויד האוול, יו"ר ועדת החוץ של בית הלורדים.

הדוח התייחס גם להסכם הגרעין בין איראן למעצמות. בנושא זה נכתב בדוח כי על בריטניה לפעול יחד עם שותפותיה האירופיות כדי לגבש צעדים להקלת ההגבלות על הבנקים המעוניינים להלוות כספים להשקעות באיראן, ולסייע בפיתוח קשרי מסחר חדשים. טהראן מוצגת בדוח כגורם בעל עדיפות גבוהה בתחום המסחר לאחר שיושלם הליך ה"ברקזיט".

מחר צפוי טראמפ להיפגש עם יו"ר הרשות הפלסטינית , אבו מאזן, בוושינגטון. דובר הבית הלבן, שון ספייסר, מסר לפני כשבועיים כי "השניים ינצלו את הביקור כדי לאשר את הנכונות המשותפת של המנהיגים להגיע להסדר שיסיים את הסכסוך בין ישראל לפלסטינים".

בריאיון לעיתון היפני "אסהי שימבון" אמר אבו מאזן לפני שבועיים כי הוא מוכן להיפגש עם ראש הממשלה בנימין נתניהו ושמח שהממשל האמריקאי משוחח ישירות עם הפלסטינים, ולא דרך גורמים שלישיים. "נפגוש את טראמפ כדי להמשיך את הדיון שלנו על איך להגיע להסכם שלום בעזרתו", אמר. "הוא יודע שאנחנו מחויבים לשלום, לצדק וכבוד, המבוססים על פתרון שתי המדינות, לגיטימציה בינלאומית ויוזמת השלום הערבית. הוא יודע שאנחנו שותפים למאבק בטרור באזורנו ובעולם כולו". הוא הוסיף כי הוא "מוכן לפגוש את ראש ממשלת ישראל בכל עת בוושינגטון, תחת חסותו של הנשיא טראמפ".