פרויקט גרנדיוזי חדש: מנהרת הספינות הראשונה בעולם

פרויקט הנדסי ראשון מסוגו בעולם, שנבנה בימים אלה בנורבגיה, יאפשר מעבר של ספינות בתוך מנהרה מקורה באורך של 1.5 ק"מ ■ את תנועת הספינות תנווט מערכת רמזורים מיוחדת, כשעלות הפרויקט נאמדת במאות מיליוני דולרים

מנהרה בנורבגיה  צילום: מתוך הוידאו
מנהרה בנורבגיה צילום: מתוך הוידאו

שייט לאורך החוף הצפוני של נורבגיה אינו מיועד לבעלי לב חלש. מדובר בכ-102,000 קילומטרים של מפרצים, איים ופיורדים מרהיבים ביופיים. יחד עם זאת, מדובר גם במבוך ימי לא פשוט, הטומן בחובו מעברי ים בוגדניים ומורכבים. בכדי להפליג לדוגמה מסביב לחצי האי Stadlandet שממוקם בנקודה המערבית ביותר בנורבגיה, במפגש של הים הצפוני והים הנורבגי, תיאלצו לעבור 56 ק"מ של אוקיינוס אטלנטי סוער ומסוכן 106 ימים בשנה.

מאז מלחמת העולם השנייה קיפחו את חייהם במים הקפואים 33 אנשים. תכנון של מסע כזה אם כך יכול להיות מסוכן אבל אם יש לכם את הסבלנות לחכות עד לשנת 2023 אז התמונה הולכת להשתנות, שכן בנורבגיה מתוכננת מנהרה מקורה, ראשונה מסוגה בעולם עבור אוניות, שתאפשר קיצור דרך, מוגן מרוחות וסערות.

התכנון הגרנדיוזי הוכרז בתחילת חודש אפריל כשהרעיון לתעלה ירד מהפרק באופן מיידי, זאת בשל רכס הר בגובה של 305 מטר שנמצא ממש במרכזו של חצי האי. המנהרה תהיה באורך של קצת יותר מקילומטר וחצי והיא תחצה את חצי האי מצד לצד. הרעיון אגב הוא לא חדש. כבר בשנת 1874 הוא עלה לראשונה וגם הנאצים בזמן הכיבוש השתעשעו בו אלא שהמלחמה הסתיימה לפני שאלו הצליחו לממש אותו.

כריית המנהרה היא אתגר הנדסי מורכב מאוד כשהרעיון הוא לחצוב משני הצדדים, בחמש שכבות, כל זה בכדי להסיר כ- מיליון טון של סלעים. לכשתושלם המשימה והכורים יפגשו זה את זה תוצף המנהרה במי ים ורוחבה יעמוד על 57 מטר. מערכת רמזורים שתותקן במקום תוודא שהספינות החוצות את המנהרה לא יתקלו זו בזו, אחרי הכל מדובר בעומק של כ- 1,610 מטר.

כמו-כן ובהנחה שהמנהרה תהווה גם אטרקצייה תיירותית מתוכנן להיבנות גשר מעבר להולכי רגל מעל למנהרה. עלות הפרויקט הגרנדיוזי מוערכת בכ- 315 מיליון דולר.