"התיירות החדשה": חיבור נדיר בין מלונאות לאמנות

רשת ישרוטל יצאה במיזם, שבמסגרתו היא מארחת אמנים ישראלים שיוצרים במקום ■ לא מדובר ב"הפעלה" לנופשי המלון אלא במיזם אמנותי שמעשיר את החוויה, ושהאורחים והצוות שותפים להתגבשותו

מי שהתארח לאחרונה במלון יערות הכרמל, היה עשוי להיתקל בסצנה המזכירה סטודיו לציור דווקא: שתי נשים יושבות מול בד ומשרבטות אנשים המשכשכים בבריכה ומתרגעים בחלוקים לבנים בכיסאות נוח. "היה משהו קצת חצוף בפלישה שלנו כאמניות למרחב ההנאה של האורחים", אומרת ניבי אלרואי, יוצרת רב תחומית המתמקדת בפיסול, אנימציה ומיצב. "בשלב מסוים, האורחים פשוט נעמדו מאחורינו והתבוננו בתהליך היצירה. כך, פעולה שגרתית ביומיום שלנו כאמניות, הפכה להיות פרפורמנס".

לא מדובר ב"הפעלה" לאורחי המלון אלא בתוכנית חדשנית של אירוח אמנים ברשת ישרוטל, שבמסגרתה מארחת הרשת אחת לחודש למשך שבוע ימים אמנים ישראלים. "המפגש עם אורחי המלון יצר סיטואציות שונות ומשעשעות של מפגשים בלתי אמצעיים עם האורחים עצמם ועם הצוות", אומרת מאיה אטון, יוצרת רב תחומית, אמנית מיצבים, עבודות סאונד והדפסים. "המורה לשחייה, למשל, הפך להיות 'מודל' וכל הסיטואציה בבריכה הפכה למעין מופע קברט".

להעשיר את חוויית האירוח

בעולם המלונאות שחייב להמציא את עצמו כל העת מחדש, החיבור בין אמנות יוצרת לבין מלון ספא מפנק הוא בבחינת חידוש. "תוכניות art residency (שהות אמן) במוסדות אקדמיים ואחרים מקובלות מאוד בעולם", אומר ד"ר אלון גלבמן, ראש המחלקה לניהול תיירות ומלונאות במכללה האקדמית כנרת. "החידוש הוא בכך שמדובר במלון. זהו לטעמי רעיון מבורך המתחבר לטרנד של 'התיירות החדשה', שבה גם כשיוצאים למלון, מצפים לקבל ערך מוסף".

שילוב של אמנות יוצרת במלונות wellness עשוי להעשיר את חוויית האירוח, אומר גלבמן. "מצד אחד אורחי המלון נחשפים להתנסות לא שגרתית, ומצד שני המלון זוכה בדימוי חיובי של רגישות לתרבות וחיבור לקהילה. נקווה שמדובר בפרויקט מתמשך שאינו רק סיסמה ויחסי ציבור".

"מלונאות היא תחום תזזיתי, ואתה חייב לטוס עם העולם כדי להישאר מעודכן", אומרת איה גרונדמן, מנהלת המלון. "לכן לא הסתפקנו ב'להלביש' את הקירות, אלא יצרנו קטלוג שמוביל את האורחים בין היצירות ומספר את סיפורן. זה אפשרי בסוג החופשה שאנחנו מציעים, שבה הראש פנוי לקלוט את היופי והאמירה האמנותית, גם אם לא תמיד במודע. כל אחד מאמני ה-Residency תורם יצירה אחת שמתווספת לאוסף, וכך נוצר על הקירות ובחללים הפתוחים פסיפס מרתק של עבודות שזוכות לחשיפה גדולה. אגב, כל היצירות הן למכירה".

יש בעולם כמה דוגמאות למלונות שמשדרים אמנות. למשל, הכניסה למלון W החדש באמסטרדם נראית כמו גלריית אמנות או חנות עיצוב; Artist Residence בלונדון הוא מלון בוטיק קטנטן ומקסים שמארח אמנים, ודורון סבג, בעליו של מלון ארט פלוס ברחוב בן יהודה בתל-אביב, הזמין לקראת הפתיחה לפני כשמונה שנים חמישה אמנים שיצרו על גבי קירות המסדרונות. לאלה הצטרפו מאוחר יותר אמנים שהוזמנו ליצור בחדרים, וכיום 15 מחדרי המלון הם "חדרי אמן".

"סיפור האמנות הישראלי של ישרוטל התחיל במלון רויאל ביץ' באילת, כשרכשנו יצירות של אמנים ידועים כמו קדישמן, עפרה צימבליסטה ועוד", אומר מנכ"ל הרשת ליאור רביב. "כיום אנחנו משלבים מיזמי אמנות בכל אחד ממלונות היוקרה של הרשת, מכרמים, מצפה הימים, יערות הכרמל ובראשית".

אף שיערות הכרמל הוא בבחינת "מוסד", איכשהו המיזם האמנותי הזה הצליח להשרות בו רוח צעירה. אולי תורמת לכך העובדה שעובדי המלון עצמם הפכו שותפים לעניין. שוטטתי בין המוצגים לצד אורחים עם קטלוג בידם, כשהם מקבלים הסברים מפי העובדים. היה בזה משהו מרענן.

בועות סבון בחמאם

כשמשוטטים במלון היפה הזה, שאנשים מגיעים אליו כדי להיטמע בנוף וברוגע, קשה שלא לצחוק כששומעים על הפנטזיה של אטון, שכחלק מהאמירה האמנותית רצתה לצבוע את חלוקי הספא של האורחים בוורוד.

"לידי כך אמנם לא הגענו", היא מחייכת, "אבל יצאנו החוצה באמצע הלילה עם פנסי ראש ומצלמת GoPro ותיעדנו מסע מאוד חושני ביער. היצירה הסופית, שאליה יתלוו קטעי אנימציה ופס קול מתוך הקוסם מארץ עוץ בביצועה של ג'ודי גרלנד, תוצג בקרוב במלון".

במהלך שהותן במקום הן גם קיימו סדנאות והרצאות. "שתינו מלמדות והרצאות הן לחם חוקנו", אומרת אלרואי, "אבל בתנאי הלוקסוס של המלון יכולנו להתנתק לתוך הוויה שמי שמצוי בעולם האמנות ההישרדותי בארץ יודע עד כמה המיזם שהוזמנו ליצור בו אינו מובן מאליו. כל אחת מאיתנו גם תרמה יצירה למקום, וזה מרגיש לנו נכון מאוד".

מי שהציע את הרעיון לרשת ישרוטל הוא שרון תובל, אוצר ואיש אמנות. "הקשר שלי עם ישרוטל החל לפני כ-6 שנים, לקראת פתיחת מלון רויאל ביץ' בתל-אביב. מאז אני חי את מלונות הרשת, מכיר את הראש ויש לי יד חופשית בבחירת האמנים והיצירות. היות שאני קרוב גם לעולם התיירות, ראיתי את הפוטנציאל שבחיבור בין שני העולמות.

"קחי לדוגמה את מיצב בועות הסבון של שרון גלזברג. הוא יצר קשר עם צלם וידאו שצילם בועות סבון בחמאם של יערות הכרמל. חיממו עבורם את החמאם בארבע בבוקר שלא יפריעו לאורחים, ויצאה יצירה מרהיבה וחדשנית. לדעתי, כולם יוצאים נשכרים: האמנים, שכידוע אינם יכולים לשלם 2,000 שקל ללילה, מקבלים תנאים מצוינים ליצור, המלון שמתעשר ביצירות אמנות יוצאות דופן, וכמובן האורחים שמקבלים תוכן ואמנות".

- ומה לגבי התקציב?

"אני מעז לומר שאפילו למוזיאון ישראל או למוזיאון תל-אביב אין תקציב כזה. אני לא סתם 'רוכש', אלא אוצר מתוך קונספט מסוים. למשל, לחדרים במלון אוריינט שעתיד להיפתח ביולי הקרוב במושבה הגרמנית בירושלים, רכשתי אוסף תחריטים ממרכז גוטסמן לתחריט שבקיבוץ כברי, שבהם ישולבו קטעים משירתה של לאה גולדברג. זהו אחד מהאוספים הגדולים שנרכשו עבור פרויקט בישראל.

"פרויקט נוסף במלון אוריינט נעשה על-ידי סטודנטים שנה ג' במחלקה לעיצוב קרמי בבצלאל, כאשר ישרוטל מימנה סדנה לסטודנטים והם יצרו פסלים לחלל ספציפי במלון".

"מדובר בהשקעה מאוד משמעותית", אומר מנכ"ל הרשת רביב, "אבל באמת שקשה לי לכמת אותה לאורך שנים, בין השאר כי אין לנו סעיף נפרד לאמנות. אנחנו משקיעים באמנות בין 2 ל-3 מיליון שקל בשטחים הציבוריים בפתיחת כל מלון יוקרה, ואני מעריך את שווי כלל האמנות במלונות היוקרה שלנו במיליוני שקלים. אני מאמין שההשקעה באמנות משביחה את הנכסים שלנו, לאו דווקא בחומר אלא ברוח".