משקיפים: משאל העם בטורקיה לא עמד בסטנדרטים הדמוקרטיים

מועצת אירופה, שבה חברה גם אנקרה, טענה כי היו ליקויים בספירת הקולות, בדומה לטענות האופוזיציה שדורשת לבטל את התוצאות ■ יו"ר ועדת הבחירות מתעקש: "כל הקולות כשרים"

רג'פ טאיפ ארדואן / צילום: רויטרס
רג'פ טאיפ ארדואן / צילום: רויטרס

מועצת אירופה טענה היום (ב') כי משאל העם בטורקיה לא עמד בסטנדרטים הדמוקרטיים שנקבעו על ידי הארגון הבינלאומי, שבו חברה גם אנקרה. משקיפים מטעם המועצה הצביעו על ליקויים בספירת הקולות בקלפיות. זאת במקביל לקריאות האופוזיציה בטורקיה לבטל את התוצאות, שלפיהן ניצח הנשיא רג'פ טייפ ארדואן ברוב קטן, בשל טענות לזיופים.

עם זאת, יו"ר ועדת הבחירות המרכזית בטורקיה, סאדי גובן, אמר היום כי כלל הקולות שנספרו במשאל העם כשרים, ודחה את טענות האופוזיציה. לדבריו, ההחלטה לספור בקלפיות גם מעטפות הצבעה לא חתומות לא הייתה חריגה, שכן צעדים דומים ננקטו בעבר בידי הממשלה. לטענת גובן, ההחלטה לספור מעטפות לא סגורות התקבלה בוועדת הבחירות ברגע האחרון, אך מאחר שיש לה תקדים - היא אינה מהווה עילה להחשבת התוצאות בלתי קבילות.

סגן ראש ממשלת טורקיה מהמט סימסק אמר היום כי ארדואן אינו מתכנן לפזר את הפרלמנט וללכת לבחירות חדשות. עוד אמר סימסק כי היחסים בין טורקיה לאיחוד האירופי יוסיפו להתקיים על בסיס אינטרסים משותפים וכי "הרעש" שנוצר בעקבות משאל העם יישכך לאחר הבחירות במדינות ביבשת בהמשך השנה. בהמשך, דווח כי הממשלה תצביע בהמשך על הארכת מצב החירום במדינה.