"נשיא על": ארדואן הכריז על ניצחון במשאל העם בטורקיה

(עדכון) - הנשיא יקבל לידיו סמכויות נרחבות ■ 51.5% הצביעו בעד הרפורמה, לעומת 48.5% שהתנגדו ■ באופוזיציה טוענים לזיופים ■ אחוז ההצבעה היה גבוה - 86%

נשיא טורקיה ארדואן
נשיא טורקיה ארדואן

רוב קטן לתומכי נשיא טורקיה רג'פ טייפ ארדואן במשאל העם הגורלי - כך עולה אחרי ספירת יותר מ-99% מהקולות, שפורסמו הערב (ראשון) בכלי תקשורת במדינה. לפי התוצאות, 51.5% הצביעו בעד השינויים בחוקה והרחבת סמכויות הנשיא, ואילו 48.5% התנגדו. האופוזיציה במדינה כבר דרשה ספירה חוזרת של 60% מהקלפיות, מחשש לזיופים בהצבעה. לפי רשת "האבר TV", אחוז ההצבעה היה גבוה מאוד - 86% מתוך 55 מיליון בעלי זכות הבחירה השתתפו במשאל העם. ההצבעה של אזרחי טורקיה החיים מחוץ למדינה הסתיימה כבר בשבוע שעבר.

ראש הממשלה בינאלי יילדרים, שיאבד את משרתו אם השינויים יעברו ויביאו לביטול התפקיד, ימסור הצהרה בשעה 21:00. עם תחילת ספירת הקולות מהמחוזות במזרח המדינה, שם נסגרו הקלפיות שעה לפני המחוזות המערביים, נרשם יתרון גדול לארדואן, שהלך והצטמצם. בבירה אנקרה ובאיסטנבול נרשם קרב צמוד. סגן ראש ממשלת טורקיה הודה כי מחנה "הכן" גרף מספר קולות נמוך מהמצופה.

שתי מפלגות האופוזיציה המתנגדות לרפורמה של ארדואן טוענות לזיופים מאחר שוועדת הבחירות המרכזית הודיעה שתספור גם קולות במעטפות לא חתומות, אלא אם יוכח שהן היו מזויפות. "מעשים לא חוקיים רבים נעשים בשמה של הממשלה ברגע זה, אבל ה'לא' ינצח בסוף", אמר סגן יו"ר מפלגת העם הרפובליקאית (CHP) בעצרת תמיכה במטה המפלגה. המפלגה הובילה יחד עם המפלגה הפרו-כורדית (HDP), שרבים ממנהיגיה נעצרו בחודשים האחרונים באשמת עבירות טרור, את ההתנגדות לשינויים בחוקה.

כחלק מהרפורמה המוצעת, יפורק משרד ראש הממשלה וסמכויותיו יינתנו לנשיא. אלה כוללות תכנון התקציב, הכרזה על מצב חירום והוצאת צווים למשרדי ממשלה ללא אישור הפרלמנט. התיקונים יאפשרו לארדואן גם למנות ולפטר שרי ממשלה, להשתלט על הנהגת המפלגה ולמעשה למשול עד שנת 2029.

בנוסף לכך, הפרלמנט יורחב מ-550 חברים ל-600 והוא יוכל להדיח את הנשיא באמצעות רוב מיוחד. הנשיא יוכל לפזר את הפרלמנט והוא יוכל למנות לעצמו סגן או כמה סגנים. לפי גישת ארדואן, השינוי יסייע לטורקיה להתמודד עם האתגרים הביטחוניים והפוליטיים שניצבים מולה.

ארדואן הצביע במהלך היום בבית ספר ליד ביתו באיסטנבול , כשקהל תומכים הריעו לו וקרא לו בשמו. הנשיא לחץ את ידיהם של תומכיו ואנשיו חילקו לילדים שהיו בקהל צעצועים. "בעזרת אללה, אני מאמין שהעם שלנו יחליט לפתוח את הדרך למען פיתוח מהיר יותר של המדינה", אמר לאחר שהצביע. "אני מאמין בהגיון הדמוקרטי של העם שלי".

בסוף ינואר הצביעו 339 חברי פרלמנט בעד רפורמת החוקה שהציעה מפלגת השלטון, "מפלגת הצדק והפיתוח" (AKP), ו-142 מחוקקים, מרביתם ממפלגת האופוזיציה הפרו-כורדית HDP, התנגדו לה. בשנים האחרונות ביקש ארדואן לקדם את החוקה החדשה, ובאופן אינטנסיבי מאז מערכת הבחירות האחרונה וניסיון ההפיכה הכושל ב-15 ביולי.

מפלגת "הצדק והפיתוח", הנתמכת בידי המפלגה הלאומנית, נימקה את הרפורמה בחוקה בכך שהיא תביא להנהגה חזקה הדרושה כדי למנוע את חזרתן של ממשלות הקואליציה השבריריות בעבר. מנגד, ב-HDP ובמפלגת האופוזיציה הפרו-כורדית, CHP, טענו כי החוקה החדשה תוביל למשטר אוטוריטרי ותחזק את מעמדו של הנשיא, על חשבון כוחם של המחוקקים ושל החברה האזרחית.

בשבועות האחרונים השקיע הנשיא מאמצים אחרונים לגיוס תמיכה במחנה ה"כן", שהסקרים האחרונים מצביעים על פער קטן לטובתו. לפי שני סקרים שפורסמו ביום חמישי האחרון, רוב דחוק של טורקים - 51% - יצביעו "כן".

רוב אירועי הקמפיין האחרונים של ארדואן התמקדו בתקיפת מנהיג מפלגת האופוזיציה המרכזית, מפלגת העם הרפובליקאית (CHP), שמובילה את מחנה ה"לא". מתנגדיו של ארדואן טוענים כי מדובר בצעד אחד קדימה לעבר משטר רודנות במדינה, שבה כ-40 אלף בני אדם נעצרו ו-120 אלף הודחו או הושעו ממשרותיהם כחלק מהטיהור שהוחל לאחר ניסיון ההפיכה.

מדינות במערב מתחו ביקורת על הטיהור, והיחסים עם האיחוד האירופי - שמנהל עם טורקיה משא ומתן על הצטרפותה לארגון במשך עשור - הידרדרו לשפל, כשבמהלך הקמפיין האשים ארדואן את המנהיגים האירופים, בהם ראשי הולנד ו גרמניה , בהתנהלות נאצית. זאת, משום שביטלו עצרות לתמיכה במשאל העם במדינותיהם מסיבות ביטחוניות.