נחתמו שלושה הסכמים חדשים לחיפושי גז ונפט בקפריסין

שלב נוסף במכרז המוצלח לחיפושים במים הכלכליים של האי השכן ■ טורקיה בתגובה: חלק מהשטחים שייכים לנו, אסור לחברות לחפש בהם ללא אישור קפריסין הטורקית

אסדת גז בים התיכון / צילום: רויטרס
אסדת גז בים התיכון / צילום: רויטרס

ממשלת קפריסין חתמה בימים רביעי וחמישי האחרונים על הסכמים עם שלושת הקונסורציומים שזכו ברישיונות לחיפוש גז ונפט במים הכלכליים שלה. ביום רביעי נחתם הסכם עם אקסון-מוביל וקטאר פטרוליום לחיפוש גז ונפט בבלוק 10, הנמצא בגבול עם המים הכלכליים של מצרים, לא רחוק משדה הגז הענק זוהר.

ביום חמישי נחתמו הסכמי חיפושים נוספים עם ENI ו-TOTAL, שזכו יחד ברישיון חיפוש בבלוק 6, ועם ENI שתחפש לבד בבלוק 8. שתי החברות משתפות פעולה גם בבלוק 11, הצמוד לשדה זוהר, והן מתכננות להתחיל לקדוח בו בתחילת יולי השנה.

בתגובה לחתימת ההסכמים בין ממשלת קפריסין לחברות הוציא משרד החוץ הטורקי הודעה, בה הוא מזהיר כי החברות לא יוכלו לקדוח במים הכלכליים של קפריסין מבלי שהדבר מתואם עם קפריסין הטורקית, כולל הסכמה על חלוקת רווחים במקרה של ממצאים.

"נזכיר כי בעבר הסבנו פעם אחר פעם את תשומת-הלב לבעייתיות של פעילות חברות הגז והנפט באזורים הימיים שבהם יש לקפריסין הטורקית זכויות" נמסר בהודעה. "יתירה מכך, חלק ניכר מאחד מהאזורים, בלוק 6, נמצא בתוך המדף היבשתי של טורקיה. חברות זרות לא צריכות, תחת שום נסיבות, לבצע פעילויות חיפוש לא מורשות במים הטריטוריאליים שלנו".