עבודות שירות לאריה צ'צ'קס בגין העברת מידע פנים לאחותו

צ'צ'קס, שלא ניהל הליך הוכחות מכיוון שסירב לחקור את אחותו - חנה רדו, יו"רית מקאן ואלי - על דוכן העדים, הודה כי העביר לה מידע פנים בנוגע לעסקה עתידית של קומפיוג'ן, שם עבדה רעייתו כסמנכ"לית כספים

חנה רדו / צילום: איל יצהר
חנה רדו / צילום: איל יצהר

אריה צ'צ'קס - שהורשע בעבירה של שימוש במידע פנים בשל העברת מידע לאחותו חנה רדו, המשנה למנכ"ל קבוצת הפרסום מקאן ויו"רית מקאן ואלי, השלוחה של הקבוצה במצפה רמון - נידון ל-4 חודשי מאסר, 9 חודשי מאסר על-תנאי וקנס בסך 100 אלף שקל. 

השופט הפנה את צ'צ'קס לממונה על עבודות השירות, כדי שיבחן את התאמתו לרצות את עונש המאסר בדרך של עבודות שירות במקום מאחורי סורג ובריח. 

מידע הפנים שהעביר צ'צ'קס לאחותו באוגוסט 2013 עסק בהשקעה עתידית בחברת קומפיוג'ן, שם עבדה רעייתו, דקלה צ'צ'קס-אקסלברד, כסמנכ"לית כספים.

"פגיעה באמינות שוק ההון תביא בהכרח להדרת רגליהם של משקיעים ממנו, וכתוצאה מכך לפגיעה לא רק בחברות הציבוריות הנסחרות אלא בכלל המשק וביכולתו של זה להתפתח ולשגשג, כפי שיכול היה לעשות אילולא אותה פגיעה בשימוש במידע פנים ובעבירות כלכליות אחרות בשוק ההון", ציין שופט המחוזי בתל-אביב, חאלד כבוב.

לדבריו, "הנאשם אמנם אינו משמש בתפקיד נושא משרה בחברה ציבורית, אך מדובר בנאשם שעל-פי הגדרתו עצמו הוא איש שומר חוק, שהקפיד משך כל שנות חייו לא לעבור על איסורים הקבועים בחוק, טייס במקצועו, שמגדיר את עצמו כאיש משפחה חם ותומך, ונשוי למי שכיהנה בעת הרלוונטית כנושאת משרה בכירה מאוד בחברה ידועה ומוכרת. הנאשם לא הואשם בעבירה של שימוש במידע פנים על-ידי נושא משרה, אלא הואשם והורשע בהיותו בן משפחה של מי שכיהנה כנושא משרה בכיר בחברה שהיה ברשותו מידע פנים והעביר אותו לאחר".

האחים, צ'צ'קס ורדו, נעצרו על-ידי רשות ניירות ערך באפריל 2014, בחשד לשימוש במידע פנים של חברת קומפיוג'ן. השניים נחקרו ושוחררו בתנאים מגבילים, ובהמשך הועבר התיק לטיפול פרקליטות מיסוי וכלכלה. במאי אשתקד הגישה פרקליטות מיסוי וכלכלה לבית המשפט המחוזי בתל-אביב כתבי אישום נגד צ'צ'קס ורדו.

רכישה ומכירה

קומפיוג'ן היא חברה ציבורית העוסקת בפיתוח פלטפורמות, דרכי גילוי תרופות וטכנולוגיות נלוות לסיוע בתהליכי גילוי תרופות ומוצרים רפואיים מבוססי-גנים. במארס 2012 החלו מגעים ראשוניים בין קומפיוג'ן לחברת באייר הגרמנית באשר להסכם שיתוף-פעולה בקשר למסחור מולקולות לצורך פיתוח תרופות לסרטן. בחברת קומפיוג'ן הייתה מעורבת קבוצה מצומצמת בלבד בהליך המשא-ומתן ובקבלת ההחלטות סביב העסקה.

צ'צ'קס, טייס אל-על במקצועו, נשוי לדקלה צ'צ'קס-אקסלברד, שכיהנה כסמנכ"לית הכספים של קומפיוג'ן וכאחראית קשרי משקיעים. צ'צ'קס-אקסלברד נמנתה עם חברי ההנהלה בחברה, ומתוקף תפקידה הייתה מעודכנת בפרטי המשא-ומתן לקראת חתימת העסקה עם באייר, באופן שנתן לה גישה מלאה למידע פנים - ומשכך היא הייתה "אשת פנים", לפי ההגדרה בחוק ניירות ערך.

לפי האישום, צ'צ'קס נחשב גם הוא ל"איש פנים" לפי החוק, מתוקף היותו נשוי לה. באותה עת, אחותו של צ'צ'קס, רדו, כבר כיהנה כמשנה למנכ"ל של מקאן-אריקסון וכיו"רית מקאן ואלי. כמו כן החזיקה רדו בחברת אדגו יועצים, שבאמצעותה קיבלה את שכרה ממקאן.

ב-5 באוגוסט 2013 נחתם ההסכם בין קומפיוג'ן, שנסחרה בנאסד"ק ובתל-אביב, לבין באייר. על-פי האישום, יום קודם לכן, ב-4 באוגוסט, סיפר צ'צ'קס לרדו כי הוא מחזיק במידע פנים, שאינו יכול לעשות בו שימוש, בנוגע להשקעה המתרחשת בחברה, וכי כדאי לה לקנות את מניות קומפיוג'ן כעת. הוא אף ציין בפניה כי עליה לשמור את המידע בסוד.

צ'צ'קס העביר את מידע הפנים לאחותו, למרות שהוזהר פעמים רבות ובצורה שאינה משתמעת לשתי פנים על-ידי אשתו להימנע מלדבר על קומפיוג'ן ומלמסור מידע בעניינה.

יום לאחר קבלת המידע מצ'צ'קס, ובטרם דיווחה קומפיוג'ן לבורסה על העסקה הצפויה, רכשה רדו מניות קומפיוג'ן בסך 54 אלף שקל. כ-40 דקות לאחר פרסום הדיווח המיידי על ההסכם, זינק שער המניה של החברה ב-44.58% משער העסקה האחרונה וב-53% משער הבסיס. באותו היום ננעל שער המניה בעלייה של 40% משער הבסיס, ומחזור המסחר שלה היה גדול פי 22.58 ממחזור המסחר היומי הממוצע בארבעת החודשים שקדמו לדיווח.

בעקבות זאת הרוויחה רדו כ-20 אלף שקל מפעילותה במניה. יומיים לאחר מכן מכרה רדו את המניות שרכשה.

בראשית ההליכים הכחיש צ'צ'קס את ביצוע העבירה המיוחסת לו, אך הודה בחלק מהעובדות. בתשובה לאישומים נגדו מסר צ'צ'קס כי באוגוסט 2013 הוא היה תחת הרושם כי התרחשות חיובית צפויה בחברת קומפיוג'ן, אשר לא ידע מה טיבה - וזאת עקב עומס העבודה החריג שהוטל על אשתו.

עוד מסר צ'צ'קס כי באותו חודש הגיע למשרדה של אחותו ואמר לה כי אילו היה יכול, היה קונה את מניית קומפיוג'ן - "או משפט בעל משמעות דומה".

בחודש שעבר הודה צ'צ'קס בעובדות כתב האישום נגדו, ללא שינויים כמעט, מלבד מחיקת התאריך הנקוב באישום בו נמסר מידע הפנים לאחותו - והורשע לפי ההודאה. ההודאה נמסרה לאחר שבאת-כוחו של צ'צ'קס, עו"ד יעל גרוסמן, הבהירה בדיון כי הוא לא ינהל הוכחות בתיק ולא יחקור את אחותו על דוכן העדים בשום מקרה.

בית המשפט קבע כי צ'צ'קס היה "הרוח החיה" בפרשה, וכי "אלמלא פנייתו לאחותו - זו לא הייתה מבצעת פעולה כה חריגה מבחינתה שאינה שגורה בחייה היומיומיים של רכישת מניות בעצמה, לבטח לא של קומפיוג'ן".

אולם, כבוב התחשב בנסיבותיו האישיות של צ'צ'קס - טייס, נעדר עבר פלילי, שעבר פציעה קשה בתאונת דרכים וסבל בשנים האחרונות מפרסום תקשורתי שהלבין את פניו ובני משפחתו, אשתו פוטרה מעבודתה במשרה בכירה בחברה ידועה כתוצאה ממעשיו, וגם אחותו נקלעה בעקבותיו לפרשה.

עם זאת, השופט דחה את בקשתו של צ'צ'קס לבטל את הרשעתו, בנימוק שהוא עלול להיות מפוטר מעבודתו כטייס. כבוב ציין כי ההרשעה אכן מסכנת את רישיון הטייס של צ'צ'קס, אך הבהיר כי שיקול זה אינו מצדיק את ביטול ההרשעה.

באשר למצבה המשפטי של רדו - לאחרונה דחה השופט כבוב את בקשתה לבטל את כתב האישום נגדה ולהעבירו למסלול האכיפה המינהלית. כבוב קבע כי אין עילה לביטול, כיוון שלא מצא כי "החלטות רשות ניירות ערך והפרקליטות היו בלתי סבירות באופן קיצוני, הן לא התקבלו תוך חריגה מסמכות ואף לא תוך שקילת שיקולים זרים". 

עו"ד יעל גרוסמן, המייצגת את אריה צ'צ'קס, אמרה לאחר מתן גזר הדין: "בית המשפט דחה את בקשת התביעה להטיל מאסר בפועל וקנס של מיליון שקל, והטיל עונש של עבודות שירות וקנס של 100 אלף שקל בלבד. בהחלטה זו התחשב בית המשפט בטענת ההגנה מן הצדק וכן בעובדה שמדובר בהרשעה תקדימית של מי שאינו שיך למעגל הראשון של נושאי משרה או נותני שירות לחברה".