בנק ישראל משנה את מבנה הדיווח בדבר החלטת הריבית

מבנה ההודעה לעיתונות החדש יהיה קצר יותר ויציג לציבור את תמונת המצב הכלכלית, כפי שראתה אותה הוועדה המוניטרית בעת הדיונים שערכה לצורך קבלת החלטת הריבית

קרנית פלוג / צילום: רויטרס
קרנית פלוג / צילום: רויטרס

בנק ישראל הודיע היום (ג') על שינוי מבנה הודעת הריבית לציבור. נסביר כי החלטת הריבית שמקבלת הוועדה המוניטרית מדווחת לציבור באמצעות הודעה לעיתונות, המתפרסמת במבנה קבוע באתר האינטרנט של בנק ישראל. מבנה ההודעות שפורסמו עד כה כלל שני חלקים: האחד, פירוט רחב של תנאי הרקע שעמדו בפני הוועדה המוניטרית בעת קבלת ההחלטה; השני, עמוד אחד שבמסגרתו הובאו הגורמים העיקריים להחלטה.

שבועיים לאחר קבלת ההחלטה מתפרסם סיכום הדיונים שערכה הוועדה המוניטרית לצורך קבלת ההחלטה.

כפי שהודיע בנק ישראל ב20 בספטמבר 2016, החלטות הריבית יתקבלו מעתה בתדירות של 8 פעמים בשנה.

על פי הודעת הבנק, החל מהחלטת הריבית הקרובה, ישונה מבנה ההודעה לעיתונות. המבנה החדש יהיה קצר יותר ויציג לציבור את תמונת המצב הכלכלית, כפי שראתה אותה הוועדה המוניטרית בעת הדיונים שערכה לצורך קבלת החלטת הריבית. בתחילת ההודעה תוצג תמצית של מצב המשק באמצעות כמה משפטים קצרים, ולאחריהם תיסקר תמונת המצב בהרחבה. את הפירוט המילולי של השינויים שחלו במשתנים הכלכליים מאז ההחלטה האחרונה ("תנאי הרקע") יחליף קובץ נפרד שיפורסם עם ההודעה, ויכיל תרשימים ולוחות שיכללו את הנתונים העיקריים שהציגו חטיבות הבנק לוועדה המוניטרית בעת הדיון שהתקיים בבנק ישראל בפורום רחב לקראת קבלת ההחלטה. מבנה זה תואם את ההפחתה בתדירות קבלת ההחלטות ומתן משקל גדול יותר לניתוח של המגמות היסודיות.

סיכום דיוני הוועדה שמתפרסם שבועיים לאחר החלטת הריבית, יכלול אך ורק דיווח על הדיונים שערכה הוועדה בפורום מצומצם לצורך קבלת ההחלטה.

נגידת בנק ישראל קרנית פלוג הסבירה היום כי "אנו בוחנים בכל עת כיצד ניתן לשפר את הסברת המדיניות המוניטרית לציבור ולעשות אותה ברורה יותר ושקופה יותר. במסגרת זו התחלנו לפני שנתיים לערוך תדרוכי עיתונאים רבעוניים אודות המדיניות המוניטרית. שינוי מבנה ההודעה הוא צעד נוסף שנועד לסייע לציבור להבין טוב יותר את השיקולים שרואה הועדה המוניטרית לנגד עיניה בעת קבלת ההחלטות".