מהם דמי ניהול? ולמה הם כל כך חשובים?

מוצרים פיננסים / צילום: Shutterstock/ א.ס.א.פ קרייטיב
מוצרים פיננסים / צילום: Shutterstock/ א.ס.א.פ קרייטיב

בקרנות פנסיה, ביטוחי מנהלים, קופות גמל, קרנות השתלמות, קרנות נאמנות וכלים פיננסיים אחרים יש מעין אותיות "קטנות" שההשפעה שלהם על הכספים שנקבל בסופה של תקופה היא גדולה מאד - דמי הניהול של מנהל ההשקעות . אז נכון, סביר להניח שהיינו שמחים להיפטר מהם, אבל המציאות היא שהם בלתי נמנעים (לרוב) שכן מדובר בשכר של מנהל ההשקעות בקרן הפנסיה, קופת הגמל, קרן הנאמנות וכו'. אלו הם כללי המשחק - הגופים האלו מנהלים את הכסף שלנו ואנו בתמורה משלמים להם דמי ניהול שנתיים. אבל השאלה כמה? והאם דמי הניהול מוצדקים.

קרן פנסיה ברירת מחדל - ככה תפחיתו את דמי הניהול

מחשבון דמי ניהול בקרן פנסיה - ככה תדעו כמה תחסכו בדמי הניהול

חשוב לציין שכיום כשהריבית היא בתחתית, האפיקים הסולידיים מספקים תשואות נמוכות מאוד הקרובות לרצפה. התשואות האלו לא מצדיקות דמי ניהול גבוהים, ובמקרים לא מעטים זה דווקא המצב - דמי ניהול גבוהים ש"אוכלים" בעצם את כל התשואה, ולפעמים אפילו עולים עליה. באפיקים סולידיים קשה היום לייצר תשואה שנתית של 1%, זה יעד קשה להשגה (בפועל גם 0.5% זה לא עניין של מה בכך), ולכן חשוב שתדעו מה דמי הניהול שלכם, כל עשירית אחוז קובעת, ויש לכם את האפשרות לעבור (ברוב המקרים - תלוי במכשיר הפיננסי) למנהלי השקעות עם עלויות/ דמי ניהול נמוכים יותר.

ואגב, המצב הזה נמשך כבר כמה שנים, והוא בולט בקרנות הנאמנות השקליות - קרנות נאמנות שמייצרות תשואה נמוכה יחסית בשנתיים האחרונות, אך יש מנהלי השקעות שגובים דמי ניהול של 0.5% ויותר באפיק הזה.

מהם דמי ניהול?

דמי ניהול הם עמלה שגובים מאיתנו גופים שונים עבור ניהול חשבונות, תיקי השקעות, קרנות, קופות וכן הלאה. דמי הניהול יעמדו לרוב על כמה עשיריות האחוז או אחוזים בודדים מסכום ההשקעה, אבל יש בכך מלכודת שחייבים לשים לב אליה: מה שנראה על הנייר נמוך עלול להגיע בתוכניות ארוכות טווח לסכומים של עשרות או מאות אלפי שקלים. הבעיה היא שישראלים רבים פשוט לא שמים לב לדמי הניהול שהם משלמים, וגם לא מודעים לאפשרויות העומדות בפניהם לצמצם אותם באמצעות כמה פעולות די פשוטות.

על מה בעצם משלמים?

יש אנשים הסבורים שדמי הניהול הם בעיקרם דרך של הגופים הפיננסיים "לעשות עלינו קופה", אבל המציאות היא שמנקודת המבט של החברות הפיננסיות, גביית דמי ניהול דווקא נראית כמו דבר הגיוני ומתבקש. את דמי הניהול אנחנו משלמים עבור קבלת ההחלטות והניהול השוטף בפועל במוצר הפנסיוני שלנו, בקרן הנאמנות, ובכלל - בכל המכשירים הפיננסים . דמי הניהול עשויים להיגבות באופן אחיד מכלל הלקוחות של אותו גוף, אם כי יש מכשירים פנסיונים שבהם נקבעים לכל אדם דמי ניהול משלו בהתאם למסלול, לגובה הכספים שמנוהלים בקרן הפנסיה ולמאפיינים הכלכליים של האדם: למשל גיל או רמת הכנסה. מעבר לכך, יש חשיבות גדולה אם הקרן הזו היא עצמאית - של הלקוח מול חברת ניהול ההשקעות, או שמדובר בכספים שמנוהלים דרך מקום העבודה. ככל שמקום העבודה יותר גדול (וחזק), אזי יכולת המיקוח שלו מול הגופים המוסדיים גדולה יותר ובהתאמה דמי הניהול נמוכים יותר. כך לדוגמה בניהול כספי הפנסיה (הכוללים הפרשות שוטפות של המעסיק והעובד) בחברת החשמל, דמי הניהול אפסיים.

צריך להבחין בין שני סוגים של דמי ניהול, או אם תרצו של אופן גבייה שלהם - ברוב המוצרים הפיננסיים תמצאו סוג אחד בלבד - דמי ניהול על סכום ההשקעה, דמי ניהול על הצבירה - לדוגמה, יש לכם 100 אלף שקל בקרן הנאמנות ודמי הניהול הם 0.5%, אזי תשלמו דמי ניהול כוללים בסך של 500 שקל בשנה. עם זאת, ישנם מכשירים פנסיונים (להשקעה לפנסיה/ לחיסכון פנסיוני) שבהם יש שני סוגים של דמי ניהול - דמי ניהול מהפקדות, כשמם כן הם, נגבים על כל הפקדה חדשה שנעשית למוצר הפיננסי, כך שהם לא ייגבו על קופות שאינן פעילות בנקודת זמן מסוימת. ובנוסף - דמי ניהול מצבירה נגבים באופן תקופתי, כאחוז קבוע מכלל החיסכון שיש באותה קופה. בישראל יש דמי ניהול מקסימליים שמותרים בחוק, לכל מוצר, אך כמובן שהשאיפה שלכם היא להיות כמה שיותר רחוקים מהם,לכיוון המינימום האפשרי.

גובה דמי הניהול

גם אם ברור מדוע נגבים דמי הניהול, עולה פעמים רבות שאלה אחרת: האם הם פשוט לא גבוהים מדי? ובכן, במקרים רבים כאמור מדובר בדמי ניהול גבוהים ולא פרופורציונליים, אבל זה בידיים שלכם - יש תחרות בין הגופים המוסדיים בכל אפיק השקעה - בחיסכון הפנסיוני יש תחרות גדולה, בתחום קופות הגמל התחרות חזקה וגם בתעשיית קרנות הנאמנות. התחרות הזו גורמת לכך שיש לאורך זמן ירידה בדמי הניהול ויש מנהלי השקעות שמציעים מכשירים עם דמי ניהול נמוכים. אז נכון שלא רק דמי הניהול חשובים, אנחנו רוצים להשקיע אצל מנהל השקעות שיודע לייצר תשואה, אבל ככל שהסיכוי לתשואה נמוך יותר (ובאפיקים הסולידיים הסיכוי לתשואה בגלל הריבית הנמוכה, הוא נמוך במיוחד) החשיבות של בחירה על פי דמי הניהול עולה.

ולכן צריך תמיד להיות עם היד על הדופק ולבחון את תשואת ההשקעה ואת דמי הניהול שאתם משלמים. במקרים מסוימים (בעיקר בחיסכון פנסיוני - קרנות פנסיה, קופות גמל), מספיק שתבקשו להפחית את דמי הניהול כדי שמנהל הקרן / קופה יסכים. אם תנפנפו בעזיבה, בכלל הסיכוי שלכם לקבל תנאים טובים יותר, יגדל.

על כל פנים, קיימים בחיסכון הפנסיוני דמי ניהול מקסימליים. שנכון לעכשיו מדובר על האחוזים הבאים:

קרנות פנסיה - החברות יכולות לגבות עד 0.5% מהצבירה ו-6% מההפקדות.
קופות גמל - עד 1.05% מהצבירה ו-4% מההפקדות. כיום, רוב הגופים הפיננסיים גובים רק דמי ניהול על הצבירה, בייחוד בקופות החדשות (כאלה שנפתחו מאז 2015).
ביטוח מנהלים - עד 1.05% מהצבירה ו-4% מההפקדות.
קרן השתלמות - נגבים דמי ניהול על הצבירה בלבד, בגובה מקסימלי של 2% לשנה.

כלים לבחינת דמי הניהול

כל אדם חייב לבדוק את דמי הניהול שהוא משלם בפועל, ולנסות כמובן להוריד אותם. במעמד ההצטרפות לקרן, קופה או כל מוצר אחר המצריך דמי ניהול, בדקו מה דמי הניהול שאתם אמורים לשלם עבור הפקדה וחיסכון גם יחד. כשאתם מקבלים את הדוחות החודשיים, הרבעוניים או השנתיים, בדקו שוב את גובה דמי הניהול. חשוב לראות אם דמי הניהול משתנים לרעה, וזה בהחלט יכול לקרות עקב שינוי בדמי הניהול בתוך התקופה או טעות טכנית (או אם תרצו "שיטת מצליח"). כמו כן, יש מקרים של שינוי בתנאי התוכנית או התניה שנעשתה מראש לגבי דמי הניהול - נניח, דמי ניהול מופחתים לשנה או לשנתיים, ולאחר מכן העלאה שלהם. בכל מקרה מומלץ להיות עם האצבע על הדופק ולקחת בחשבון שהאחריות לביצוע הבדיקות האלה היא שלכם

יש כיום כלים שיכולים להקל עבורכם את מלאכת החישוב וההשוואה של דמי הניהול. באתר שלנו תמצאו מחשבונים שונים שיאפשרו לכם לחשוב, בפשטות, את ההשפעה של דמי הניהול במוצרים השונים על החיסכון שלכם. כל שתצטרכו לעשות הוא להגדיר מהו סכום ההשקעה במוצר הפנסיוני ומהם דמי הניהול שאתם משלמים בפועל, לעומת אלה שהגדרנו כמומלצים. הכלי הזה יציג עבורכם את דמי הניהול בכל אחד מהמצבים, מה שיאפשר לכם להבין את משמעות כל שינוי בדמי הניהול. המחשבונים האלה מספקים מידע כללי ולא מחייב, מאחר ופרמטרים שונים משפיעים על כל מוצר פיננסי מבחינת התשואה, אבל הם בהחלט יאפשרו לכם להבין מי נגד מי.

גמל נט, כלי של אגף שוק ההון והחיסכון במשרד האוצר, הוא מקום נוסף בו אתם יכולים להתחיל את החיפוש שלכם אחר הקרן, הקופה, הביטוח או תוכנית החיסכון האידאלית. לגבי כל מוצר שאתם מכניסים תוכלו לראות את התשואות המצטברות לתקופת הדיווח ולפרקי זמן של שלוש או חמש שנים אחורנית, שיעור הריבית חסרת הסיכון, שיעור ממוצע של דמי הניהול בקופה, יתרת הנכסים, הצבירה נטו ועוד פרמטרים שצריכים להשפיע על ההחלטה שתקבלו בסופו של דבר.

מחשבון דמי הניהול של משרד האוצר הוא כלי נוסף שיכול לעזור לכם. הוא מציג את דמי הניהול המוצעים על ידי חברות וגופי הביטוח, הפנסיה והגמל. מה שנדרש לעשות הוא לבחור מוצרים להצגה/בדיקה ולמלא את המעמד שלכם (שכירים או עצמאים), הגיל, סכום הצבירה הנוכחי, סכום ההפקדה החודשי ודמי הניהול הנוכחיים, הן מההפקדה והן מהצבירה. הכלי יציג עבורכם את ההצעות של הגופים הפיננסיים השונים, ואת דמי הניהול שצריך לשלם להם בכל אחד מהמקרים. זהו לא הפרמטר היחיד שאתם צריכים להתחשב בו, כפי שנראה בהמשך, אבל בהחלט צריך להיות חלק מרכזי בבחירה שאתם מבצעים.

לא רק דמי ניהול

חברות רבות מנסות לפתות אליהן לקוחות או חוסכים חדשים, באמצעות דמי ניהול הנמוכים מהממוצע או אפילו מהמקובל בתחום. לראיה, לא מזמן ביצע משרד האוצר בדיקה והחליט על שתי קרנות פנסיה נבחרות, אליהן יוכלו להצטרף כל אחד מהעובדים במשק (שכירים או עצמאים) וליהנות מדמי ניהול מינימליים. הקרנות שנבחרו, מיטב דש  ו-הלמן אלדובי, יגבו דמי ניהול אטרקטיביים מאד: במיטב דש, עומדים דמי הניהול על 1.31% מההפקדות ו-0.01% מהצבירה בקרן. בהלמן אלדובי, מדובר על 1.49% מההפקדות החודשיות ו-0.001% מהצבירה. זאת בהשוואה לדמי הניהול המקסימליים, שעומדים כאמור על 0.5% מהצבירה ו-6% מההפקדות החודשיות, או מדמי הניהול הממוצעים העומדים על 0.28% מהצבירה ו-3.17% מההפקדות.

אבל האם זה באמת אטרקטיבי? כאן עולה שאלה חשובה מאד, שהתשובה אליה לא בהכרח ברורה. יש שטוענים כי לא רק דמי הניהול הם שצריכים להעסיק אתכם, אלא בעיקר התשואות: קרן או תוכנית שלא צוברים עבורכם תשואות יהיו לא יעילות, גם אם דמי הניהול שלהן נמוכים. אלא שכיום כאמור בעידן של ריבית אפסית, התשואות נמוכות, וזה מחזק את קריטריון ההשקעה לפי שיעור דמי הניהול. הגישה השנייה גורסת כי עיקר החיסכון יכול להתקבל דרך הפחתת דמי הניהול - כשידוע עשויים להגיע אפילו לכ-30-40% מהצבירה - ולכן מוצרים עם תשואות נמוכות אבל גם דמי ניהול נמוכים יהיו אטרקטיביים יותר.

מחשבוני דמי ניהול:

השפעת דמי הניהול בקרנות הנאמנות

השפעת דמי ניהול בקרנות אג"ח

מחשבון השפעת דמי הניהול בקרנות הפנסיה - כמה תחסכו במעבר לקרן פנסיה ברירת מחדל

* המדריך נכתב על ידי מערכת אתר הון, מדריכים פיננסים. המידע והנתונים במדריך אינם מהווים המלצה לרכוש או למכור נכסים כלשהם; וכן אינם תחליף לייעוץ המתחשב בנתונים ובצרכים של כל אדם.