פיקדון של מיליון שקלים יניב לכם...

ריבית/ צילום: שאטרסטוק
ריבית/ צילום: שאטרסטוק

הפקדה של מיליון שקל בבנק הייתה מניבה לכם לפני כמה שנים טובות, כמה אלפים בחודש. סוג של משכורת קטנה. אבל, מאז שהריבית ירדה לסדרי גודל הנוכחיים, אנחנו מדברים על תשואה של שברי אחוזים, לפעמים תשואה שמתקרבת לאפס. זה כבר לא משכורת, זה רק הצורך לשמור על הערך של הכסף. עם זאת, בשנה האחרונה, הריבית מתחילה להרים ראש, זה עדיין לא מספרים מרשימים, זה רחוק מהתשואה שהייתה לפני שלוש וארבע שנים, זה רחוק מהבנצ'מרק של ריבית שהגדיר בזמנו נגיד בנק ישראל, סטנלי פישר - כמה אחוזים טובים (קרוב ל-5%), אבל זה מתחיל להתעורר, ורואים זאת בהצעות של הבנקים.

פיקדונות הבנקים - עדכון של פיקדונות הבנקים

ועדיין - ריבית ברצפה

הריבית אמנם עדיין ברצפה ואפשרויות ההשקעה הסולדים מכל הסוגים - קרנות נאמנות שקליות, קרנות כספיות, מק"מ ופיקדונות, מבטאים תשואה נמוכה במיוחד. אבל אם תשקיעו לטווח של כמה שנים תוכלו להשיג תשואה אפקטיבית של מעל 1% בשנה. כך למשל ירושלים  מציעים פיקדון דיגיטלי - פיקדון שמש למשך 5 שנים, אך עם תחנות יציאה כל שנה. הריבית בשנה הראשונה היא 1%, והיא עולה עד ל-2.2% בשנה החמישית - זה לא מעט, וגם בנקים נוספים נדבקים בתשואות גבוהות יותר, אך בתנאי שתשקיעו לטווחים ארוכים יותר. אם מראש אתם משקיעים לשנה אז הריבית תהיה סביב 0.5%.

אבל, עוד לפני הפיקדונות של הבנקים - האם בכלל כדאי להפקיד כסף בפיקדון שקלי בבנק? האם כדאי קרנות כספיות, קרנות שקליות או דווקא מק"מ? יש מספר קריטריונים, לרבות העמלות קנייה ומכירה (במק"מ) דמי הניהול (בקרנות) והמיסוי. כל אחד מייחס חשיבות לפרמטרים אחרים ולכל אחד מערכת שיקולים אחרת. אנחנו מביאים לכם חלק מהנתונים הקיימים במערכת הבנקאית ביחס לפיקדונות.

בבנק ירושלים ניתן לקבל ריבית שעולה על 0.5% לתקופה של שנה; בבנק דיסקונט א  הריבית היא סביב 0.3%-0.2%, בבנק מזרחי טפחות  סביב 0.2%-0.3%, וביתר הבנקים הריבית באזור 0.2% פלוס. אבל, חשוב להבהיר - כל לקוח ו"הכוח" שלו מול הבנקים - אם אתם לקוח גדול, תשיגו יותר, אם אתם לקוח קטן, כנראה שלא. במק"מ אגב, אתם תקבלו ריבית הנמוכה מ-0.1% (תשואה לפדיון 0.18%, בניכוי עמלות זה יורד לאזור 0.1%). אבל המק"מ נזיל (ניתן למימוש על פני השנה כולה), אם כי יש לו חסרונות ובעיקר תשלום עמלת קנייה ומכירה לבנק שבעצם מחסלות את התשואה.

חשוב להדגיש כי הריביות משתנות מרגע לרגע. מה שנכון לנקודת זמן מסוימת עשוי להשתנות לגמרי אחרי כמה ימים.

מדריכים וכלים פיננסים:

מדריך פיקדון - כל מה שצריך לדעת על פיקדונות לפני שמשקיעים בהם

מק"מ (מלווה קצר מועד) - כל מה שצריך לדעת והאם הוא מהווה אלטרנטיבה לפיקדונות שקליים?

* המדריך נכתב על ידי מערכת אתר הון, מדריכים פיננסים. המידע והנתונים במדריך אינם מהווים המלצה לרכוש או למכור נכסים כלשהם; וכן אינם תחליף לייעוץ המתחשב בנתונים ובצרכים של כל אדם.